تجربه کاربری اپلیکیشن

در طراحی تجربه کاربری موبایل از چه اقداماتی باید پرهیز کرد؟

اپلیکیشن های موبایل کاربردهای متعددی دارند و افراد جهت تسهیل زندگی خود اقدام به نصب این اپلیکیشن ها می کنند، اما در صورتی که اپلیکیشن توانایی برآورده کردن انتظارات و نیازمندی های کاربر را نداشته باشد، چه پیش خواهد آمد؟ به یقین کاربران اپلیکیشن را کنار گذاشته و به نمونه های مشابه مراجعه خواهند کرد. موفقیت اپلیکیشن مشروط به ترکیبی از عوامل گوناگون است، اما تجربه کاربری کلی در صدر این فهرست جای داشته و بسیار مهم است.

طراحی تجربه کاربری یکی از بخش های مهم در توسعه هر اپلیکیشن موبایلی تلقی می شود و در این مقاله بر روی اصول اولیه متمرکز خواهیم شد به بهبود تجربه کاربری اپلیکیشن منجر خواهند شد، با ما همراه باشید.

طراحی رابط کاربری برای چندین پلتفرم

رابط کاربری قلب تپنده هر اپلیکیشنی است و در صورت پیاده سازی درست و مناسب به تجربه کاربری اپلیکیشن روح تازه ای می بخشد. بسیاری از توسعه دهندگان مایلند اپلیکیشن های خود را در چندین پلتفرم توزیع نمایند، در حالی که هر پلتفرم دارای قوانین و خصوصیت های مختص به خود می باشد، از این رو ممکن است آنچه در طراحی یکی از پلتفرم ها جلوه بسیار خوبی دارد، در دیگری چندان خوشایند نباشد.تجربه کاربری اپلیکیشن

به تقلید از اجزای رابط کاربری و سبک حروف از پلتفرم های دیگر نپردازید

در توسعه اپلیکیشن باید این موضوع را به خاطر سپرد که تقلید از عملکردهای خاص سایر پلتفرم ها نتیجه بخش نخواهد بود، زیرا اگر اجزای یک پلتفرم را در دیگری تکرار کنید، ممکن است به تجربه کاربری لطمه وارد شود.

فیلدهای ورودی، چک باکس ها، سوئیچ ها و سایر اجزا باید از یک احساس نیتیو برخوردار باشند، لذا باید تا جای ممکن از اجزای نیتیو استفاده نمایید، بدین ترتیب کاربران نحوه استفاده از این اجزا را می دانند و با اعتماد به اپلیکیشن، اطلاعات حساس خود را در اختیار آن قرار می دهند، در مثال زیر پیاده سازی عناصر در اندروید و آی او اس را مشاهده می کنید.تجربه کاربری اپلیکیشن

در مقایسه با متریال دیزاین، اپلیکیشن های آی او اس ظاهر فلت دارند و از سایه روشن در آنها استفاده نمی شود. در آی او اس از دکمه هایی با سبک متن ساده استفاده می شود، اما از سبک حروف بزرگ اندروید در آن استفاده نشده و فونت آن نازک تر می باشد.تجربه کاربری اپلیکیشن

سبک حروف  نیز باید مطابق با استانداردهای هر پلتفرم پیاده سازی شود، اندروید از Roboto و آی او اس از خانواده فونت های San Francisco استفاده می کند.تجربه کاربری اپلیکیشن

چنانچه مایل به شخصی سازی اجزای رابط کاربری در اپلیکیشن خود هستید، این کار را با دقت و مطابق با برندینگ خود و نه بر اساس قوانین پلتفرم دیگر به انجام رسانید.

از آیکون هایی خارج از پلتفرم استفاده نکنید

معمولا پلتفرم ها یک مجموعه آیکون را برای عملیات رایج ارائه می دهند، برای نمونه می توان به آیکون های اشتراک گذاری و ساخت یک داکیومنت یا پاک کردن آن اشاره کرد. در صورتی که اپلیکیشن خود را برای پلتفرم دیگری نیز پیاده سازی می کنید، لازم است تمامی آیکون ها را نیز مطابق با آن پلتفرم عوض کنید.

علاوه بر این، باید به سبک مجزای مختص به هر پلتفرم نیز توجه کنید.، سیستم اندروید از آیکون هایی با ضخامت بیشتر استفاده می کند، در حالی که آیکون های آی او اس باریک تر و خطی تر هستند، در زیر مثال ساده ای از مقایسه این آیکون ها را مشاهده می کنید.تجربه کاربری اپلیکیشن

تجربه وب را در اپلیکیشن ها تکرار نکنید

کاربران در اپلیکیشن های موبایل انتظار الگوهای تعاملی و اجزای رابط خاص را دارند. معمولا آنچه در وب طراحی می کنیم، در اپلیکیشن موبایل ظاهر چندان خوبی ندارد و کاربران انتظارات دیگری دارند. برای درک بهتر موضوع مثالی را بیان می کنیم، لینک های زیرخط دار را در نظر بگیرید. در اپلیکیشن ها باید از استفاده از لینک های زیرخط دار خودداری کنید، چرا که این ویژگی مختص مرورگرها می باشد و در اپلیکیشن ها از دکمه برای لینک ها استفاده می شود.

در زیر نمونه ای از یک فرم ثبت نام را مشاهده می کنید که در پیاده سازی آن از موبایل وب استفاده شده، لینک ها زیرخط دار هستند و حتی اعلان کپی رایت نیز در رابط کاربری به چشم می خورد.تجربه کاربری اپلیکیشن

جریان کاربری

هیچ بخشی از اپلیکیشن نباید ناتمام و سردرگم کننده باشد

طراحی تجربه کاربری به طراحی جریانی مرتبط می باشد که در حقیقت برای رسیدن به یک هدف خاص انجام شده است. با این اوصاف باید از ساخت صفحات بی نتیجه در اپلیکیشن خودداری کنید، چرا که این قسمت ها موجب سردرگمی شده و به اقدامات اضافه و غیرضروری منجر می شوند. برخی اوقات طراحان پیام های خطا و حالت های خالی را به عنوان کادرهای خالی در نظر می گیرند، اما در حقیقت می توان از آنها استفاده کرد، برای نمونه صفحه نمایش خطا در اسپاتیفای را در نظر بگیرید:تجربه کاربری اپلیکیشن

این صفحه کمکی به درک محتوا از سوی کاربر نمی کند و به این پرسش که چه کار می توانم انجام دهم پاسخی نمی دهد. وضعیت های خالی و خطا نباید سردرگم کننده باشد، بلکه باید به کاربر بگوید که در صورت انجام اقدامات موردنیاز، محتوا نمایش داده خواهد شد و اپلیکیشن مطابق انتظار کار خواهد کرد.تجربه کاربری اپلیکیشن

کاربران را به مرورگر هدایت نکنید

همواره کاربر را در اپلیکیشن نگه دارید، در شرایطی که اپلیکیشن فاقد یک ویژگی با محتوا باشد سعی کنید از مرورگر داخل اپلیکیشن استفاده کنید نه از مرورگر اسمارت فون، چرا که با این کار کاربران سردرگم می شوند و احتمالا به اپلیکیشن برنمی گردند، همین امر به رها کردن اپلیکیشن و کاهش تبدیل می انجامد.تجربه کاربری اپلیکیشن

بلافاصله پس از دانلود، از کاربر نخواهید به اپلیکیشن امتیاز دهد

هیچ کس دوست ندارد در حین انجام عملیات مهم تداخلی برای او بوجود آید، لذا با درخواست امتیازدهی به اپلیکیشن، بلافاصله پس از دانلود و یا چندین بار استفاده از آن، در عملیات کاربر تداخل ایجاد نکنید. تنها در صورتی این کار را انجام دهید که مطمئن شدید این کاربر، از کاربران همیشگی شما شده و احتمال بیشتری دارد که به آن امتیاز و بازخورد آگاهانه ای دهد.تجربه کاربری اپلیکیشن

درخواست امتیازدهی تنها باید پس از تعداد مشخص استفاده اپلیکیشن و انجام کار خاصی در آن صورت پذیرد و به اعتقاد Dan Counsell: اپلیکیشن آی او اس Clear دیالوگ امتیازدهی را تنها پس از شرایط خاصی نمایش می دهد و تنها زمانی پیام را نشان می دهد که کاربر تمامی وظایف را از یک لیست پاک کرده باشد. این لحظه بهترین زمان است، زیرا کاربر کارهای خود را تمام کرده و می خواهند اپلیکیشن را ببند. درخواست نظردهی به هیچ عنوان بد نیست، اما باید در قبال آن تجربه بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار دهید.تجربه کاربری اپلیکیشن

جمع بندی

امروزه کاربران انتظارات زیادی از رابط کاربری اپلیکیشن ها دارند و این شرایط نیازمند تلاش بیشتری از جانب شما است تا انتظارات کاربران را برآورده کنید. بهبود تجربه کاربری یک عملیات یک باره نیست و باید به طور مستمر صورت پذیرد.

 

https://uxplanet.org برگرفته از

اینها را هم بخوانید