پایبندی مشتریان به اپلیکیشن های موبایل در گروی چیست؟

پایبندی مشتریان به اپلیکیشن های موبایل در گروی چیست؟

امروزه جایگاه اپلیکیشن ها در بین کاربران موبایل مستحکم شده و این امر در نتیجه کاربرد گسترده، تنوع و امکانات بیشمار این ابزارهای کوچک میباشد، چنین محبوبیتی طراحی و ساخت اپلیکیشن ها را به یک شغل پرطرفدار بدل ساخته و هر کس با مختصر مهارت و تجربه اقدام به ساخت اپلیکیشن و روانه کردن آن به بازار پررونق اپلیکیشن ها میکند، اما اینکه چه تعداد از این اپلیکیشن های ساخته شده به موفقیت دست مییابند و توجه کاربران را معطوف خود میگردانند خود جای بحثی طولانی دارد.

هدف از ساخت اپلیکیشن تولید یک پایه کاربری گسترده و قدرتمند میباشد که از این طریق درآمدی نسیب سازنده میگردد. اما چه رازی در پشت پرده جذب کاربران نهفته است؟ چه عواملی موجب رضایتمندی آنها میگردد و آنها را به اپلیکیشن پایبند میکند؟ پاسخ این پرسش ها و پرسش های متعدد دیگری در این مقاله به بحث گذاشته شده است، با ما همراه باشید تا پرده از راز پایبندی مشتریان برداریم.

تولید مشتریان بالقوه

چنانچه مشتریان به اپلیکیشن شما پایبند شوند به مشتریان بالقوه شما تبدیل شده و میتوانید روی آنها حساب باز کنید، این شرایط موجب صرف هزینه های بیشتر از سوی مشتریان در ازای استفاده از سرویس ها و خدمات شما میشود و از طرفی هزینه های شما بابت خدمت رسانی به آنها را کاهش میدهد و یک بستر تبلیغاتی موثر ایجاد میکند، به طوری که همه جا سخن از اپلیکیشن شما به میان خواهد آمد، فراموش نکنید که تبلیغات کلامی هنوز هم تاثیرگذارترین شیوه تبلیغاتی در بین جوامع بشری است، زیرا افراد به توصیه ها و پیشنهادات دوستان و آشنایان خود اعتماد بیشتری دارند، از طرفی کوچک ترین خطا و مشکل نیز سریعا دهان به دهان میچرخد و تاثیر منفی بر روی جایگاه شما میگذارد، لذا باید از کلیه راهکارها جهت به حداقل رساندن مشکلات بهره جست.

برقرای ارتباط پایدار با مشتریان

کسب و کار اپلیکیشن های موبایل زمینه های متعددی را در بر میگیرد که هر کدام به طور مجزا نیازمند صرف زمان و تلاش اند، یکی از فاکتورهای مهم که به شدت در موفقیت یک اپلیکیشن تاثیرگذار است وفاداری مشتریان نسبت به اپلیکیشن میباشد، هرچه گروه مشتریان وفادار شما بزرگ تر باشد فرصت های تبلیغاتی بیشتری نیز برای شما فراهم میشود. وفاداری مشتری بدین معناست که آنها به محصول شما اعتماد پیدا کرده اند و تمایل دارند تا در یک بازه زمانی طولانی و مداوم اپلیکیشن را مورد استفاده قرار دهند و در صورت برقراری یک ارتباط پایدار با مشتریان آنها به برند و محصول شما متعهد میشوند. با بررسی و تجزیه و تحلیل رفتارهای مشتریان در حین استفاده از اپلیکیشن فرصتی برای ارائه امکانات بهتر به آنها پیش روی شما قرار میگیرد و با شناخت مخاطبین هدف و مشتریان بالقوه خود دید بازتری خواهید داشت و میتوانید همگام با خواسته ها و تمایلات آنها قدم بردارید.

برقراری ارتباط با مشتریان از طرق گوناگون صورت میپذیرد، خوشبختانه در این عصر ارتباطات روش های تعاملی متعددی در اختیار ما قرار دارند اما استفاده از پلتفرمی که خود کاربر از آن جهت برقراری ارتباط با شما استفاده کرده بهترین روش برای حفظ آن رابطه می باشد.

وفاداری و پایبندی به احساسات ارتباط پیدا میکند و در این بین جایی برای منطق وجود ندارد، از این رو لازم است سعی در تعامل بیشتر با مشتریان خود داشته باشید، بدین ترتیب قادر به شناخت بیشتر نیازمندی های آنها بوده و اقدام به رفع این نیازها خواهید نمود.

قدردانی از مشتریان

یک رویکرد بازاریابی تاثیرگذار به خلق اعتماد و ارتقای تعاملات باز میگردد. قدردانی از مشتریان بابت استفاده از اپلیکیشن نیز حیاتی است و نوعی حس تعامل و اعتماد را در آنان برمی انگیزد. این نکته را در ذهن داشته باشید که جذب مشتریان جدید هزینه بیشتری نسبت به حفظ مشتریان کنونی در پی دارد، از این رو لازم است در راستای حفظ مشتریان بالقوه خود سرمایه گذاری کنید. مشتریان وفادار یک جریان درآمدی ثابت را برای شما خلق میکنند و یک منبع درآمد برای شما محسوب میشوند، لذا خواسته های آنها باید در کانون توجه شما قرار گیرد.

اهمیت کیفیت اپلیکیشن و تجربه کاربری آن

ارائه یک محتوای باکیفیت، امکانات کاربردی و سیستم پشتیبانی قوی از جمله عوامل دخیل در پایبند نمودن مشتریان میباشند و محتوای باکیفیت و مرتبط راهی برای تعامل بیشتر با مشتریان است و چنانچه میزان رضایت مندی مشتریان بالا باشد به قطع میتوان گفت که راه را درست پیموده اید. یک قانون طلایی وجود دارد که میگوید با مشتریان خود به گونه ای رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود، در حقیقت این قانون از اهمیت و جایگاه بالای تجربه کاربری در اپلیکیشن سخن میگوید که نقش تعیین کننده ای در نگرش کاربران نسبت به اپلیکیشن ایفا میکند.

ارائه امکانات منحصر به فرد و غیرمنتظره

از آنجایی که کاربرد اپلیکیشن های موبایل حدود دو برابر وب سایت های موبایل است باید با دقت بیشتری امکانات این اپلیکیشن ها را تعیین کنید، از مزایایی که اپلیکیشن ها نسبت به وب سایت ها دارند بهره گرفته و محصولی منحصر به فرد و کاربردی را ارئه دهید. غافلگیر شدن برای افراد دلپذیر است و این احساس در اپلیکیشن های موبایل نیز صادق است، با ارائه یک امکان یا سرویس به صورت غیرمنتظره کاربران از عملکرد شما خوشنود میگردند. ارائه تخفیف در خرید امکانات، ارائه یک گزینه پولی به طور رایگان و به مناسبت های گوناگون از جمله روش هایی است که وفاداری مشتریان را در پی خواهد داشت.

سنجش اپلیکیشن بر اساس بازخوردهای دریافتی

تست اپلیکیشن بسیاری از مشکلات فنی را برطرف میکند، اما این دریافت بارخورد از کاربران است که تجربه کاربری اپلیکیشن را بهبود میبخشد. چنانچه کاربران در حین استفاده از اپلیکیشن احساس راحتی کرده و به سادگی و سرعت قادر به استفاده آن باشند مکررا و به صورت مداوم اپلیکیشن را مورد استفاده قرار داده و نسبت به آن پایبند میشوند. استفاده از پرسشنامه و یا اختصاص دادن بخشی از اپلیکیشن به منظور ارسال بازخورد راه حل های مناسبی هستند و با فیلتر کردن نتایج دریافتی بر اساس معیارهای خاص قادر به سنجش اپلیکیشن خود خواهید بود.

عملی ساختن انتظارات مشتریان

مشتریان از شما انتظاراتی دارند و چنانچه این انتظارات را برآورده نسازید یا در عملی ساختن وعده هایی که به آنها داده بودید کوتاهی کنید آنها از شما قطع امید کرده و دیگر اپلیکیشن را مورد استفاده قرار نمیدهند، لذا باید به بعد روان شناختی قضیه نیز توجه کرد و کاربران را از نظر احساسی راضی نگه داشت. کاربر باید یک شخصیت را در پشت پرده محصول ببیند نه یک شرکت که راه های ارتباطی با آن محدودند.

با ارزش قائل شدن برای خواسته های مشتریان و اهمیت دادن به نظرات آنها میزان پذیرش محصول افزایش یافته و مشتریان شما گسترش پیدا میکنند. شناخت و درک مشتریان یکی از عواملی است که از نخستین گام شروع پروژه ساخت اپلیکیشن همراه شما میباشد و کوچک ترین سهل انگاری به از دست دادن مشتریان و عدم پایبندی آنها تن میدهد.

رفع مشکلات مشتریان

کاربران مایل اند تا مشکلات آنها به سرعت رفع شود، این تمایل وجود یک سرویس 24 ساعته برای خدمت رسانی به مشتریان را توجیه میکند، بدین ترتیب مشتریانی که با مشکل روبه رو شده اند به راحتی با شما ارتباط برقرار کرده و از توانایی های شما در راستای رفع مشکلات پیش آمده اطمینان پیدا میکنند.

اطلاع رسانی درباره فعالیت ها

اطلاع رسانی به مشتریان بسیار مهم است و باید راهی برای نمایش تلاش های خود در جهت ارتقای محصول به مشتریان بیابید، در صورتی که آنها از زحمات شما آگاه شوند به شما اعتماد پیدا میکنند و با اشتیاق بیشتری اپلیکیشن را مورد استفاده قرار میدهند. از سوی دیگر با ارتقای کیفیت محصول و یک قیمت گذاری مناسب قادر به جذب مشتریان جدید نیز میگردید، البته از رقابت در این حوزه نیز نباید چشم پوشی کرد و همواره باید دلیلی در اختیار کاربران قرار داشته باشد که محصول شما را به محصولات مشابه ترجیح دهند. ایجاد وجوه تمایز با سایرین برگ برنده برای پیروزی در عرصه رقابتی اپلیکیشن هاست، این تمایز در امکانات، قابلیت ها، قیمت و خدمات قابل پیاده سازی است و لازم است همواره عملکرد رقبای خود را مورد بررسی قرار دهید.

کاربرد صحیح پوش نوتیفیکیشن ها

پوش نوتیفیکیشن ها یکی از شیوه های اطلاع رسانی به مشتریان میباشند، اما استفاده از این ابزارها نیازمند بررسی عمیق است، باید حجم، زمان و شرایط ارسال این پیام ها را سنجید تا موجب آزار کاربران نشوند. ارسال پوش نوتیفیکیشن هایی با مضمون ارتقای اپلیکیشن و یا استفاده از برخی امکانات سومند است، اما نحوه ارائه این محتوا موجب تمایز میشود. توقع مشتری از شما خدمات و محتوای ارزشمند است، از این رو با ارائه یک محتوای باکیفیت میزان وفاداری مشتریان نسبت به محصول را افزایش دهید و از بستری که اپلیکیشن های موبایل برای جمع آوری اطلاعات شخصی راجع به کاربران در اختیار شما قرار میدهند بهره بگیرید و محتوای متناسب با نیازمندی های آنها را در اختیار قرار دهید.

سنجش میزان وفاداری مشتریان

بدست آوردن مشتریان وفادار و پایبند چالش برانگیزترین بخش بازاریابی است و به عوامل گوناگونی وابسته است، از عوامل فنی گرفته تا سایر فاکتورهای دخیل در ارائه امکانات و خدمات و ارائه راه چاره ای برای مشکلات مشتریان. ارزش محصول باید به گونه ای باشد که مشتریان در هر زمانی و تحت هر شرایطی مایل به استفاده از آن باشند و برای دستیابی به این هدف لازم است مشتریان را به دقت شناسایی کرد.

به یاد داشته باشید که ارائه یک تجربه کاربری مناسب در اولویت بالاتری نسبت به خواسته های شما از مشتریان قرار دارد، همواره لازم است میزان وفاداری مشتریان را ارزیابی کنید، زمان نصب اپلیکیشن، تعداد دفعات باز کردن اپلیکیشن در یک بازه زمانی، زمان کار با اپلیکیشن، به اشتراک گذاشتن آن و ... فاکتورهای معقولی برای سنجش میزان پایبندی مشتریان هستند که در صورت وجود یک برنامه استراتژیک جهت پیاده سازی راهکارهای توسعه، موفق به ارتقای محصول خود میشوید، از سوی دیگر جزئیات کوچک ارزش صرف زمان و سرمایه گذاری را دارند و باعث ایجاد تمایز میشوند.

نتیجه گیری

یک زنجیره از عوامل در ایجاد پایبندی نسبت به اپلیکیشن دخیل اند که می توان به عوامل فنی، امکانات، قابلیت ها، رابط و تجربه کاربری اپلیکیشن، کیفیت و محتوای محصول، برقراری تعامل با مشتریان، قیمت محصول، مدل درآمدی آن و تمایزات اپلیکیشن نسبت به محصولی که رقبا ارائه داده اند اشاره کرد. هر یک از این عوامل در فاز جداگانه ای پیاده سازی می شوند اما ترکیب آنها با یکدیگر به نتیجه ای واحد که پایبند ساختن مشتری نسبت به اپلیکیشن است می انجامد.

اینها را هم بخوانید