مقایسه ای بین پلتفرم های پیام رسانی مختلف

مقایسه ای بین پلتفرم های پیام رسانی مختلف

محبوبیت اپلیکیشن های پیام رسان بین کاربران موبایل غیرقابل انکار است، هریک از اپلیکیشن ها از واتس اپ و تلگرام گرفته تا فیسبوک مسنجر رویکردهای اختصاصی خود را مورد استفاده قرار داده و به خدمت رسانی به مشتریان خود می پردازند. رابط های کاربری، قابلیت ها و تمرکز هریک از این اپلیکیشن ها متفاوت است، هر کدام دارای بیس کاربری مخصوص به خود هستند که پذیرای انواع گوناگونی از محصولات و تجربیات می باشند.

ساخت یک اپلیکیشن، سرویس و یا بات پیام رسانی موفق مستلزم درک کاربران هر پلتفرم می باشد، این اطلاعات از دموگرافیک های کلیدی آنها گرفته تا دلیل استفاده از سرویس متفاوت است. اما با وجود تعدد پلتفرم های پیام رسانی و تنوع در قابلیت ها و رویکردهای هریک از آنها، درک این موضوع که چه جایی برای انتشار اپلیکیشن، بات یا سرویس مناسب تر است، دشوار می باشد. برخی بر استراتژی "در صورت ساخت، کاربران نیز به سمت محصول می آیند" پایبند هستند، در حالی که این استراتژی برای بات ها و رابط های مکالمه ای مناسب نیست.blog_21426_1

به منظور حصول نتیجه، درک مشتریان هدف و نیازمندی های آنها اهمیت بسیاری دارد، بدین معنا که لازم است به تفکر درباره نحوه برطرف کردن مشکلات آنها به صورت کارآمدتر پرداخته و سپس به تجسم نحوه و مکان ارائه راه حل خود بپردازید.

- موقعیت جغرافیایی کاربران

- سن

- تمرکز بر روی مشتری در مقابل محل کار

- سبک مکالمه ای

- قابلیت های پیام رسانی

فیسبوک مسنجر

فیسبوک مسنجر اخیرا مرز 1 میلیارد کاربر در سراسر جهان را رد کرد و این محصول ارتباط منحصر به فردی با فیسبوک یعنی شبکه اجتماعی جلودار در جهان دارد.

مسنجر در درجه اول برای اهداف تبلیغاتی، سرگرمی و اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد. اما فیسبوک از پتانسیل تسهیل فرآیند کسب درآمد از طریق سرویس های مستقیم و تراکنش های تجارت الکترونیک از طریق یکپارچه سازی با سیستم پرداخت فیسبوک نیز برخوردار است.

تعاملات مسنجر هم اکنون از نوع ترکیبی هستند، پیام های ساخت یافته یعنی فهرستی از تصاویر و دکمه ها جهت ارائه یک تجربه کاربری مناسب حیاتی اند. از طرفی فیسبوک به طور جدی بر روی یادگیری ماشینی سرمایه گذاری کرده است و این کار با کمک گروه تحقیقاتی آنها و خریداری Wit.ai صورت پذیرفته است و احتمال زیادی دارد که زبان طبیعی نقش مهم تری در تجربه خودکار مسنجر ایفا کند.

موقعیت جغرافیایی کاربران: کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، کانادا و اروپا، اما خود فیسبوک در تمامی نقاط جهان محبوبیت دارد.

قابلیت های پیام رسانی: کاربر-به-کاربر. بات ها و اپلیکیشن های مکالمه ای در حال حاضر در گروه ها مجاز نیستند، پیام های ساخت یافته مانند carouselها توسط فیسبوک پیشنهاد می شود.

نکات: پیام رسانی با کسب و کار از طریق مسنجر در Facebook Pages صورت می پذیرد و حضور در فیسبوک با حضور در مسنجر ارتبط بسیار قوی و نزدیکی دارد.

رویکرد بکارگیری: مسنجر مکان بسیار خوبی برای اپلیکیشن های مشتری مدار مخصوصا در آمریکای شمالی محسوب می شود. در حال حاضر پیام های ساخت یافته ارئه دهنده بهترین تجربه کاربری هستند، اما با پیشرفت ابزارهای مکالمه این شرایط تغییر پیدا خواهد کرد.

واتس اپ

واتس اپ یکی از بزرگ ترین پلتفرم های پیام رسانی بوده و در اکثر کشورهای جهان یک محبوب ترین پلتفرم پیام رسانی تبدیل شده است. محبوبیت این پیام رسان در کشورهای در حال توسعه بیشتر است، چرا که ارزش پیشنهادی اصلی این پیام رسان جایگزینی با سرویس گران قیمت اس ام اس می باشد. واتس اپ متعلق به کمپانی فیسبوک است و در کنار مسنجر، فیسبوک را در صدر اکثر کشورهای جهان نشانده است.

واتس اپ در حال حاضر برای استفاده بات ها و اپلیکیشن های مکالمه ای در دسترس نمی باشد.

موقعیت جغرافیایی: کشورهای در حال توسعه و کاربرانی از کشورهای توسعه یافته که با آنها در ارتباط هستند.

رویکرد بکارگیری: واتس اپ هنوز برای استفاده بات ها در دسترس نمی باشد، اما وقتی که این امر به وقوع بپیوندد، باید مخاطبین اولیه خود یعنی افراد ساکن کشورهای در حال توسعه را مد نظر قرار داده و بر روی نیازمندی های آنها متمرکز شود.

تلگرام

ماهیت باز تلگرام آن را منحصر به فرد گردانیده، برخورداری از APIها و دسترسی بات در تاریخچه تلگرام می درخشد. اپلیکیشن های کلاینت تلگرام اپن سورس می باشند و تلگرام دارای کلاینت های اپن سورس و یک پروتکل باز و منعطف می باشد و امنیت و حریم خصوصی کاربران یکی از نقاط تمرکز تلگرام می باشد.

این پلتفرم نسبتا کوچک است و در حال حاضر تنها 100 میلیون کاربر آن را مورد استفاده قرار می دهند و هنوز در بیشتر کشورها تسلط نیافته است، اما با این وجود کاربران آن به خوبی توزیع شده اند و بیس کاربری آن در حال رشد و افزایش می باشد.

موقعیت جغرافیایی کاربران: توزیع شده با تمرکز و تسلط محدود در یک منطقه خاص.

نکات: بنیان گذار تلگرام یک سرمایه 1 میلیون دلاری را جهت تشویق کاربران به ساخت بات های باکیفیت در اختیار قرار داده و به هریک از آنها که جالب باشد، هدیه 25000 دلاری اعطا می کند.

رویکرد بکارگیری: سرویس خود را بر روی تلگرام در کنار سایر پلتفرم های پیام رسانی راه اندازی کنید.

هنگ اوت / Allo / Duo گوگل

به مرور زمان محصولات پیام رسانی گوگل به صورت یک مجموعه در می آیند و در کنفرانس سالانه گوگل، آنها اعلام کردند که زین پس دو محصول جدید به نام های Allo و Duo هنگ اوت محبوب را همراهی خواهند کرد.

آنچه گوگل درباره قابلیت هایی این محصولات جدید خود به اشتراک گذاشته بسیار جالب می باشد. علاوه بر مشتریان جدید، کمپانی راهی برای کسب و کارهای مختلف خلق کرده که مایل به پیشنهاد بات ها و سرویس های مکالمه ای هستند.

Allo

گوگل در طول نمایشات، سرنخ هایی از تکنولوژی پردازش زبان را نیز که در حال کار بر روی آن هستند به نمایش گذاشت که شامل قابلیت درک محتوای عکس در داخل مکالمات می باشد. به طور قطع می توان بیان داشت که گوگل در زمینه این نوع تکنولوژی جلودار است، اما درک محتوای عکس توسط کمپانی مایکروسافت و سایرین پیشنهاد شد و کمپانی های دیگر نیز به تکنولوژی درک زبان های محاوره پرداخته اند. هنگ اوت هم اکنون در دسترس توسعه دهندگان قرار ندارد.

دموگرافیک ها: کاربران گوگل که در سراسر جهان گسترده اند، مخصوصا افرادی که اندروید را مورد استفاده قرار می دهند.

موقعیت جغرافیایی کاربران: توزیع شده، اما در کشورهایی با محدودیت مانند چین محدود است.

قابلیت های پیام رسانی: در حال حاضر نامعلوم است، اما شامل متن و محتوا ساخت یافته می باشد.

رویکرد بکارگیری: پس از انتشار، Allo و هنگ اوت دسترسی به بیس نصب گسترده ای را فراهم می کنند و راه اندازی سرویس مشتریان بر روی این پلتفرم ها اولویت بالایی می یابد.

لاین

لایم پلتفرم پیام رسان و شبکه اجتماعی جلودار در آسیا می باشد، رشد آن سریع بوده و در حال نفوذ به ژاپن می باشد. لاین اخیرا عمومی شد و 1 میلیارد دلار برای برای پشتیبانی از طرح های توسعه خود سرمایه دریافت کرد.

لاین تماس های صوتی و ویدیویی را در خود جای داده و پلتفرم دارای روش پرداخت به نام Line Pay می باشد. سرویس با انتشار محدودیت first come first serve حول APIهای بات های آزمایشی خود در ماه آوریل مورد توجه قرار گرفت.

موقعیت های جغرافیایی کاربران: ژاپن و جنوب شرقی آسیا

قابلیت های پیام رسانی: بات پلتفرم لاین نسبتا جدید است و سطوح متفاوت دسترسی وابسته به نوع حساب لاینی که به آن متصل کرده اید را ارائه می دهد.

 

http://venturebeat.com برگرفته از

 

اینها را هم بخوانید