اشتباهات رایج در نامگذاری اپلیکیشن های موبایل

اشتباهات رایج در نامگذاری اپلیکیشن های موبایل

در دنیای اپلیکیشن های موبایل که بیش از 3 میلیون اپلیکیشن در اختیار کاربران اندروید و آی او اس قرار گرفته و از طرفی بازه زمانی توجه کاربران نیز همواره در حال کاهش است، متمایز ظاهر شدن به امری دشوار برای توسعه دهندگان بدل شده است.

blog_19178_1

یک نام ضعیف برای یک محصول خوب فاجعه برانگیز نیست، اما چنانچه نام اپلیکیشن نیز به درستی و دقت انتخاب شود، تاثیر بیشتر و بهتری را بر روی کاربران خواهد گذاشت. در ادامه 7 اشتباه رایج در زمینه انتخاب نام برای اپلیکیشن را به شما ارائه می دهیم، با ما همراه باشید.

1. فراموش شدنی بودن

در حال حاضر میلیون ها اپلیکیشن در مارکت وجود دارند و هر روزه شاهد افزوده شدن هزاران اپلیکیشن جدید به استورها هستیم که احتمال شکست و نادیده شدن اپلیکیشن را افزایش می دهند، اما راه نجات از این شرایط چیست؟

blog_19178_2

چنانچه اپلیکیشن شما خوب و بی نقص باشد و عملکرد مورد انتظار را ارائه دهد، به احتمال زیاد توسط کاربران دانلود خواهد شد، اما با این وجود گزینه های متعددی برای یک هدف خاص در دسترس کاربران قرار گرفته و چنانچه نام اپلیکیشن شما فراموش شدنی باشد، نمی توانید در جذب کاربران موفق شوید.

راهکار: عملکرد و خلاقیت را ترکیب کنید

به طور کلی نام های قدرتمند ترکیبی از عملکرد و خلاقیت را به نمایش می گذارند، اپلیکیشن های کسب و کار و ابزارها گرایش بیشتری به سمت عملکرد دارند، در حالی که خلاقیت و نام های جذاب حرف اول را در بازی ها و اپلیکیشن های اجتماعی می زنند.

مثال ها:

- Evernote

- Flipboard

- Wunderlist

- GrubHub

- Eventbrite

2. طولانی بودن

اختصار و کوتاهی همه جا پسندیده است و افراد توجه بیشتری به عبارات کوتاه می کنند. نام هایی که از یک تا سه بخش دارند گزینه بسیار خوبی هستند که معمولا به راحتی به خاطر سپرده می شوند. نام هایی که بیش از 11 کاراکتر داشته باشند ممکن است در سیستم عامل های موبایل مختصر شده و نتیجه نامفهومی از آن حاصل گردد.

آزمودن شمارنده کاراکتر نشانی از عملکرد حرفه ای شما خواهد بود، اما اگر این نام ارائه دهنده ایده موردنظر شما نیست، با استفاده از تگ لاین مفهوم ذهنی خود را به کاربران منتقل کنید. برای نمونه Evernote را در نظر بگیرید که از شعار Remember Everything استفاده کرده و Your Life’s Work را در محصول جای داده است.

راهکار: ترکیب کلمات را مد نظر قرار دهید

چنانچه چندین کلمه یا عبارت که به بهترین شکل اپلیکیشن شما را شرح می دهند در ذهن دارید، اما مایل به انتخاب نامی یک کلمه ای برای اپلیکیشن خود هستید، لازم است تا گزینه های موردنظر خود را با هم ترکیب کنید. بسیاری از نامگذاری های موفق در نتیجه ترکیب مناسب و خلاقانه کلمات انجام شده اند.

مثال ها:

- InstaGran

- SnapChat

- Pinterest

- FaceBook

- SoundCloud

- Wunderlist

- StumbleUpon

- RadPad

- Evernote

3. استفاده از حروف بزرگ برای نام

در نامگذاری اپلیکیشن از حروف بزرگ به طور کامل استفاده نکنید، camel case یا sentence case گزینه های بهتری برای این کار می باشند. camel case در حالتی که دو کلمه چسبیده به هم موجب تلفظ نادرست شود، مانند PieDish، گزینه خوبی به نظر می رسد.

راهکار: تنها در صورتی camel case را مورد استفاده قرار دهید که عدم بکارگیری آن موجب اشتباهات تلفظی گردد، در غیر این صورت استفاده از آن پیشنهاد نمی شود.

4. عدم شناخت مخاطبین

شناخت کامل مخاطبین برای کارآفرینی حیاتی است و توسعه دهندگان اپلیکیشن نیز از این قاعده مستثنی نمی باشند. قطعا شما نیز خود را به جای مشتریان می گذارید تا به شناسایی مشکلی که مشتریان با آن مواجه اند پرداخته و از طریق اپلیکیشن خود اقدام به رفع آن نمایید، با این تفاسیر لازم است تا کار مشابهی را هنگام گزینش نام برای اپلیکیشن نیز انجام دهید.

blog_19178_3

با بهره گیری از عبارات جستجو یک نام توصیفی بسازید که به کاربران در راستای شناخت و پیوند یافتن با اپلیکیشن شما یاری رساند. لازم است بدانید مردم به دنبال چه چیزی هستند، پس از آن با دقت به انتخاب صفات پرداخته و نامی را بسازید که به هدف شما مرتبط بوده و موجب فروش محصول شما گردد.

راهکار: اقدام به تحقیق کنید، از وب سایت هایی مانند SensorTower برای آگاهی از آنچه مخاطب به دنبال آن می گردد استفاده کرده و از کلمات کلیدی که سایر اپلیکیشن های محبوب در آن دسته بندی مورد استفاده قرار داده اند آگاهی کسب کنید.

5. تقلید از سایر نام ها

برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که انتخاب نامی که مشابه نام یک اپلیکیشن محبوب دیگر باشد، یادآوری نام را تسهیل می بخشد و احتمال دارد که تغییرات نامحسوس در آن نام میزان پذیرش اپلیکیشن شما را بالا ببرد، اما همواره این نکته را در ذهن داشته باشید که بهترین نام ها اصالت دارند و منحصر به فرد می باشند.

blog_19178_4

راهکار: جسور باشید

استفاده از استعاره ها و کلمات مهیج در گزینش یک نام خوب به کار شما می آید، برای نمونه Shazam نامی نیست که فورا شما را به فکر درباره یک سرویس موزیک بیندازد، اما این نام دربرگیرنده یک حس جادو جمبل است. به یاد داشته باشید که استعاره ها توانایی خلق نام های خلاقانه و اصیل را دارند. برای نمونه Tinder ،Squid و Periscope را در نظر بگیرید.

6. عدم مشورت با یک متخصص در زمینه علامت تجاری

در نامگذاری اپلیکیشن لازم است تا به مسائل مرتبط با نام و علامت تجاری نیز توجه داشته باشید. هر اپ استور قوانین و پروسه های داخلی خود را برای اعطای مجوز برای استفاده از آن نام خاص در اکوسیستم خود دارد، البته نقض یا تجاوز به نام تجاری اشخاص در خارج از اپ استور در محدوده قوانین قرار نمی گیرد. از این رو لازم است تا یک جستجو برای نام موردنظر صورت پذیرد تا از مشکلات آینده جلوگیری به عمل آید، برای نمونه می توان Trademark Electronic Search System را مورد استفاده قرار داد. راه حل بهتر استخدام یک متخصص برای این قبیل امور می باشد. در صورت استفاده از علامت تجاری فرد دیگر، از شما خواسته می شود که نام اپلیکیشن را عوض کنید، این امر در برخی از شرایط به حذف اپلیکیشن از اپ استور نیز منجر می گردد.

blog_19178_5

راهکار: بسیاری از عناصر اپلیکیشن علامت تجاری محسوب می شود، برای نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- نام اپلیکیشن، کلمه یا عبارت

- لوگو/آیکون/گرافیک های اپلیکیشن

- شعار یا تگ لاین اپلیکیشن

- رنگ اپلیکیشن

- ظاهر تجاری اپلیکیشن

- اصوات اپلیکیشن

7. عدم بهینه سازی نام برای iTunes و نام بسته

این موضوع اغلب نادیده گرفته شده و تصورات نادرستی درباره آن وجود دارد، در حقیقت دو مکان بسیار مهم را باید در هنگام گزینش نام مد نظر قرار داد.

مکان اول فیلد نام در iTunes connect می باشد که در حقیقت نام نمایش داده شده به مشتریان در اپ استور است. این فیلد محدودیت 255 کاراکتری دارد، اما تنها 25 کاراکتر اول در جستجو به نمایش در می آیند. به این دلیل باید مطمئن شوید که مهم ترین کلمات که اپلیکیشن شما را توصیف می کنند، در 25 کاراکتر اول جای گرفته اند.

مکان دوم نام بسته نمایشی است، این نام در زیر اپلیکیشن بر روی صفحه نمایش آیفون یا آیپد نمایش داده می شود، بسیاری از اپلیکیشن های محبوب طولی بیشتر از 11 کاراکتر دارند، اما بهتر است سعی کنید که این بخش را محدود به 11 یا کمتر کاراکتر گردانید، چرا که در غیر این صورت احتمال دارد کارکترهای اضافی حذف شوند.

راهکار: بسیاری از اپلیکیشن های نام آشنا یک توصیف کوتاه از اپلیکیشن را دربر نمی گیرند، در حالی که استفاده از یک توصیف کوتاه شامل کلمات کلیدی منتخب شانس اپلیکیشن در جستجوی اپ استور را افزایش می دهد.

جمع بندی

بهترین نامه ها به راحتی هجی و جستجو می شوند و از آنجا که تلفظ آنها هم آسان است، به راحتی دهان به دهان می چرخند و محبوب می شوند. در صورتی که نام اپلیکیشن گویای عملکرد آن نیست، باید با اعمال خلاقیت این مشکل را برطرف کنید.

 

http://thenextweb.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید