چرا ویژگی های اجتماعی کلید موفقیت بازی های موبایل اند؟

چرا ویژگی های اجتماعی کلید موفقیت بازی های موبایل اند؟

امروزه بازی ها و اپلیکیشن ها بازار موبایل را تحت سلطه خود گرفته اند و افراد زیادی مایل به فعالیت در این حوزه هستند، ساخت بازی و اپلیکیشن فرآیندی دشوار و زمان بر است و باید عوامل متعددی را برای موفقیت در این عرصه مد نظر قرار داد، بازی های موبایل علاقه مندان فراوانی دارند، ساخت بازی موبایل نیز دارای فراز و نشیب هایی است، از نقش امکانات و ویژگی های اجتماعی و تعاملی در بازی های موبایل نمی توان چشم پوشی کرد، لذا این مهم را هدف این مقاله قرار داده و عواملی را که در این بین تاثیر گذارند، بازگو می کنیم. این امکانات نه تنها موجب لذت بردن کاربر از بازی می شوند، بلکه درآمد حاصل از بازی را نیز افزایش می دهند. زمانی که بازی کننده از انجام بازی لذت ببرد، امکان تبدیل او به یک مشتری که مایل به پرداخت هزینه است، بیشتر می شود. به منظور خلق تجربه ای مطلوب برای بازی کنندگان باید انواع مختلف بازی کنندگان بر پایه مدل Bartle را در نظر بگیرید. ویژگی های اجتماعی به تعامل با کاربر از طرق گوناگون می انجامند و باید توسط سازنده بازی مد نظر قرار گیرند. کاربران خود را درک کنید بر پایه مدل Bartle چهار نوع بازی کننده وجود دارند: برندگان، افراد اجتماعی، کاشفان و رقابت کنندگان. دسته اول تمرکز خود را بر روی دستیابی به امتیازات، مراحل بالا و نمایش برتری خود قرار می دهند، بازی کنندگان اجتماعی بیشتر بر روی برقراری ارتباط با سایر افراد از طریق پیام و نظرات علاقه مندند، در حالی که کاشفان به دنبال یافتن امکانات جدید و پنهان بازی هستند، دسته آخر نیز به دنبال رقابت و پیشی گرفتن از سایرین هستند. blog_13571_1Leaderboards برای دسته اول مشهودترین گزینه است و از این طریق افراد قادر به مشاهده رتبه خود و رقابت با سایرین هستند. برای افراد اجتماعی فراهم کردن بستری برای تعامل و برقراری ارتباط با دیگران حیاتی است، این ویژگی برای کاشفان نیز مهم تلقی می شود، چرا که آنها مایل به نمایش یافته های خود به دیگران می باشند و فید اخبار بسیار به کار آنها می آید. برای دسته آخر از بازی کنندگان تمامی امکانات اجتماعی مهم تلقی می شوند و بسته به شرایط یکی از آنها به کار می آید. به طور کلی می توان گفت که امکانات مربوط به رقابت در بازی برای برندگان و رقیبان بسیار مناسبند، در حالی که کانال های ارتباطی با گروه اجتماعی و کاشفان مطابقت بیشتری دارند. بازی کنندگان منحصرا به یک گروه تعلق ندارند و بین گروه های مختلف تغییر موضع می دهند، این وضعیت بستگی شدیدی به شرایط روحی آنها دارد. با استناد به مطالعات Scott Rigby، انجام بازی نیازهای مربوط به کفایت و توانایی انسان ها را ارضا می کند، این حس در واقع به کنترل و یا تسلط به یک شرایط خاص باز می گردد، افراد به طور طبیعی تمایل به کسب موفقیت دارند، حس پیشرفت دانش و رشد احساسی خوشایند است. حس لیاقت در انجام کار برای بازی کنندگانی که به دنبال رقابت هستند بسیار مهم تلقی می شود، برای گروه اول و آخر از بازی کنندگان باید این موضوع را مد نظر قرار داد، چرا که هدف آنها از انجام بازی پیروزی و کسب موفقیت است. مشاهده نام خود در leaderboard تصویر زنده ای از کفایت و لیاقت را برای آنها به نمایش می گذارد. برای افرادی که تمایل به برقراری ارتباط با سایرین دارند، باید گزینه هایی برای این منظور تعبیه نمود، این امکانات توسط تمامی بازی کنندگان مورد استفاده قرار می گیرند، اما برای افراد اجتماعی و کاشفان دارای اهمیت و جذابیت بیشتری هستند. بعد روان شناسی افراد و نیازهای درونی آنها توجیه کننده رفتار و وجوه تمایز آنها است. به گفته Rigby، همه ما دوست داریم از جانب دیگران مهم تلقی شویم و سهم قابل توجهی را در جامعه ایفا کنیم. ارتباط یک نیاز اساسی است، از این رو به طور چشم گیری تجربه بازیکن را بهبود می بخشد. استفاده از قابلیت های اجتماعی تعامل و کسب درآمد را بهبود می بخشد قابلیت های اجتماعی نهفته در بازی امکان تعامل به صورت عمومی و خصوصی را به بازی کنندگان اعطا می کنند. بازی کنندگان از کانال عمومی برای مطرح کردن سوالات و به اشتراک گذاشتن ترفندها بهره می گیرند. کانال های خصوصی برای برقراری ارتباط با سایرین است و برای بازی کننده بسیار دلپذیر می باشند. هم زمان با شکل گیری چنین ارتباطی، تعامل کلی نیز توسعه می یابد. این امکانات علاوه بر بهبود تعاملات، نقش بسزایی در افزایش درآمد دارند. توسعه دهندگان از راه های مختلف قادر به کسب درآمد از بازی خود هستند، برخی از آنها تبلیغات را وسیله ای برای این کار می دانند، در حالی که برخی دیگر با استفاده از پرداخت های درون برنامه ای به چنین هدفی دست پیدا می کنند. در هر دوی این شرایط رابطه مستقیمی بین تعداد بازی کنندگان و نرخ پذیرش بالا با درآمدهای بالا وجود دارد و در حقیقت ویژگی های اجتماعی باید این دو عامل را ارتقا دهند. متدهای گوناگونی برای کاربرد چنین امکاناتی در بازی موجودند، اول از همه باید مکانیزمی برای دعوت دوستان در بازی تعبیه کنید، هنگامی که افراد توسط دوست خود به انجام بازی دعوت می شوند، با احتمال بیشتری آن بازی را امتحان می کنند، این گزینه بازی کنندگان را به مبلغانی تبدیل می کند. روش دیگر بهره گیری از ارتقای متقابل است که از طریق پلت فرم هایی مانند Tapdaq میسر می شود. جذب مشتری با دشواری هایی همراه است، لذا باید هرگونه متدی را به کار گیرید. blog_13571_2همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، بازی کنندگان به تقویت ارتباطات خود در بازی می پردازند و زمانی که یکدیگر را به چالش می کشند، تمایل دارند خود را برتر از دیگران جلوه دهند، دریافت نوتیفیکیشنی که جایگاه آنها را در leaderboard به تصویر کشد مهم است و چنانچه افراد مقام خود را از دست داده باشند، تلاش به بازیابی آن خواهند نمود و به بازی باز خواهند گشت، چنین شرایطی در صورت دریافت درخواست دوستی و پیام نیز حاکم است. هر چه بازی کنندگان تعامل بیشتری با بازی داشته باشند، پرداخت های بیشتری را انجام می دهند. جمع بندی در این مقاله اشاره ای به ویژگی های اجتماعی شد که توسعه دهندگان باید در حین ساخت و طراحی بازی مد نظر قرار دهند. طراحی درست و جای دادن این امکانات تجربه تمامی بازی کنندگان را بهبود می بخشد. قابلیت های اجتماعی برای بازی موبایل الزامی اند و تعامل با کاربران را ارتقا می دهد، ابزارهای متعددی برای دستیابی به این هدف در اختیار بازی سازان قرار دارد که Nextpeer را می توان به عنوان نمونه ای بیان کرد.   http://blog.tapdaq.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید