ارتقای تجربه کاربری با استفاده از ویژگی های ریل تایم

ارتقای تجربه کاربری با استفاده از ویژگی های ریل تایم

تکنولوژی ریل تایم به محض دریافت اطلاعات جدید کاربران را مطلع می سازد، اما نقش آن در ارتقای محصول و هم راستایی با انتظارات مشتریان چیست؟

چند سال پیش عباراتی مانند WebSockets، زمان تاخیر کم و عملکرد ریل تایم در مراحل ابتدایی خود بودند، اما با گذشت زمان اندکی این تکنولوژی ها بخش جدایی ناپذیری از بسیاری اپلیکیشن ها را تشکیل دادند. فیسبوک با نوتیفیکیشن های درون اپلیکیشن، Uber با قابلیت های ردیابی موقعیت ریل تایم و Slack با امکان همکاری چندکاربره و چت زنده این تکنولوژی را به کار برده و ترویج دادند. اما آیا لازم است شما نیز ریل تایم را در محصولات خود مورد استفاده قرار دهید؟ در ادامه به دلایلی خواهیم پرداخت که باید در استفاده از ریل تایم مد نظر قرار داد.

تشخیص امکانات مهم محصول

در محصولات ویژگی های پیشرفته و جدیدی وجود دارند که در ابتدا داشتن آنها خوب است و مزیت محصوب می شود، اما با گذشت زمان این امکانات به یک بخش حیاتی برای محصول تبدیل می شوند که داشتن آنها یک الزام است.

برای مثال تکنولوژی صفحات لمسی را در نظر بگیرید، کمپانی اپل در سال 2007 به رونمایی از گوشی آیفون خود پرداخت و انقلابی در بازار اسمارت فون ها پدید آورد، اما با گذشت مدت زمانی کوتاهی این امکان به یکی از الزامات برای گوشی ها تغییر چهره دارد. آلفرد پور در مقاله ای برای Computer World به شرح تکنولوژی صفحه لمسی پرداخته است.

امروزه استفاده از ورودی لمسی مورد مسلمی برای ماست و انتظار داریم تا قادر به استفاده از مولتی تاچ یعنی استفاده از بیش از یک انگشت بر روی صفحه به طور هم زمان و قابلیت های حرکتی نیز باشیم.

صفحات لمسی هم اکنون قابلیت جذابی برای ما قلمداد نمی شود، چرا که بخش اصلی تجربه کاربری اسمارت فون ها شده اند.

آیا تکنولوژی ریل تایم یک قابلیت جذاب برای محصول است یا برای آن الزامی می باشد؟ مدل کانو یک تکنیک مدیریتی است که در این راستا به کمک ما می آید و چهار بخش بندی آن در مقابل تکنولوژی ریل تایم مشخص می سازد که ریل تایم از یک قابلیت جذاب به سوی یک الزام برای محصولات در حال حرکت است و باید در محصولات در بر گرفته شود.

کارآیی: شرایطی که مشتری ترجیح می دهد که از این تکنولوژی برخوردار باشد.

الزام: مشتریان انتظار دارند تا این ویژگی را مشاهده کنند.

جذاب: آنچه ارائه می دهیم قابلیتی جدید و جذاب است.

بی تفاوت: جواب این پرسش "نظری ندارم" یا "می توانم تحمل کنم" می باشد.

blog_17686_1

بیاید نگاهی به تاریخچه ریل تلیم بیندازیم تا بفهمیم که چرا این ویژگی در حال حاضر به الزامی برای بسیاری از اپلیکیشن ها تبدیل شده است.

نخستین پذیرندگان این تکنولوژی

با نگاه کردن به تاریخچه تکنولوژی ریل تایم قادر به درک این موضوع خواهیم شد که چگونه این تکنولوژی به یک امکان اصلی در بسیاری از محصولات و ابزارهای امروزی تبدیل شده است. یکی از مثال های اولیه از عملکرد ریل تایم در استوک مارکت ها دیده شده، قادر ساختن تاجران برای انجام تجارت با کمترین میزان تاخیر انقلابی در بخش مالی بوجود آورد. در مقاله Wall Street’s Quest To Process Data At The Speed Of Light ریچارد مارتین اینگونه بیان داشته:

مزیت یک میلی ثانیه ای در اپلیکیشن تجاری می تواند ارزشی معادل 100 میلیون دلار در سال برای یک شرکت بزرگ سرمایه گذاری به دنبال داشته باشد.

ادغام یکپارچه ریل تایم

از آنجایی که تکنولوژی ریل تایم در بسیاری از محصولات مورد علاقه ما جای گرفته، معمولا به عنون یک امکان خاص و منحصر به فرد برای ما به نظر نمی رسد. اگر کسی در واتس اپ برای ما پیامی ارسال کند انتظار داریم که فورا پیام را مشاهده نماییم.

یک نمونه خوب دیگر در این زمینه Google Docs است که در سال 2007 منتشر شد و در سال 2014 کاربران فعال ماهیانه آن به 240 میلیون نفر رسیدند.

blog_17686_2

قابلیت های نوشتن، ویرایش و همکاری بدون استفاده از تکنولوژی ریل تایم نیز قادر به ارائه عملکرد پایه خود هستند، اما قادر ساختن تعدادی کاربر جهت همکاری و ویرایش یک متن به صورت ریل تایم و بدون هیچ تاخیری جز کلیدی موفقیت این محصول قلمداد می شود و در مدل کانو یک عملکرد ریل تایم از یک ویژگی جذاب به یک الزام تغییر مکان داده است.

ریل تایم تنها محدود به اپلیکیشن های چت و همکاری نمی شود، از این ویژگی برای ردیابی امتیازات در اپلیکیشن های ورزشی و یا سلامتی در ردیاب های فعالیت های جسمی مانند Fitbit استفاده می شود.

نحوه تعامل کمپانی ها با کاربران با بکارگیری ریل تایم

تکنولوژی ریل تایم در بسیاری از اپلیکیشن های مورد علاقه ما حضور دارد، برای نمونه می توان به پاپ آپ در توییتر برای اطلاع از آپدیت جدید و یا مشاهده میزان پیشرفت شما در سفر Citymapper با geo-location ریل تایم اشاره کرد که چنین عملکردی را انتظار داریم. نوتیفیکیشن های درون برنامه ای در بسیاری از اپلیکیشن های محبوب امروزی مانند توییتر، Slack و Zendesk رواج یافته اند. ما به طور طبیعی انتظار داریم که اگر چیزی که به آن علاقه مند بودیم در دسترس قرار گرفت و یا کسی پیامی را برای ما ارسال کرد بلافاصله از آن باخبر شویم، اگر شما تیکتی را ارسال می کنید سریعا انتظار دریافت پاسخی را دارید و منتظر نگه داشتن کاربران چیزی است که دیگر قدیمی شده است. فیسبوک از نوتیفیکیشن های درون برنامه ای زنده استفاده می کند تا توجه شما را به سوی هرگونه خبر جدید، پیام، درخواست دوستی و هر چیز مرتبط به شما جلب کند.

blog_17686_3

درک این عنصر تعامل انسانی بسیار مهم است، آیا تمایل به برقراری تعامل با کاربران خود داریم؟ بله. آیا می خواهیم با نوتیفیکیشن های بی پایان و نامربوط کاربران خود را اسپم کنیم یا اطلاعات بیشماری را به آنها نمایش دهیم که مشاهده آنها به طور کامل غیرممکن است؟ خیر.

مطالعات نشان داده اند که واکنش آنی انسان 100 میلی ثانیه و به طور متوسط 250 میلی ثانیه است. یکی از مثال های خوب در این مورد فید توییتر است، در هر ثانیه میلیون ها توییت انجام می پذیرد، اما ساخت رابط کاربری که به شکل ریل تایم آپدیت شود آن را برای کاربر غیرقابل درک می کند. برای این کار توییتر میزان تکرر فیدها را تحت کنترل گرفته و با این کار فرآیند دریافت و مشاهده را برای کاربران تسهیل می بخشد.

سبقت گرفتن از رقبا با کمک داده های لایو

Deliveroo در حال حاضر صنعت تحویل غذا را دگرگون کرده، حدود 300 راننده و دوچرخه سوار به بیش از 50000 مشتری خدمت رسانی می کنند.

اما کلید موفقیت آن در چه چیزی نهفته است؟ Deliveroo خود را به عنوان یک سرویس تحویل غذا معرفی می کند که باکیفیت ترین غذاها از رستوران های محلی را به شما تحویل می دهد. Deliveroo به مشتریان خود تجربه بسیار خوبی را پیشنهاد می دهد که در صورت استفاده از سرویس پیشنهادی از آن بهره مند می گردند. یکی از این امکانات ردیابی زنده سفارشات غذایی است، مشتریان می توانند تمامی مراحل آماده سازی و فرآیند تحویل غذا را ردیابی نمایند.

blog_17686_4

برای نمونه پیشنهاد یک سرویس پریمیوم به مشتریان در حال حاضر دارای جذابیت زیادی است و موجب ارتقای تجربه کاربری مشتریان می شود. Domino از جهت دارا بودن امکانی مشابه در تضاد کامل است و از کاربران درخواست بازنشانی صفحه را می نماید و تنها زمانی که شمارش معکوس به پایان رسیده باشد یک تجربه خسته کننده ای را در اختیار مشتریان خود می گذارد.

blog_17686_5

با وجود فعالیت کمپانی های مشابه Deliveroo و Uber که از لحاظ ارائه تجربه ردیابی geo-location جلودارند، استفاده از امکان مشابه در سایر صنایع مرتبط تنها در گروی زمان است.

ریل تایم بخشی از زندگی روزمره ما است

این تکنولوژی در تمامی جنبه های زندگی ما قدم می گذارد و همراه با پیشرفت Internet of Things در اپلیکیشن های سنتی به پیش می رود. برای نمونه Nest را در نظر بگیرید که در تکنولوژی خانه هوشمند جلودار است، کمپانی تمامی کارهای خانه را تحت سلطه گرفته و با استفاده از ابزارهای هوشمند این کارها را به صورت هوشمند به انجام می رساند. محصولات این کمپانی با استفاده از API ریل تایم تراکنش های فوری را بین کاربر و محصول بوجود می آورد که در این بین نیازی به تماس فیزیکی کاربر با دستگاه نیست و این شرایط بدین معناست که می توانید در هر جایی که هستید با لوازم خانه خود در ارتباط بمانید. Nest Labs در سال 2014 با ارزشی معادل 3.2 میلیارد دلار توسط کمپانی گوگل خریداری شد. ترموستات Nest به شما امکان کنترل سیستم گرمایش مرکزی از طریق یک اپلیکیشن را می دهد و در سایر محصولات نیز دریافت هشدارهای فوری جز کلیدی برای سرویس قلمداد می شود.

blog_17686_6

در استفاده از ریل تایم چه چیزی را باید مد نظر قرار دهیم

هنگام استفاده از امکانات ریل تایم دو عنصر کلیدی را باید مد نظر قرار داد، یکی از آنها به نحوه پیاده سازی بهترین طراحی ارتباط پیدا می کند و دیگری به اشکالات ممکن در صورت استفاده از این تکنولوژی باز می گردد.

زمانی که ارتباط در اپلیکیشن شما قطع می شود و یا صفحه بدون اطلاع رسانی به کاربر آپدیت می شود چه اتفاقی می افتد؟ لازم است تا به کاربر نوتیفیکیشن هایی را نمایش دهید، چنانچه اپلیکیشن ریل تایم شما دچار قعطی اتصال شود که امری بسیار محتمل است، عدم نمایش نوتیفیکیشن به کاربر به تجربه کاربری آنها لطمه وارد می سازد.

مشابه تمامی تکنولوژی های اخیر باید ریل تایم را به عنوان رویکردی صحیح در محصول مورد استفاده قرار داد. ریل تایم مزایای بیشماری را به همراه دارد، اما مشکلات احتمالی آن نیز اجتناب ناپذیرند. تکنولوژی با هدف نمایش داده های جدید به کاربر به محض در دسترس قرار گرفتن آپدیت ساخته شده است. اما آیا ارسال نوتیفیکیشن در حین کار با اپلیکیشن به جریان کاربری آسیبی وارد می سازد؟

بسته به کاربرد، این داده ممکن است خللی در شبکه ارتباطی کاربر ایجاد کند. برای نمونه ارسال یک عکس بزرگ در فید اخبار یا نوتیفیکیشن های موبایل یک کاربر را در نظر بگیرید، چنانچه اقدام به ارسال حجم عظیمی از داده ها نمایید، ممکن است ریل تایم بهترین راه برای پیاده سازی محسوب نگردد. یکی از راه حل ها به انتظار برای دریافت ورودی از سوی کاربر پیش از دانلود داده های افزونه مربوط می شود و راه دیگر تشخیص برقرار بودن ارتباط وای فای در گوشی کاربر و اقدام به ارسال اطلاعات پس از آن می باشد.

پیاده سازی ریل تایم برای شما

نمونه های بالا به وضوح عملکرد ریل تایم برای ارتقای محصول را به نمایش گذاشتند، اما به این مقدار محدود نمی شوند، چرا که راه های خلاقانه بسیاری برای پیاده سازی ریل تایم برای کسب و کار شما وجود دارد.

ارائه قابلیت ریل تایم به کاربران در جهت همکاری در اجرای وظایف و انجام آپدیت های زنده در تمامی گوشی ها و پلتفرم ها یاری می رساند و در نهایت بسیار نتیجه بخش خواهد شد.

عملکرد ریل تایم در وب سایت های رزرو و تجارت الکترونیک بسیار متداول است، این نوتیفیکیشن های ریل تایم می توانند تعداد افرادی را که در حال مشاهده یک معامله هستند به نمایش گذاشته و در صورت فروش یکی از اقلام آنها را از این بابت مطلع سازند و آنها را تشویق به خرید آن کالا نمایند.

جمع بندی ریل تایم

واتس اپ، Google Docs، فیسبوک، Zendesk، توییتر، Trainline و Nest بر ارائه تجربه ریل تایم متکی هستند و موج جدیدی از کمپانی ها نیز با ریل تایم قدرت گرفته اند. کمپانی های مانند Deliveroo و Jinn به کاربران امکان سفارش هرگونه کالایی برای تحویل فوری را می دهند و در ریل تایم آنها را پیگیری می نمایند. چنانچه اپلیکیشن شما چنین تجربه ای را در اختیار ندهد به زودی کنار گذاشته خواهید شد.

آیا قادرید با استفاده از امکانات ریل تایم مانند نوتیفیکیشن های درون برنامه ای، ردیابی geo-location، همکاری و تجسم داده ها تجربه کاربری اپلیکیشن خود را ارتقا بخشید؟ عملکرد ریل تایم موجب افزایش رضایت مندی مشتریان می گردد و در نهایت شما را در جایگاه بالاتری نسبت به رقبای خود قرار می دهد.

تکنولوژی ریل تایم به سرعت به یکی از بخش های جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل خواهد شد، این تکنولوژی در بسیاری از اپلیکیشن های مورد علاقه ما دیده می شود و به زودی بخش بزرگی از خانه های هوشمند آینده خواهد شد. به یاد داشته باشید که همواره امکان جذاب امروزی را به عنوان الزامی برای آینده در نظر بگیرید.

 

https://www.smashingmagazine.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید