تیم کربن-اپلیکیشن آلبوم

تیم کربن-اپلیکیشن آلبوم

شخصی سازی ظاهر تلفن همراه به صورت سخت افزاری یا نرم افزاری، از جمله علاقه مندی های کاربران این دستگاه به شمار می آید. برخی تولیدکنندگان برنامه های موبایل نیز جنبه دوم را مورد توجه قرار داده و به تولید اپلیکیشن هایی با موضوع عکس و تصویر پس زمینه روی آورده اند. در ادامه با یکی از این تولیدکنندگان ایرانی و سازنده برنامه موفق "آلبوم" مصاحبه کرده ایم. تیم کربن-اپلیکیشن آلبوم

به نظر ما اندروید و بازار برنامه های اندرویدی در حال پیشرفت است و ما آینده ی خوبی را برای آن پیش بینی می کنیم. البته امیدوارم مارکت های موجود هم سعی کنند بیشتر از توسعه دهندگان حمایت کنند. این مورد میتواند تاثیر زیادی بر صنعت اپلیکیشن موبایل داشته باشد.
لطفا به صورت مختصر خودت رو معرفی کن. اعضای تیم کربن: سید رضا سادات متولد سال 65، کارشناس ارشد نرم افزار، مدیر گروه و برنامه نویس اندروید. سیامک رائیجی متولد سال 65، کارشناس نرم افزار، برنامه نویس اندروید. سید محمود مسلّمی متولد سال65، کارشناس ارشد نرم افزار، مدیر پشتیبانی. مهدی رضایی منفرد متولد سال 65، کارشناس نرم افزار، برنامه نویس سمت سرور. مسیح شربتی متولد سال 69، کارشناس برق قدرت. اولین اپلیکیشنی که تولید کردی مربوط به چه سالی میشه و خودت چه نمره ای به اون میدی؟ اولین اپلیکیشن ما با نام "جزیره" در اردیبهشت 93 وارد بازار شد. "جزیره" از نظر ما یکی از بهترین برنامه ها در این گروه از محصولات میباشد و ما به آن نمره ی 19 از 20 می دهیم. نام موفق ترین برنامه ای که تولید کردی چیه؟ اگه ممکنه اطلاعات حدودی در مورد زمانی که برای ساخت اون صرف کردی، تعداد کاربرانی که جذب کرده و میزان فروش اون در اختیارمون بزار. بهترین و موفقترین برنامه ما "آلبوم" بوده که کار روی این برنامه از تابستان 93 شروع شده و همچنان در حال بروزرسانی و ارتقاء هست. تعداد کاربران "آلبوم" در حال حاضر بیش از 200 هزار نفر میباشد. هدف ما در "آلبوم" ارائه یک برنامه خوب با رابط کاربری زیبا و امکانات زیاد بوده که باعث رضایت کاربران باشد. البته بزودی شاهد تغییر زیادی در "آلبوم" خواهید بود که از سایر برنامه های مشابه آن را متمایز خواهد کرد. کار رو از چه سالی و با چند نفر  شروع کردی و در حال حاضر چند نفر هستین؟ اعضای این گروه قبلا بصورت مجزا کار میکردند. در سال 92 تعداد ما 4 نفر بود و تصمیم گرفتیم تیم" کربن" را تشکیل دهیم. هم اکنون تعداد اعضای این تیم 5 نفر میباشد. آیا خودت از محصولاتی که تولید کردی استفاده میکنی؟ بله. کدام یک از اپلیکیشن هایی که تولید کردی را بیشتر از همه دوست داری؟ تمام برنامه هایی که تا بحال توسط این تیم نوشته شده مورد علاقه ماست ولی از این جهت که فعلا تمرکز تیم بر روی اپلیکیشن "آلبوم" میباشد محبوب ترین برنامه ما هم میتواند محسوب شود. آیا تا به حال پروژه ای داشتی که با شکست مواجه شده باشه؟ اگه داشتی دلیل این شکست چی بوده؟ بله برنامه "جزیره" با وجود تمام زحماتی که برای آن کشیده شد نتوانست درآمد زایی مورد انتظار ما را کسب کند. دلیل این شکست هم سیاست هایی بوده که در مارکت ها وجود دارد. متاسفانه ما در اوایل کار با این موارد آشنا نبودیم. تیم کربن-اپلیکیشن آلبوماز چه نرم افزار و یا اپلیکیشن هایی برای تولید محصول و مدیریت وظایف و پروژه استفاده میکنی؟ برای تولید محصول ممکنه از نرم افزارهای زیادی استفاده بشه اما مهمترین آنها برای برنامه نویسی اندروید eclipse و android studio هستند. از چه سخت افزارهایی برای تولید اپلیکیشن و یا بازی استفاده میکنی؟ لپ تاپ ، تبلت و موبایل. آیا تحصیلات در کارت موثر بوده؟ نمیشه گفت خیلی تاثیر داشته اما حداقل باعث قرار گرفتن ما در این مسیر شده و همچنین موجب آشنایی با یکسری اصول اولیه برنامه نویسی شده. در ابتدا و قبل از کسب درآمد، چطور حمایت مالی میشدی؟ در ابتدا تمام هزینه ها توسط تیم و بصورت شخصی تامین میشد. گرافیک و رابط کاربری چقدر در موفقیت یک برنامه یا بازی میتونه موثر باشه؟ از نظر ما یکی از مهمترین مشخصات هر برنامه ای رابط کاربری آن میباشد و ما بر روی این بخش وقت زیادی صرف میکنیم چرا که رابط کاربری نامناسب موجب خستگی کاربر شده و انگیزه کاربر برای استفاده از برنامه کمتر خواهد شد. نقش تبلیغات یا بطور کل مارکتینگ رو در فروش یک اپلیکیشن یا بازی چطور میبینی؟ آیا خودت برای فروش برنامه هات از روش های مارکتینگ استفاده کردی؟  مسلما تبلیغات میتواند تاثیر بسیار زیادی بر روی فروش محصول داشته باشد. بله تا حدودی برای اپلیکیشن هایی که تولیدکرده ایم، تبلیغات انجام دادیم. تیم کربن-اپلیکیشن آلبوم
افراد تازه کار علاوه بر تلاش زیاد باید صبر و حوصله زیادی داشته باشند تا بتوانند به یک برنامه نویس خوب تبدیل شوند و به موفقیت دست یابند. البته برنامه نویس شدن به تنهایی نمیتواند موفقیت محسوب شود
اگه ممکنه درمورد اپلیکیشن بعدی که قرار هست تولید کنی، کمی توضیح بده ؟ فعلا تمرکز ما بر روی برنامه "آلبوم" هست که در نسخه بعدی تغییرات زیادی خواهد داشت اما چند ایده دیگر هم همزمان در حال بررسی میباشد که فعلا امکان توضیح در مورد آنها را نداریم. در جذب نیرو برای تیم چه نکاتی رو مد نظر میگیری؟ علاوه بر تخصص، روحیه کار تیمی و همچنین صبر و حوصله و اخلاق برای ما بسیار مهم است. چه پیشنهادهایی برای افراد تازه کاری که دوست دارن به عنوان یک توسعه دهنده یا برنامه نویس مطرح بشن، داری؟ افراد تازه کار علاوه بر تلاش زیاد باید صبر و حوصله زیادی داشته باشند تا بتوانند به یک برنامه نویس خوب تبدیل شوند و به موفقیت دست یابند. البته برنامه نویس شدن به تنهایی نمیتواند موفقیت محسوب شود بنظر ما کسی که صبر نداشته باشد بهتر است به برنامه نویسی موبایل فکر نکند چون ممکن است با چند شکست در بین راه انگیزه خودش را از دست دهد و فقط زمانی که میتوانست به کار دیگری اختصاص دهد را طلف کرده است. آینده صنعت اپلیکیشن و بازی های موبایل در ایران رو چطور میبینی؟ به نظر ما اندروید و بازار برنامه های اندرویدی در حال پیشرفت است و ما آینده ی خوبی را برای آن پیش بینی می کنیم. البته امیدوارم مارکت های موجود هم سعی کنند بیشتر از توسعه دهندگان حمایت کنند. این مورد میتواند تاثیر زیادی بر صنعت اپلیکیشن موبایل داشته باشد. در آخر هر حرفی که داری بگو. از تیم AppReview بخاطر حمایتشان از توسعه دهندگان ایرانی سپاسگزاریم. همچنین از تمام کاربران عزیزی که در تمام این مدت با نظرات سازنده و حمایت های خود باعث دلگرمی ما برای ادامه کار بودند تشکر فراوان داریم.

اینها را هم بخوانید