بهترین روش ها برای نمونه سازی تجربه کاربری موبایل - بخش اول

بهترین روش ها برای نمونه سازی تجربه کاربری موبایل - بخش اول

صنعت موبایل به یکی از صنایع پررونق در سال های اخیر تبدیل شده، از این رو لازم است توسعه دهندگان به منظور ارائه بهترین تجربه کاربری به سرعت و بیشترین سطح از دقت اپلیکیشن هایی را بسازند. نمونه سازی تعاملی به شما کمک می کند تا اپلیکیشن را از همان مراحل ابتدایی فرآیند طراحی به درستی به پیش ببرید. نمونه اولیه از طراحی رابط کاربری موبایل یکی از اجزای حیاتی در فرآیند کلی ساخت اپلیکیشن می باشد. در ادامه شما را با بهترین روش های ساخت یک تجربه کاربری یکارچه آشنا می کنیم، با ما همراه باشید.

1. تمرکز بر روی اهداف کلیدی کاربر

طراحی کاربر محور تضمینی برای محصولات موفق بوده و این موضوع در طراحی اپلیکیشن های موبایل اهمیت بیشتری پیدا می کند. همواره باید کاربر را در ذهن خود مجسم کرده و اقدام به طراحی نمایید، بدین ترتیب می توان مطمئن بود که محصول، اپلکیشن یا سرویسی خلق خواهد شد که مورد علاقه و پسند کاربر قرار خواهد گرفت.

اما نقش نمونه سازی موبایل در این میان چیست؟ در حقیقت نمونه سازی بخش اصلی و مهم فرآیند طراحی تکراری می باشد. نمونه سازی موثر قادر به کاهش ریسک، از بین بردن نیاز به دوباره کاری و ذخیره سازی منابع پروژه می باشد.

زمانی که از ابتدای فرآیند طراحی، با کاربران حقیقی کار می کنید میزان سردرگمی و سو تفاهم راجع به امکاناتی که باید در محصول گنجانده شوند و آنهایی که باید نادیده گرفته شوند، به میزان چشمگیری کاهش پیدا می کند. برای نمونه چنانچه از نقطه نظر طراحی رابط و تجربه کاربری به قضیه نگاه کنیم، درگیر کردن کاربران واقعی همواره سودمند بوده و بدین ترتیب قادر به ارزیابی ایده ها و نظرات گوناگون طراحی می باشید. نوع نمونه اولیه ای که می سازید از نظر سطح وفاداری، جزئیات طراحی و عملکرد به طور کامل به اهداف کاربر نهایی شما وابسته است. یکی از روش های موثر در این میان استفاده از متدهای ورود از طریق شبکه های اجتماعی و ساخت میانبرها می باشد. در نمونه سازی اولیه موبایل از پیش فرض ها و تکمیل خودکار به منظور صرفه جویی در زمان و تلاش کاربر بهره بگیرید.

blog_23642_1

2. به پلتفرمی که برای آن طراحی می کنید بیندیشید

تصور کنید که نسخه دسکتاپ وبسایت خود را راه اندازی کرده اید و همه چیز به خوبی کار می کند، احتمالا تمایل دارید تا با اعمال تغییراتی در این طراحی، از آن برای نسخه موبایل نیز استفاده کنید، اما این کار کاملا اشتباه است.

به هیچ عنوان نمی توان طراحی دسکتاپ کنونی را فشرده کرد و انتظار داشت تا در موبایل نیز به خوبی کار کند. تفاوت بین این دو طراحی فراتر از آن چیزی است که تصور می کنید، متدهای ورودی این دو متفاوتند، یکی از ماوس استفاده می کند و دیگری از صفحه لمسی بهره می گیرد، اندازه صفحات نمایش مختلف اند، مدت زمان استفاده از آنها فرق دارد و زمینه های استفاده کاربران از آنها گوناگون است.

در حین طراحی رابط کاربری اپلیکیشن موبایل باید این نکته را در ذهن داشته باشید که اپلیکیشن باید در دستگاه ها و سیستم عامل های گوناگون به طور کامل قابل استفاده باشد. ممکن است لازم باشد تغییراتی در مدیا کوئری ها، جاوااسکریپت و یا سی اس اس اعمال کنید، باید بر روی مشکلاتی متمرکز شوید که در صورت نمایش اپلیکیشن در گوشی های مختلف رونمایی می کنند.

طراحی ریسپانسیو وب به این معناست که محتوا و لی اوت به گونه ای طراحی شده که در هر صفحه نمایش به شکل مناسب نمایش داده شود. پیاده سازی این نوع از طراحی با استفاده از مدیا کوئری های سی اس اس و اچ تی ام ال جهت تغییر اندازه، مخفی کردن، کوچک کردن، بزرگ کردن و یا جابجایی محتوا امکان پذیر است و از این طریق وبسایت موردنظر در هر صفحه نمایشی خوب نمایش داده می شود.

طراحی وب تطبیقی نوعی طراحی است که برای استفاده و توزیع در کانال های گوناگون، رسانه ها، محصولات و رابط های گوناگون شکل گرفته است. پیاده سازی این طراحی از طریق Progressive Enhancement، تشخیص گوشی و لی اوت های استاتیک مبنی بر نقاط انفصال که در زمان بارگذاری واکنشی نشان نمی دهند می باشد، در این شرایط نمونه سازی بسیار کاربردی خواهد بود.

3. زواید را حذف کنید

در طراحی تمامی رابط های کاربری، ساده سازی اهمیت بسیار زیادی دارد و این مورد باید همواره مورد توجه طراح قرار گیرد. این موضوع را مد نظر قرار دهید که دلیل کاربران از بازدید وب سایت یا استفاده از اپلیکیشن ها چیست و گام های غیرضروری را حذف کنید تا فرآیند کار برای کاربران ساده تر شود.

این موضوع در طراحی موبایل وب اهمیت ویژه ای می یابد، چرا که کاربر در این شرایط با صفحات نمایش کوچک سر و کار دارد، از این رو باید از شر هر بخشی از طراحی موبایل که غیرضروری است خلاص شوید. معمولا یک رابط کاربری مقدماتی کاربر را قادر به اجرای چندین کار در چند گام ساده یا کلیک می نماید. از این رو اطلاعات قابل درک و مختصر و مفیدی را در اختیار کاربر قرار دهید تا قادر به درک همه چیز شود.

به شکل موثر از رنگ ها استفاده کنید تا رابط به حد ممکن ساده و قابل فهم گردد، علاوه بر این نیاز به تایپ را با فوکوس در مکان قرارگیری دست ها کم کنید. به یاد داشته باشید که زمانی که نیاز به تایپ باشد، همواره باید یک کیبورد را برای کاربر نمایش دهید، این موضوع بسیار ساده و مشهود است، اما گاهی اوقات در اپلیکیشن های موبایل باید چیزی را تایپ کنید، اما کیبورد نمایش داده نمی شود. حفظ ثبات و یکپارچگی در تست نمونه اولیه اهمیت دارد و باید از روش ها و ابزارهایی بهره بگیرید که این امکان را در اختیار شما قرار دهند.

در مقاله بعدی با سایر روش های کاربری جهت ارائه یک تجربه کاربری خوب و مناسب خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

 

https://www.justinmind.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید