حفظ محبوبیت اپلیکیشن اندروید پس از انتشار

حفظ محبوبیت اپلیکیشن اندروید پس از انتشار

ساخت اپلیکیشن موبایل تلاش های طولانی مدتی را از جانب سازنده می طلبد، با سپری کردن زمان و کار و تلاش بی وقفه شما قادر به ساخت اپلیکیشن خود شده و آن را با موفقیت منتشر ساخته اید، اکنون طالب حصول نتیجه از اپلیکیشن خود می باشید، اما به راستی چگونه می توان از تداوم در محبوبیت اپلیکیشن اطمینان حاصل کرد؟ این مقاله تعدادی رویکرد عملی جهت علاقه مند نگه داشتن کاربران را پوشش می دهد: صحبت مداوم با کاربران با استناد به مطالعات صورت گرفته از سوی گوگل و Ipsos MediaCT، سه دلیل مهم که کاربران اپلیکیشن موبایل را رها می کنند، نبود علاقه، تغییر در نیازمندی های کاربر و کاربردی نبودن اپلیکیشن می باشند. از طرفی کاربرد، نیازمندی ها و علایق با گذشت زمان دستخوش تغییر می شوند، لذا نمی توان خواسته های کاربران را به طور دقیق ارزیابی کرد، بدین منظور باید به تبادل نظر مستمر با کاربران خود بپردازید. blog_13782_1یکی از رویکردهای طولانی مدت تشکیل انجمنی برای بتا-تستینگ است، این انجمن ها به شما در درک نیازهای کاربران یاری می رسانند. تست کنندگان به سرعت به امکانات جدید دسترسی پیدا می کنند و فرصتی برای شکل دهی به اپلیکیشن در اختیار دارند، این واقعیت آنها را به طرفدرانی برای اپلیکیشن تبدیل می کند. کانال های توزیع پلی استور و گوگل پلاس مکان های مناسبی برای پیاده سازی این طرح اند، این کانال ها امکان دریافت آپدیت از طریق پلی استور را برای کاربران میسر می سازند و انجمن های گوگل پلاس بستری برای درج نظرات، بازخوردها و گزارش خطا فراهم می آورند. ایجاد انجمن انحصاری کار آسانی است، تنها باید افرادی را که امتیاز کمی به اپلیکیشن شما داده اند، بیابید و آنها را در بحث شرکت دهید، دلیل چنین طرز فکری را جویا شوید و بازخوردهای آنها را به دقت مورد سنجش قرار دهید. تمجید از این افراد بسیار مهم است، چرا که آنها برای تست اپلیکیشن شما زمان صرف کرده اند، چنانچه این افراد مایل بودند، از آنها درخواست کنید تا به انجمن بتا-تستینگ شما بپیوندند، باید در نسخه بعدی از اپلیکیشن ایده ها و نظرات آنها را نیز جای دهید، البته تنها آن دسته از نظرات که معقول و منطقی به نظر می رسند. از کمک های این افراد قدردانی کنید، با این کار به مرور زمان این افراد به زمره طرفداران شما می پیوندند. CCleaner for Android یکی از اپلیکیشن هایی است که توسط Piriform منتشر شده، در طول 18 ماه این اپلیکیشن قادر به دستیابی به 15 میلیون دانلود گردید، در عین حال گروه بتا-تستینگ آنها به 10000 عضو گسترش یافت، آن دسته از افرادی که نظرات آنها شکل دهنده امکانات آتی اپلیکیشن بود به طرفداران اپلیکیشن تبدیل شدند. این گروه بتا بسیار بزرگ است، اما در کل باید تعداد افراد به قدری باشد که از پس پاسخ دادن به پرسش ها و گزارشات خطاها بر آیید و در عین حال بر روی امکانات جدید اپلیکیشن زمان صرف کنید. لانچ مداوم اپلیکیشن چنانچه لانچ اول یا نسخه ابتدایی خود را حفظ کرده باشید، هم اکنون انباری از امکانات دارید که دوست داشتید در محصول بگنجانید، اما این کار را نکرده اید، نسخه 1.1 را نگهداری کنید و با این تصور که نیمی از تلاش ها صرف رفع خطاها می شود، آن را منتشر سازید. لازم است اپلیکیشن خود را به صورت مستمر آپدیت کنید تا کاربران به این آپدیت ها عادت پیدا کنند، چنین اقدامی دو مزیت به همراه دارد، نخست موجب بر انگیختن انگیزه کاربر می شود و از سوی دیگر کاربران به طور مداوم منتظر آپدیت جدیدی خواهند بود. کمپانی های مانند Spotify این رویکرد را به عنوان فرهنگ مهندسی خود تلقی می کنند. حتی اگر تغییرات در زمان مقرر آماده نباشند باید در نسخه جدید آنها به صورت غیرفعال بگنجانید، در نتیجه کاربر قادر به مشاهده آنها نمی باشد. از ابزارهایی جهت کاهش زمان بین آپدیت ها می توان بهره برد. blog_13782_2تست خودکار از اهمیت ویژه ای برخوردار است، یک سرور یکپارچه سازی مداوم مانند Jenkins را می توان جهت انجام تست های خودکار و سنجش امکانات و تغییرات جدید مورد استفاده قرار داد. باید از این بابت که قابلیت جدید موجب خطاهای پیش بینی نشده و یا از کار انداختن امکانات قدیمی نمی شود، اطمینان حاصل کرد. یک ردیاب مسائل ابزاری کارآمد برای اولویت بندی جریان کاری شما است و ارزش هایی را که در هر آپدیتی ارائه می دهد، به حداکثر می رساند. JIRA ابزاری است که توسط بسیاری از تیم های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که Trello جایگزینی مناسب برای توسعه دهندگان منفرد است. هر دوی این ابزارها امکان ایجاد کارت هایی را به شما اعطا می کنند، این امکان به شما در جهت برنامه ریزی و سازماندهی نسخه ها یاری می رساند و کار مدیریت را برای شما تسهیل می بخشد. Gitflow workflow ابزار دیگری است که کدهای دربرگیرنده امکانات جدید را از کدهای اصلی اپلیکیشن مجزا می سازد، در زمان انتشار می توانید این کدها را با کدهای اصلی ادغام کنید. تاثیرگذاری نخست از اپلیکیشن را مد نظر قرار دهید با استناد به مطالعه صورت گرفته توسط Quettra، حدود 77 درصد از کاربران پس از گذشت یک هفته علاقه ای نسبت به اپلیکیشن نشان نمی دهند، بنابراین چنانچه خواستار جلب توجه کاربران و تعامل و محبوبیت اپلیکیشن می باشید، گام اول را محکم بردارید و نهایت تلاش خود در راستای تاثیرگذاری بر کاربران خود به کار گیرید. blog_13782_3برجسته سازی کاربرد اپلیکیشن بر عهده سازنده اپلیکیشن نهاده شده، لذا آنها باید اولین هفته پس از نصب اپلیکیشن را با هدف جلب نظر کاربران مورد استفاده قرار دهند. فرآیندی که نقاط قوت و کاربرد اپلیکیشن را برجسته نشان دهد، حیاتی است، باید سعی در نمایش کاربرد واقعی اپلیکیشن نمایید. این موضوع در اکثر شرایط چالش برانگیز است، باید دقیقا محتوای مورد نظر از اپلیکیشن و تلاش های صورت گرفته از جانب خود را برای کاربر به نمایش گذارید، بدین ترتیب قادر به افزایش نرخ پذیرش و درآمد می گردید. تمامی بخش ها را مورد استفاده قرار دهید اندروید به یک سیستم عامل برای گوشی محدود نمی شود، تنها با کمی تلاش قادر به جابجایی عملکرد اساسی اپلیکیشن به سایر پلت فرم های اندروید نیز می باشید، تنها کار لازم گنجاندن رابط و تجربه کاربری در آنهاست. کیفیت و عملکرد اپلیکیشن در تمامی دستگاه ها موجب شادی و رضایت مشتری می شود و قابلیت کراس-پلتفرم شما را در نبرد با رقبای خود به پیروزی می رساند. اپلیکیشن های اندروید عموما به شکل یک فایل APK توزیع می شوند، این فایل ها را می توان برای پلتفرم های انحصاری ساخت، در این شرایط چندین فایل APK ساخته می شود، راه حل دیگر ساخت یک فایل است که در محیط های اندرویدی گوناگون کارآیی دارد. ساخت تنها یک فایل APK تجربه ای ثابت و پایدار در تمامی پلتفرم ها را تضمین می کند، اما خود دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود می باشد. اولین مزیت به قابلیت نصب خودکار بر روی گوشی های جدید باز می گردد، بدین ترتیب که چنانچه کاربر گوشی جدیدی را خریداری کند و با حساب گوگل خود وارد شود، تمامی اپلیکیشن های سازگار هم گام سازی می شوند و اپلیکیشن به صورت خودکار و بدون هیچگونه تلاشی از جانب کاربر بر روی گوشی نصب می شود. blog_13782_4عمده ترین عیب در ساختن یک فایل APK به اندازه فایل ها ارتباط پیدا می کند، چرا که این فایل منفرد باید تمامی اطلاعات مربوط به پلتفرم های گوناگون را در خود بگنجاند، این به معنای حجم زیاد فایل است که برای گوشی هایی با حافظه محدود مشکل آفرین می گردد. جداسازی منطق برنامه از لایه نمایش رویکردی است که برای ساختار کد پیشنهاد می شود، چنین رویکردی امکان تغییر رابط و تجربه کاربری هر پلتفرم را بدون تغییری در منطق برنامه در اختیار شما قرار می دهد. برای نمونه یک فرم ورود را در نظر بگیرید که در تبلت و گوشی به طرق متفاوتی به نمایش گذاشته می شود، منطق برنامه برای اعتبارسنجی نام کاربری و رمز عبور و اتصال به API برای هر دو پلتفرم یکسان است، تنها نحوه نمایش پیام ها متفاوت می باشد و با این نحوه پیاده سازی، جداسازی این دو لایه از یکدیگر به راحتی امکان پذیر می گردد. معمولا پروژه ها را با دو نوع روال آغاز می کنیم، روال هسته ای که دربرگیرنده منطق برنامه است و موبایل که اندروید و کدهای منحصر به پلتفرم را شامل می شود. لایه نمایشی اپلیکیشن را می توان به ازای هر تعداد پلتفرمی که لازم است، گسترش داد. این جداسازی از بابت همزمان سازی فرآیند توسعه اپلیکیشن اطمینان حاصل می کند و باگ ها را به طور چشمگیری می کاهد. این رویکرد سودهای متعدد دیگری نیز دارد، که تسهیل در تست منطق کلی اپلیکیشن را می توان به عنوان نمونه ای نام برد. نکات پایانی ترفندهای مذکور رویکردهایی بلند مدت جهت به حداکثر رساندن پذیرش کاربران، ایجاد کاربرد روزانه و جلب توجه کاربران می باشد، اما اجباری برای پیاده سازی هم زمان آنها وجود ندارد، شما با تعیین هدف خود و مطابقت دادن نیامندی ها و خواسته های کاربران می توانید بهترین و مناسب ترین رویکرد را برگزینید.   http://www.smashingmagazine.com برگرفته از  

اینها را هم بخوانید