0

از نشان پورعرب و چالش «پیرپسر» تا ابهام در محل برگزاری جشنواره کودک!

از نشان پورعرب و چالش «پیرپسر» تا ابهام در محل برگزاری جشنواره کودک!
بازدید 3

خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند.

سینما با ارائه داستان‌های جذاب، تصویرگری‌های بصری و پیام‌های فرهنگی، توانایی تأثیرگذاری عمیقی بر افراد دارد و این تأثیر ممکن است در ایجاد همدلی، تغییر دیدگاه‌ها، آموزش مفاهیم فرهنگی و حتی شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی مؤثر باشد. در عین حال، تأثیرات مثبت و منفی بستگی به نوع محتوا و نحوه ارائه آن دارد. از آنجایی که تأثیر سینما بر مردم قابل توجه است و می‌تواند در شکل‌دهی افکار، احساسات و نگرش‌ها نقش به‌سزایی داشته باشد، ما نیز در خبرگزاری مهر درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان قرار دهیم.

ابهام در انتخاب محل برگزاری جشنواره فیلم کودک / بالاخره اصفهان حذف شد؟

هفته گذشته، در حالی فراخوان سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان منتشر شد که در این فراخوان نامی از شهر برگزار کننده آن دیده نمی‌شود البته در هفته اول تیر نیز در جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان سینمایی و استاندار اصفهان ابعاد و شرایط برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار گرفت که هنوز تصمیم نهایی برای شهر برگزار کننده این جشنواره اعلام نشده است.

حدود بیست و چند دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان برگزار شده و این شهر بیشترین سهم را در میزبانی این رویداد داشته است. پس از آن، تهران، همدان و کرمان میزبان این جشنواره بوده‌اند. جشنواره در اصفهان بر اساس یک تفاهم‌نامه قبلی میان شهرداری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی، برگزار می‌شد و زیرساخت‌های لازم نیز در این شهر مهیا بوده است. با این حال، در سه چهار سال اخیر، برگزاری جشنواره در اصفهان با چالش‌های جدی مواجه شده است.

جالب اینجاست که علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان، روز ۱۹ مهر ۱۴۰۳ و در مراسم رسمی اختتامیه سی‌وششمین دوره این جشنواره، صراحتاً از میزبانی اصفهان در دوره سی‌وهفتم خبر داد و گفت: خبر خوب امشب من برای مردم اصفهان و کودکان و نوجوانان این است که اصفهان میزبان جشنواره سی‌وهفتم خواهد بود.

او حتی از «دوره‌های درخشان اخیر» و «همدلی بی‌سابقه میان شهرداری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی» سخن گفت و با صراحت از استمرار میزبانی صحبت کرد.

یکی از دلایل این چالش‌ها را می‌توان تغییر معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان دانست؛ مدیری که در دوره پیش، دبیر اجرایی جشنواره در اصفهان بود و با شناخت کامل از سازوکارهای اجرایی، بدنه کارشناسی و هماهنگی‌های درون‌شهری، مسئولیت برگزاری را در کنار بنیاد فارابی به‌عهده داشت. اکنون اما با این تغییر، خلأ آشکاری در بدنه اجرایی شهرداری دیده می‌شود چراکه هنوز فرد جایگزین مشخص نشده یا اگر شده، به نظر نمی‌رسد وارد فرآیند پیگیری برای میزبانی سی‌وهفتمین دوره شده باشد.

زمان ثبت‌نام و ارائه نسخه قابل بازبینی تمام آثار از ۲۵ تیر تا ۵ شهریور است. جشنواره امسال در سه بخش ملی، بین‌الملل و بخش ویژه برگزار می‌شود. در بخش ملی، فیلم‌های بلند، کوتاه و پویانمایی برای دریافت پروانه زرین رقابت می‌کنند. بخش بین‌الملل جشنواره تولیدات سینمایی بلند و کوتاه خارجی سال ۲۰۲۴ به بعد است که فراخوان این بخش از طرف معاونت امور بین‌الملل جشنواره برای متقاضیان ارسال شده است. بخش ویژه جشنواره ۳۷ نیز شامل؛ کودکان جنگ ۱۲ روزه، کودکان غزه و جایزه فیلم‌های آسیایی است.

همچنین، مقررات و زمانبندی برگزاری هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران نیز در فراخوان جداگانه‌ای اعلام می‌شود.

سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران ۱۲ تا ۱۶ مهر با دبیری حامد جعفری برگزار می‌شود.

اهدای نشان درجه یک هنری به سوپراستار دهه هفتاد سینما / چرا جوان اول سینما نداریم؟

هفته گذشته، مراسم اهدای گواهینامه درجه یک هنری به ابوالفضل پورعرب بازیگر پیشکسوت سینما با حضور رئیس سازمان سینمایی و جمعی از هنرمندان و مدیران برگزار شد. در این مراسم، نسخه ترمیم شده فیلم «عروس» پخش شد.

در این مراسم، پژمان بازغی رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران گفت: سال‌ها پیش من یک جوان عاشق سینما در شهر رشت بودم و در سودای ورود به سینما به سر می‌بردم. در آن زمان پورعرب یک سوپراستار بود و آرزو داشتم روزی با او کار کنم. خوشبختانه در اولین فیلم خود یعنی «جوانی» توانستم با او هم بازی شوم. متأسفانه در نسل جدید این موضوع مورد توجه قرار نمی‌گیرد. به نظر من باید یک منشور اخلاقی در خانه سینما نوشته شود و افراد هنگام ورود به این حرفه قسم یاد کنند. ابوالفضل پورعرب از جمله هنرمندان بسیار با اخلاق سینمای ایران است.

وی بیان کرد: یادم می‌آید سال‌ها پیش در صف سینما برای دیدن فیلم ابوالفضل پورعرب ایستاده بودم، او من را دید و پرسید که چرا در صف هستم، به او گفتم برای دیدن فیلم شما. من را از صف بیرون آورد و دم در سینما گفت ایشان هر وقت آمد بدون ایستادن در صف فیلم‌ها را ببینند.

بازغی، همچنین لوح تقدیری را به نمایندگی از انجمن صنفی بازیگران خانه سینما به ابوالفضل پورعرب تقدیم کرد.

ابوالفضل پورعرب شب گذشته نیز در برنامه تلویزیونی «هفت» حضور پیدا کرد و با بهروز افخمی درباره سوپراستار در سینمای ایران سخن گفت.

پورعرب درباره بازیگری در سینما و چرایی وجود نداشتن سوپراستار یا جوان اول در سینما، گفت: جوان اول بازیگر در سینما نداریم به دلیل اینکه کلاس‌های بازیگری زیادی وجود دارد و در این کلاس‌ها یاد نمی‌دهند که چگونه ماهی بگیرند! البته برخی از بازیگران هم به این موضوع با ورود فرزندان‌شان به سینما، دامن می‌زنند. به نظر من، تجربیات و ریاضتی که یک بازیگر در این راه می‌کشد، اصل است و بازیگر را می‌سازد.

موج جدید حواشی «پیرپسر»؛ این بار بیانیه‌هایی برای محکوم کردن توقف اکران

در هفته‌ای که گذشت، چالش‌هایی برای فیلم سینمایی «پیرپسر» که روی پرده است، پیش آمد، چراکه برخی موافق ادامه اکران آن نیستند. از سویی دیگر کانون کارگردانان سینمای ایران، شورایعالی تهیه کنندگان سینمای ایران، انجمن سینماداران ایران و کانون پخش کنندگان سینمای ایران با محکوم کردن تلاش‌ها برای توقف اکران فیلم «پیرپسر» با ابراز امیدواری برای اکران دیگر فیلم‌های پشت سد توقیف، بیانیه‌هایی مجزا منتشر کردند.

شورایعالی تهیه کنندگان سینمای ایران، انجمن سینماداران ایران و کانون پخش کنندگان سینمای ایران، در بیانیه‌ای خواستار برقراری وفاق و وحدت ملی با بر هم نزدن امنیت روحی، روانی و حرفه‌ای اهالی فرهنگ و هنر شدند و ناسزاگویی‌های اخیر نسبت به این فیلم را نشانه‌ای برای تضعیف دولت و باج‌خواهی‌های پس پرده دانستند.

در این بیانیه‌ها، بر این موضوع تاکید شده که اکران «پیرپسر» سبب رونق گرفتن سینمای اجتماعی شده و علیرغم موضوع خاص و زمان طولانی فیلم، تماشاگران زیادی را به سالن‌های سینما جذب کرده است. این صنوف سینمایی از نهادهای نظارتی و مسئول درخواست کردند در برخورد با این سرکشی‌ها مطابق قانون برخورد جدی و مؤثر صورت پذیرد.

فراخوانی برای ساخت فیلم از ۱۲ روز مقاومت و تشکیل کارگروه برای رسیدگی به خسارات جنگی

فراخوان مشارکت در ساخت فیلم‌های سینمایی با موضوع «جنگ تحمیلی ۱۲ روزه» در ۲ بخش طرح و ایده و فیلمنامه بلند و به منظور زمینه‌سازی برای ساخت آثار ارزشمند در این حوزه توسط بنیاد سینمایی فارابی منتشر شد. ثبت وقایع و تجربیات مربوط به جنگ ۱۲ روزه ایران و رژیم صهیونیستی در قالب آثار سینمایی برای نسل‌های آینده و جلوگیری از تحریف تاریخ، نمایش ابعاد مختلف جنگ از دیدگاه‌های گوناگون (سیاسی، اجتماعی، انسانی، فرهنگی و …) و پرداختن به جنبه‌های کمتر دیده‌شده آن، بازتاب روحیه مقاومت، اتحاد، همدلی و ایثار مردم و رشادت نیروهای مسلح ایران در دوران جنگ و تقویت حس وطن‌پرستی، ایجاد فرصتی برای طرح و بحث پیرامون مسائل مربوط به ایران، جنگ، آتش‌بس و پیامدهای آنها در جامعه از جمله اهداف در نظر گرفته شده برای فراخوان مذکور به حساب می‌آید. متقاضیان شرکت در این فراخوان می‌توانند از تاریخ ۲۱ تا ۳۱ تیر سال جاری به نشانی اینترنتی https://script.fcf.ir مراجعه و ضمن مطالعه شرایط شرکت، فرم ثبت نام را تکمیل کنند.

همچنین، کارگروه رسیدگی به هنرمندان خسارت دیده از جنگ ۱۲ روزه به ریاست حسین انتظامی معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل و نخستین جلسه آن برگزار شد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر