کدام پلتفرم برای بازی موبایل شما مناسب تر است؟ - بخش سوم

کدام پلتفرم برای بازی موبایل شما مناسب تر است؟ - بخش سوم

در مطالب قبلی شما را با چندین پلتفرم ساخت بازی آشنا نمودیم، در ادامه با ما همراه باشید تا سایر فریم ورک ها و انجین های بازی سازی را به شما معرفی نماییم.

10. Corona SDK

Corona SDK یک کیت توسعه نرم افزار است که از Lua به عنوان زبان اسکریپتینگ خود استفاده می کند و در ویندوز و او اس ایکس در دسترس است و با استفاده از آن می توانید بازی های خود را به طور رایگان توسعه دهید. کمپانی Perk اقدام به خریداری Corona Labs کرده و با مدل سازمانی خود دسترسی به کتابخانه ها و APIهای نیتیو و سایر امکانات را میسر می گرداند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت آنها مراجعه کنید.

Corona SDK بر روی آی او اس، اندروید، Kindle و ویندوز فون 8 برون ریزی می شود و برون ریزی ویندوز و او اس ایکس در فاز بتای خصوصی قرار داشته و به زودی در دسترس قرار خواهند گرفت.

blog_19704_1

Corona Labs ارائه دهنده سایر امکانات جالب دیگر مانند Corona Editor و پلاگین Sublime Text است که شامل دیباگر، تکمیل کد و سایر گزینه های خوب دیگر می باشد. Composer GUI که در او اس ایکس در دسترس است یک محیط گرافیکی را در اختیار شما قرار می دهد که در آن قادر به طراحی لول های بازی و نحوه تعامل آبجکت ها با یکدیگر و با استفاده از فیزیک انجین Corona می باشید.

Corona SDK از OpenGL به عنوان انجین رندرینگ و از Box2D برای فیزیک خود استفاده می کند. Corona SDK شامل بیش از هزار API است که می توانید از آنها برای بازی خود استفاده کنید.

این پلتفرم دارای یک سیستم مدیریت صحنه یکپارچه در کتابخانه کامپوزر خود می باشد و ارائه دهنده یک کتابخانه ترنزیشن بسیار خوب است که برای جابجایی، تغییر اندازه و چرخاندن assetهای گرافیکی بازی به کمک شما می آید. متاسفانه Corona SDK گزینه ای برای ساخت مجموعه اسپرایت اطلس را در اختیار قرار نمی دهد، از این رو بکار بردن اشکال پیچیده برای تشخیص برخوردهای فیزیکی دشوار خواهد بود. برای رفع این مشکل اپلیکیشن های شخص ثالثی مانند Texture Packer و Physics Editor در دسترس قرار دارند.

به طور کلی می توان بیان داشت در صورتی که به دنبال یک راه حل کراس پلتفرم می گردید و مایل به استفاده از زبان اسکریپتینگ Lua هستید، Corona SDK گزینه بسیار خوبی می باشد.

11. Gideros

Gideros نیز مشابه Corona از Lua به عنوان زبان اسکریپتینگ خود استفاده می کند. Grderos رایگان و اپن سورس بوده و قابل کامپایل به آی او اس، اندروید، ویندوز فون، او اس ایکس، ویندوز و ویندوز RT می باشد. Lua یک زبان برنامه نویسی شی گرا و مبتنی بر کلاس نیست، اما Gideros یک API کلاس بندی شده را در اختیار قرار می دهد که توسعه دهندگان را قادر به نوشتن کدهای تمیز، با قابلیت استفاده مجدد می گرداند.

blog_19704_2

Gideros دارای یک سیستم مدیریت صحنه است که دربرگیرنده تمامی انواع ترنزیشن ها می باشد، کلاس MovieClip برای انیمیشن هاست و تویینینگ را با استفاده از کتابخانه GTween میسر می گرداند و با استفاده از این کلاس ها قادر به جابجایی، تغییر اندازه، چرخاندن و غیره هستید.

Gideros نیز مشابه Corona از Box2D برای فیزیک خود استفاده می کند، اما Box2D API مورد استفاده در Gideros شباهت بیشتری به Box2D API اصلی دارد، اما کار با آن مقداری دشوارتر است.

این API ارائه دهنده ابزارهای افزونه مانند تکسچر پکر و فونت ساز است که می توان آنها را در دایرکتوری نصب پیدا کرد. Gideros شما را قادر به تست فوری پروژه ها بر روی گوشی موبایل و از طریق ارتباط وای فای می گرداند. این پلتفرم نیز مانند Corona گزینه خوبی برای توسعه کراس پلتفرم می باشد که توسط زبان برنامه نویسی Lua میسر شده است.

12. AndEngine

AndEngine یک فریم ورک توسعه موبایل برای اندروید است که رایگان و اپن سورس می باشد. AndEngine نیز مشابه سایر پلتفرم های موبایل از OpenGL به عنوان انجین رندرینگ خود استفاده کرده و Box2D را هم به عنوان فیزیک انجین خود و از طریق یک اکستنشن بکار می برد.

AndEngine از اسپرایت های متحرک و سیستم های پارتیکل پشتیبانی می کند و تویینینگ موجودیت ها را با کمک entity modifiers میسر می گرداند. AndEngine ارائه دهنده یک کلاس Camera نیز هست که شما را به راحتی قادر به جابجایی در دنیای بازی می کند.

blog_19704_3

سیستم مدیریت صحنه اختصاصی در AndEngine تعبیه نشده، اما مثال های فراوانی درباره نحوه ساخت یک مدیر صحنه ساده وجود دارند. چنانچه تنها مایل به انتشار یک اپلیکیشن اندرویدی هستید و جاوا زبان برنامه نویسی ترجیحی شماست، این فریم ورک گزینه خوبی برای شما می باشد.

13. libGDX

libGDX یک فریم ورک توسعه بازی به زبان جاوا می باشد، این فریم ورک کراس پلتفرم بوده و قابل کامپایل به ویندوز، او اس ایکس، لینوکس، اندروید، آی او اس، بلک بری و اچ تی ام ال 5 می باشد. libGDX نیز از OpenGL به عنوان انجین رندرینگ خود استفاده می کند و Box2D را برای شبیه سازی فیزیک ها به کار می برد. libGDX دارای یک کلاس Camera و یک کلاس Action برای جابجایی، تغییر اندازه و چرخاندن اشیا می باشد و از کلاس ParticleEmitter برای نمایش پارتیکل ها استفاده می کند. این فریم ورک از نقشه های کاشی مانند با کمک کلاسی به نام TileMap پشتیبانی می کند و می توان آن را با ویرایشگر Tiled استفاده کرد.

blog_19704_4

libGDX دارای ابزارهای افزونه دیگری نیز هست، برای نمونه می توان به texture packer ،particle editor و bitmap font generator اشاره کرد. چنانچه جاوا زبان ترجیحی شماست و به دنبال راهی برای ساخت یک بازی کراس پلتفرم هستید، نگاهی به libGDX بیندازید.

جمع بندی

در این مقاله چندین فریم ورک و انجین بازی سازی مورد بررسی قرار گرفت و باید با توجه به نیازمندی های خود به گزینش هریک از این فریم ورک ها بپردازید.

 

http://code.tutsplus.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید