چه چالش هایی پیش روی بازی سازان قرار دارد؟

چه چالش هایی پیش روی بازی سازان قرار دارد؟

صنعت ساخت بازی و اپلیکیشن های موبایل اخیرا شاهد رشد و رواج گسترده ای در ایران بوده و بستر ساخت بازی و زیرساخت های فنی آن نیز مهیا هستند، اما هنوز هم با کمبود افراد متخصص در این زمینه مواجه ایم. به جرات می توان گفت که تعداد بازی های خوب و باکیفیت کمتر از بازی های است که در واقعیت به موفقیت و درآمد بالا دست پیدا کرده اند. این سوال ذهن بسیاری از بازی سازان را درگیر کرده که چرا از بین انبوه بازی های منتشر شده، کلش اف کلنز و یا انگری بردز در صدر قرار گرفته اند؟ جواب این پرسش را باید در نحوه ساخت و پیاده سازی بازی پیدا کرد.

جنبه سرگرم کننده بازی از مهم ترین عواملی تلقی می شود که موقعیت آتی آن را تعیین خواهد کرد و حتی از سودی که بازی به همراه دارد نیز مهم تر بوده و تضمینی برای موفقیت بازی می باشد، به یقین می توان گفت که ساخت و توسعه بازی های موبایل چیزی کمتر از کارآفرینی نیست و به نگرش هدفمندی نیازمند است. با رشدی که در عرصه موبایل شاهد آن هستیم چالش ها نیز متناسب با شرایط در حال افزایش اند و همواره بر پیچیدگی آنها افزوده می شود. بازی سازان مستقل و حتی شرکت های بزرگ بازی سازی نیز با چالش های نسبتا مشابهی مواجه اند، اما شدت و اهمیت این چالش ها ممکن است متغیر باشد. در این مقاله قصد داریم به برخی از چالش های ساخت بازی بپردازیم، علاوه بر این به برخی از مشکلات پیش روی این صنعت در ایران نیز اشاره ای می شود.

چالش های عمومی:

- هزینه های ساخت بازی

به عنوان مهم ترین و اساسی ترین چالش برای ساخت بازی می توان به هزینه هایی که این فرآیند برای بازی سازان به همراه دارد اشاره کرد، سرمایه گذاری برای بازی ها هزینه بر است و بازی سازان به یک پشتوانه مالی نیاز دارند.

هزینه ساخت بازی نسبتا زیاد است و بسیاری از بازی سازان مستقل قادر به تقبل چنین هزینه های گزافی نیستند، از این رو برخی از پلتفرم های رایگان را برای ساخت بازی مورد استفاده قرار می دهند و این شرایط کیفیت بازی ساخته شده را تحت تاثیر قرار می دهد و با کاهش کیفیت بازی پذیرش آن از سوی کاربران نیز با کاهش چشم گیری مواجه می شود، بنابراین می توان اظهار داشت که رابطه مستقیمی بین هزینه، کیفیت بازی و پذیرش آن از سوی کاربران برقرار است.

سرمایه گذاری تنها به مراحل مقدماتی ساخت و توسعه بازی مربوط نمی شود، لازم است تا برای مراحل پس از انتشار بازی نیز سرمایه کافی در نظر گرفته شود، زیرا ساخت بازی به تنهایی تضمینی بابت موفقیت آن در آینده نیست.

- مقایسه شدن بازی با نمونه های خارجی

بازی های ساخته شده در مارکتی معرفی می شوند که بازی ها و نمونه های خارجی نیز حضور دارند، از این رو مقایسه ای بین این بازی ها صورت می گیرد و در اکثر شرایط نتیجه به نفع نمونه های خارجی به اتمام می پذیرد.

عدم وجود ایده های جدید باعث تقلید از بازی های خارجی می شود و در صورتی که نمونه ایرانی در ارائه و پیاده سازی کوچک ترین مورد ناتوان باشد، مورد انتقاد از سوی کاربران قرار می گیرد، این در شرایطی است که بازی های خلاقانه و جدید در شرایط متفاوتی هستند و باید با ارائه بهترین کیفیت جایگاه خود را در مارکت مستحکم کنند. ناتوانی در ارائه کوچک ترین امکان، جایگاه بازی های ایرانی را متزلزل کرده و دیدگاه کلی درباره بازی های ایرانی را منفی می سازد.

- رقابت تنگاتنگ در این عرصه

گرایش به ساخت بازی های موبایل اخیرا در کانون توجه توسعه دهندگان قرار گرفته و از طرفی ساخت بازی نسبت به ساخت اپلیکیشن های ساده موبایل به تبحر و تجربه بیشتری نیازمند است که این تجربه در طول زمان بدست می آید. از این رو هر کسی که وارد این عرصه می شود مایل است تا در این رقابت تنگاتنگ پیروز میدان شود، این موضوع در شرایطی که منجر به ارتقای سطح کیفیت بازی های ساخته شده شود خوب است اما متاسفانه در برخی شرایط به تقلید از رقبا و اتکا به نقاط ضعف آنها محدود می شود.

- بازاریابی و جذب مشتری     

جذب مشتری یکی از هزینه های ثابت است که به طور مستمر در حال افزایش می باشد. باید از طریقی کاربران را با بازی ساخته شده آشنا نمود، از این رو شناخت و کشف بازی ساخته شده خود به چالش بزرگی برای بازی سازان و توسعه دهندگان و نیز بازاریابان بدل شده است.

نحوه تبلیغ بازی ساخته شده مسئاله پیچیده ای است و ناتوانی از پیاده سازی بستر تبلیغاتی مناسب نقطه ضعفی برای بازی تلقی می شود که باید به نحوی بر آن غلبه کرد.

- هزینه های ارتقای بازی

آپدیت های زمان بندی شده برای بازی نقش حیاتی دارند و چنانچه توسعه دهنده در ارائه این آپدیت ها و ارتقای سطح کیفیت بازی کوتاهی کند به سرعت محکوم به شکست می گردد. کاربران انتظار دارند که بازی مرتبا امکانات و قابلیت های جدیدی را به آنها ارائه داده و نوعی ارزش افزوده برای آنها خلق کند.

با روی کار آمدن نسخه های جدید از نرم افزارها و سخت افزارهای گوشی باید از سازگاری بازی ساخته شده با شرایط جدید اطمینان حاصل کرد. جهت آپدیت کردن کدهای بازی مطابق با آخرین تغییرات به صرف زمان نیازمندید، از طرفی داشتن دانش و تجربه کافی برای این کار ضروری است و باید محصول خود را با آخرین تغییرات رخ داده در بازار هم راستا سازید. ارتقای بازی نیز هم مانند ساخت آن نیازمند سرمایه است و چنانچه نرخ بازگشت سرمایه برای بازی کم باشد سرمایه گذاری مجدد دشوار می گردد.

- بی ثباتی کاربران

شناخت مخاطبین در ساخت هر نوع محصولی از اولویت بالایی برخوردار بوده و این موضوع در محصولات نرم افزاری اهمیت بیشتری پیدا می کند. سن، جنسیت، موقعیت، نیازمندی ها و علاقه مندی های کاربران در این میان تاثیرگذارند. امروزه افراد بازی ها را نه فقط برای جنبه سرگرمی، بلکه برای تعامل بیشتر، رقابت با سایر افراد و به اشتراک گذاری تجربیات خود انجام می دهند.

کاربران باثبات نیستند و همواره به دنبال تجربیات جدید در زمینه بازی ها می باشند، از این رو جلب توجه و رضایت آنها بسیار دشوار است. قیمت گذاری بازی نیز می تواند در میزان پذیرش آن از سوی کاربران تاثیرگذار باشد، اما باید به عوامل کلیدی بازی ها توجه کرد تا نتیجه مطابق با انتظارات کاربران باشد.

چالش هایی که مستقیما به فرآیند توسعه بازی ارتباط دارند:

- پیاده سازی صحیح ایده های ذهنی

گاهی اوقات بازی سازان ایده های بسیار زیادی را در سر دارند و می خواهند در اولین نسخه از بازی خود تمامی این ایده ها را پیاده سازی کنند، در حالی که چنین شرایطی به ضرر آنها تمام می شود و بازی به هدف اصلی خود دست پیدا نمی کند و احتمال دارد که کیفیت آن نیز در نتیجه چنین رویکردی آسیب ببیند و تجربه کاربری بازی دچار مشکل شود. داستان بازی، اصالت و خاص بودن آن و نحوه ارائه آن خود چالش برانگیزند و نوآوری در این زمینه یک هنر است.

برخورداری از امکانات غنی پسندیده است، اما به صرف زمان نیاز دارد، لذا باید تعادلی بین زمان و امکانات برقرار شده و به مرور زمان و با ارائه آپدیت های جدید اقدام به ارتقای محصول نمود، اما در عین حال نباید از خلق ایده ها و گیم پلی جدید هراسی داشت و باید خلاقیت و ریسک را در یک تعادل معقول و حساب شده قرار داد.

- انتخاب پلتفرم مناسب

مشابه ساخت اپلیکیشن های موبایل باید با ارزیابی و سنجش قابلیت های پلتفرم ها به پیش رفت و مبنی بر نتایج حاصل شده اقدام به گزینش یک پلتفرم برای ساخت بازی موردنظر نمود، این شرایط تنها در صورتی که خواستار ساخت بازی برای تنها یک پلتفرم خاص باشید نیاز به بازنگری دارد، زیرا گاهی اوقات این گزینش اشتباه پلتفرم است که به شکست بازی منجر می شود.

- در اختیار قرار دادن یک تجربه کراس-پلتفرم

تولید بازی برای پلتفرم های مختلف مهم است و باید از ابزارهایی که چنین امکانی را در اختیار قرار می دهند استفاده کنید، این امر تاثیر بسزایی در پذیرش بازی از سوی کاربران پلتفرم های مختلف دارد و باید به نیازمندی های تمامی کاربران احتمالی بازی توجه شود، اما چالش این بخش به هزینه بر بودن استفاده از ابزارهای ساخت بازی کراس-پلتفرمی مربوط است که کیفیت معقول و مناسبی را نیز ارائه دهند.

- برقراری تعادل بین مراحل گوناگون بازی

نحوه پیاده سازی بخش های آموزشی، ترتیب مراحل و میزان دشواری بازی از جمله عوامل تاثیرگذار در پذیرش بازی از سوی کاربران هستند. به منظور جلب توجه و تحریک علاقه کاربر به 5 ثانیه، برای یادگیری گیم پلی بازی به 10 ثانیه و برای جلب نظر کاربران و تاثیرگذاری بر روی آنها به مدت زمانی در حدود 30 ثانیه نیاز دارید، از این رو باید با در نظر گرفتن این بازه های زمانی بخش های گوناگون بازی را طراحی کنید. موفقیت در پیاده سازی این مراحل به تجربه و دانش کافی نیاز دارد و ممکن است در نسخه اولیه بازی قادر به پیاده سازی این موارد به طور دقیق نباشید، اما با گذشت زمان و تخصص یافتن در این حرفه این کار برای شما ساده تر از گذشته می شود.

مدل F2P یکی از روش هایی است که در آن بازیکنان می توانند به صورت رایگان بازی را انجام داده و با گیم پلی آن آشنا شوند، لذا باید بازی را طوری ساخت تا به نیازهای اولیه کاربران پاسخ دهد.

بسیاری از توسعه دهندگان بدون توجه به این نکته مراحل مختلف بازی را می سازند و در برخی شرایط مرحله اول بازی به قدری دشوار است که کاربر از همان گام نخست دلسرد شده و حتی ممکن است بازی را پاک کند، اما چنانچه در مرحله اول بازی به جنبه سرگرمی آن که در حقیقت مهم ترین قسمت است توجه شود، می توانید از این بابت که توجه کاربر را جلب کرده اید تا حدودی اطمینان حاصل نمایید. چنانچه در اولین برخورد بر روی کاربر تاثیری نگذارید و نظر او را جلب نکنید این کار برای دفعات بعدی دشوارتر از قبل می گردد.

- گستردگی گوشی ها و پیچیدگی فرآیند تست بازی

تکنولوژی موبایل امکانات و قابلیت های جدیدی را به میدان آورده و از طرفی فرصت ها و چالش های جدیدی را نیز پیش روی توسعه دهندگان قرار داده است. تنوع و عدم یکپارچگی گوشی ها به چالش بزرگی برای صنایع ساخت اپلیکیشن و بازی بدل شده و این تنوع در پلتفرم اندروید بیشتر است و این موضوع ساخت بازی برای این پلتفرم را دشوار می سازد. محدودیت های پلتفرم موبایل ساخت بازی برای آن را پیچیده کرده، این محدودیت ها از فضای حافظه تا منبع ذخیره سازی متغیرند و کنار آمدن با این محدودیت ها خود نیازمند تخصص در این زمینه می باشد.

سخت افزارها و امکانات گوشی های مختلف یکی از عواملی است که باید در خلال ساخت بازی مورد توجه قرار گیرند، چرا که قابلیت های سخت افزاری گوشی در اجرای صحیح بازی نقش حیاتی دارد و صفحات نمایش با وضوح مختلف یکی از جنبه های سخت افزاری تاثیرگذار بر روی بازی های موبایل است. فرآیند پردازش بازی، میزان استفاده از پردازشگر، فضای سخت افزاری گوشی، مشکلات حافظه و فضای ذخیره سازی از جمله مواردی است که بر دشواری فرآیند ساخت بازی می افزایند.

- دست و پنجه نرم کردن با مسائل امنیتی

مسئاله امنیت در پلتفرم موبایل یکی از چالش های بزرگ است و بازی های موبایل نیز از این قاعده مستثنی نمی باشند و لازم است تدابیر امنیتی برای حفاظت از اطلاعات شخصی کاربر و حفظ حریم خصوصی او بکار گرفته شوند. کاربران نسبت به اطلاعات شخصی خود حساسیت خاصی دارند و هرگونه مشکل در ارتباط با حریم خصوصی منجر به پاک کردن اپلیکیشن می شود.

استفاده از پرداخت های درون برنامه ای در بازی های موبایل بسیار رایج است و این موضوع بر حساسیت مسئاله امنیت در بازی ها افزوده، لذا باید تمامی بخش های مالی درون بازی ها را به دقت مدیریت کرد تا لطمه ای به تجربه کاربری بازیکنان وارد نشود.

اگر شما نیز از جمله توسعه دهندگان بازی های موبایل هستید، در بخش دیدگاه ها ما را از مهم ترین چالش های این صنعت آگاه سازید.

 

اینها را هم بخوانید