چگونه به اپلیکیشن هایی که تولید میکنیم برچسب اطمینان بزنیم؟

چگونه به اپلیکیشن هایی که تولید میکنیم برچسب اطمینان بزنیم؟

اخیرا شاهد رونق و رواج صنعت تولید اپلیکیشن های موبایل بوده ایم، سرعت رشد اپلیکیشن های موبایل در سراسر دنیا بسیار سریع است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نمیباشد، به طوریکه هرروزه شاهد روی کار آمدن اپلیکیشنی جدید در مارکت های ایرانی هستیم. آنچه در این زمینه اهمیت دارد به کیفیت محصولات ارائه شده باز میگردد، زیرا کمیت در این میان از اولویت بالایی برخوردار نیست. در میان انبوه اپلیکیشن های ساخته شده تنها گروه کوچکی قادر هستند تا به موفقیت های طولانی مدت دست یابند.

با وجود آنکه اپلیکیشن های موبایل از محبوبیت انکارناپذیری در بین عموم برخورداند، اما باز هم این نگرش در میان برخی از افراد وجود دارد که ریسک هایی از نظر امنیت داده ها گریبان گیر اپلیکیشن های موبایل میباشند و این افراد برای برخی از عملیات حساس به نرم افزارهای دسکتاپی خود و یا مرورگرهای معمولی مراجعه میکنند. از این رو وظیفه ایجاد نوعی حس اعتماد نسبت به اپلیکیشن های موبایل بر دوش سازندگان و توسعه دهندگان نهاده شده است. اعتماد عامل محرکی برای دانلود و یا حتی خرید اپلیکیشن میباشد، این عامل کلیدی نقش بسزایی در موفقیت های آتی یک اپلیکیشن ایفا میکند و آن را از سایر نمونه های مشابه متمایز میگرداند.

حس اعتماد در بسیاری از جوانب زندگی نقش تعیین کننده دارد و امروزه که اپلیکیشن ها جزئی جدایی ناپذیر از زندگی ما شده اند، باید در تامین این نیاز برای کاربران کوشید. هدف این مقاله آشنایی شما با برخی از روش های ایجاد اعتماد در مشتریان نهاده شده، این ترفندها در این راستا کمک شایانی به تیم میکند.

1. اعتماد خود به خود به وجود نمی آید

برخی از توسعه دهنگان بر این باورند که تنها با ساخت اپلیکیشن و تبلیغ آن حس اعتماد در کاربر بوجود خواهد آمد، این تصور یکی از ریشه های شکست چنین اپلیکیشن هایی محسوب میشود. همواره به یاد داشته باشید که برای موفقیت در هر کاری به صرف زمان و تلاش نیاز است، اعتمادسازی در اپلیکیشن های موبایل نیازمند تلاش های فراوانی بوده و به یکباره حاصل نمیشود.

2. به رابط و تجربه کاربری توجه کنید

از نقش و اهمیت رابط و تجربه کاربری بسیار سخن به میان آمده، این دو عنصر کلیدی از جمله عوامل مهم در محبوبیت یک اپلیکیشن موبایل هستند و بر دیدگاه کاربر نسبت به اپلیکیشن تاثیر مستقیمی میگذارند. در طراحی رابط کاربری جزئیات کوچک اهمیت زیادی دارند، کوچک ترین اشتباه در پیاده سازی حس اعتماد نسبت به اپلیکیشن را دستخوش تغییر میکند، همواره باید مطابقتی بین عملکرد و رابط کاربری برقرار باشد، از طرفی لازم است از احساسات و نگرش های کاربر در حین استفاده از اپلیکیشن نیز آگاهی یابید تا بدین ترتیب بهترین تجربه کاربری را در اختیار قرار دهید. برخی از اپلیکیشن ها از امکانات و قابلیت های بسیار خوب و کاربردی برخورداند، اما ضعف آنها در پیاده سازی رابط و تجربه کاربری مناسب، کاربران را نسبت به این اپلیکیشن ها بدبین کرده و از محبوبیت اپلیکیشن می کاهد.

3. تعیین مدل کسب درآمد مطابق با مخاطبین اپلیکیشن

به طور طبیعی کاربران تمایل چندانی به صرف هزینه بابت استفاده از اپلیکیشن های موبایل ندارند، اما این بدان معنا نیست که باید از این نوع مدل های کسب درآمد به طور کامل چشم پوشی کرد. از مدل های کسب درآمد بسیار سخن گفته ایم، هر کدام از آنها دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود میباشند و ارتباط مستقیمی با مخاطبین و کاربران اپلیکیشن دارند. همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که مدل درآمدی محدودیتی در استفاده از اپلیکیشن ایجاد نکند.

4. شفافیت در بیان امکانات و ارزش های اپلیکیشن

پیش از آنکه کاربری اقدام به نصب اپلیکیشن نماید به جستجوی امکانات و قابلیت های آن اپلیکیشن میپردازد. این حس کنجکاوی کاربر برای اطلاع از جزئیات اپلیکیشن برگ برنده ای در دست شماست، بنابراین سعی کنید تا جای ممکن تمامی امکاناتی را که استفاده از این اپلیکیشن در اختیار مشتری قرار میدهد بازگو کنید، بدین ترتیب ارزش های حقیقی اپلیکیشن برای مشتری روشن میشوند.

5. پیش بینی نیازمندی های کاربر و اقدام به رفع آنها

کاربران نهایی اپلیکیشن شما نیازمندی ها و انتظاراتی دارند، بنابراین لازم است اقدام به پیش بینی آنها نمایید و آنها را در اپلیکیشن خود بگنجانید، چنانچه اپلیکیشن شما دارای ایده ای منحصر به فرد است از همان گام نخست تمامی جزئیات را مد نظر قرار داده و تا جای ممکن محصول خود را غنی سازید، اما اگر به رقابت با سایر اپلیکیشن های مشابه میپردازید، باید با ارائه امکانات مازاد و ارزش افزوده برای مشتریان از رقبای خود پیشی بگیرید.

مقایسه یک محصول با سایرین از جمله مقدماتی ترین روش ها برای انتخاب آن است، چنانچه اپلیکیشن شما در این مقایسه شکست بخورد احتمال انتخاب آن از سوی کاربر به شدت کاهش خواهد یافت، در این شرایط کار برای شما دشوارتر از قبل میشود.

6. عملکرد حرفه ای تضمینی برای کیفیت بالاتر

کیفیت محصول مهم ترین و حیاتی ترین عامل در موفقیت آن است و باید با بهره گیری از تخصص های خود و حتی سایرین این مهم را در محصول خود پیاده سازی کنید. محتوا، عملکرد، طراحی و کارآیی اپلیکیشن هر کدام به طور مجزا نیازمند بازبینی دقیق و سنجیده میباشند.

7. اطمینان از امنیت اپلیکیشن

مسائل امنیتی یکی از دلایلی است که افراد را از استفاده از اپلیکیشن هایی که به گونه ای با تراکنش های مالی و یا اطلاعات شخصی سر و کار دارند باز میدارد. افراد حسایست خاصی نسبت به اطلاعات شخصی خود دارند، از طرفی به سختی اطلاعات مربوط به حاسب های بانکی و کارت های اعتباری را در اختیار اپلیکیشن های موبایل قرار میدهند.

چنانچه اپلیکیشن شما از چنین اطلاعاتی استفاده میکند، لازم است به وضوح نحوه و دلیل استفاده از این اطلاعات را برای کاربران خود شرح دهید و تائیدیه های رسمی که گواه از معتبر بودن تراکنش های مالی استفاده شده در اپلیکیشن اند را به کاربران نمایش دهید.

8. تعامل مستمر با کاربران را از یاد نبرید

رابطه مستقیمی بین تعامل کاربر با اپلیکیشن و میزان اعتماد او برقرار است، بطوریکه هرچه تعامل شما با کاربر و کاربر با اپلیکیشن افزایش یاید، کاربر اعتماد بیشتری نسبت به اپلیکیشن پیدا میکند. باید یک راه ارتباطی ساده و در دسترس در اختیار کاربر قرار دهید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی بتواند با شما ارتباط برقرار کند. همانطور که بیل گیتس میگوید "ناراضی ترین مشتریان شما ارزشمندترین منابع هستند"، لذا با بررسی بازخوردهای دریافتی از سوی کاربران سعی در رفع مشکلات آنها کنید و راهی برای ارسال بازخورد در اختیار آنها قرار دهید.

9. اپلیکیشن باید ساده و در عین حال غنی باشد

رابط کاربری اپلیکیشن و زبان استفاده شده در آن باید به سادگی از سوی کاربران عادی درک شوند، هرگونه پیچیدگی و عدم شفافیت در اعتماد افراد تاثیر منفی میگذارد و آنها را دلسرد میسازد.

10. امکان به اشتراک گذاری اپلیکیشن

قدرت کلام در تبلیغات از ارزش بالایی برخوردار است، افراد به اطرافیان خود بیشتر از تبلیغات مجازی اعتماد میکنند، بنابراین لازم است بستری برای برقراری ارتباط افراد با دوستان خود برقرار کنید و امکان اشتراک گذاری اپلیکیشن به روش های مختلف را در اختیار آنها قرار دهید، در این صورت نه تنها بر آمار دانلود و خرید شما افزوده میشود، بلکه محبوبیت اپلیکیشن در بین عموم نیز با افزایش چشمگیری مواجه میشود.

11. تردیدها را از بین ببرید

اپلیکیشن های رایگان سریع تر از نسخه های فروشی دانلود میشوند بنابراین بهتر است نوعی توازن بین خواسته های کاربر و امکانات اپلیکیشن بوجود آورید. افراد برای خرید هر چیزی مردد هستند و این شرایط در دنیای اپلیکیشن ها نیز حکم فرما میباشد، تنها راه ایجاد اعتماد نسبت به محصول این است که تردیدها را تا جای ممکن از میان بردارید. این کار از طریق معرفی محصول با جزئیات کامل میسر میشود و برخی مقایسه ها و برجسته سازی امکانات مازاد، شما را از رقبا متمایز میگرداند و بدین ترتیب کاربر با اطمینان بیشتری اقدام به خرید اپلیکیشن میکند.

12. محدودیت ها را از بین ببرید

برخی از اپلیکیشن ها به یک ثبت نام مقدماتی نیازمندند، چنانچه مقدور است تنها به یک روش ثبت نام اکتفا نکنید و گزینه هایی را برای انجام فرآیند در اسرع زمان در اختیار کاربر قرار دهید، بدین صورت که از سایر حساب های کاربری مخاطب به عنوان راهی برای احراز هویت او بهره گرفته و محدودیت در استفاده سریع از اپلیکیشن را از بین ببرید.

13. فرآیند گام به گام برای استفاده از اپلیکیشن

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد سادگی اپلیکیشن تاثیر مثبتی در جلب اعتماد کاربران دارد، از طرفی برخی از اپلیکیشن ها باید پیش از استفاده مراحلی را طی کنند، در این شرایط یک فرآیند گام به گام بهترین گزینه است و کاربر را مستقیما به هدف خود میرساند. توجه به اولویت بندی مراحل، به تجربه کاربری بهتری منجر خواهد شد.

14. از کاربران خود قدردانی کنید

قدردانی از انجام هر کاری حس خوشایندی را تداعی میکند، کاربرانی که اپلیکیشن شما را مورد استفاده قرار میدهند نیازمند قدردانی هستند، میتوانید هر از چند گاهی از آنها تشکر کنید و به عنوان پاداش امکاناتی را در اختیار آنها قرار دهید یا حتی در صورتی که اپلیکیشن شما را به اشتراک گذاشته اند امتیازاتی را برای آنها در نظر بگیرید تا بیشتر ترغیب به تبلیغ اپلیکیشن شما گردند.

15. از امکانات منحصر به فرد گوشی ها بهره بگیرید

گوشی های موبایل مزیت هایی از جمله سهولت در حمل، در دسترس بودن و امکان ارسال نوتیفیکیشن ها دارند و به عنوان توسعه دهنده لازم است از تمامی این امکانات به نفع خود استفاده نمایید. ارسال نوتیفیکیشن های هدفمند در کاربر انگیزه ای برای استفاده از اپلیکیشن ایجاد میکند و به نوعی زاینده تعامل است، اما به یاد داشته باشید زمان و نحوه ارسال پیام ها را به دقت برنامه ریزی کنید تا موجب آزار کاربر نشوید.

16. موفقیت های خود را بازگو کنید

نمایش شرکای کاری، حامیان مالی و یا حتی امتیازاتی که اپلیکیشن دارد در ایجاد اعتماد تاثیرگذارند، نمایش تعداد کاربران فعال اپلیکیشن، امتیازات دریافتی و نظرات مثبت میتواند در کاربر اطمینان خاطر بوجود آورده و او را از انتخاب خود مطمئن سازد.

17. کاربران را از ارزشی که اپلیکیشن برای آنها می آفریند مطلع سازید

تمامی امکانات، قابلیت ها، ارزش ها و مزیت هایی که استفاده از اپلیکیشن برای کاربر به همراه خواهد داشت نیاز به بیان و شفاف سازی دارند، تنها از این راه است که کاربران از انتخاب خود اطمینان حاصل میکنند.

خلق ارزش برای مشتری حیاتی است و نقش تعیین کننده ای در نگرش کاربران ایفا میکند، از این رو با جدیت تمام ایده خود را عملی کنید و تا جای ممکن مشتری را هدف قرار دهید چرا که مشتریان منبع درآمد، محبوبیت و موفقیت شما میباشند.

اینها را هم بخوانید

نظرات کاربران

  1. avatar
    دیانا
    خوب بود. مرسی به نظر من رو مورد 15 همونطور که گفته شد باید دقت کرد که برای کاربر مزاحمت ایجاد نکنه...

    به این نظر پاسخ دهید