اسمارت فون ها

اسمارت فون ها از چه جوانبی زندگی ما را زیر و رو کرده اند؟

زندگی روزمره بشر با روی کار آمدن اسمارت فون ها میزبان تغییراتی بسیار مشهودی شد. ظهور شبکه های اجتماعی، توسعه اپلیکیشن ها، معرفی دوربین های قدرتمندتر و حتی تکامل اینترنت موبایل عواملی هستند که عادت های روزمره یک کاربر مدرن را دستخوش تغییراتی کرده اند. در این مقاله قصد داریم به چند جنبه از زندگی که به شدت تحت تاثیر اسمارت فون ها قرار گرفته اند بپردازیم، با ما همراه باشید.

1. سلفی های نامحدود

پدیده ای به نام "سلفی" با توسعه و پیشرفت دوربین هایی که در اسمارت فون های ما جای گرفته اند، زاده شد. تمامی کاربران، از بازیگران و افراد مشهور گرفته تا یک کاربر معمولی، به این عادت روی آورده و سلفی می گیرند و آن را در شبکه های اجتماعی پست می کنند و یا از طریق اپلیکیشن های پیام رسان به اشتراک می گذارند. اسمارت فون ها دلیل اصلی موفقیت سلفی ها قلمداد می شود، زیرا با استفاده از گوشی ها به راحتی می توان سلفی گرفت و عکس را به اشتراک گذاشت.

2. سرک کشیدن در زندگی دیگران

تکنولوژی اسمارت فون ها دریچه ای جدید روی ما گشوده، مشاجره های بین زوجین ممکن است در نتیجه قابلیت هایی از ابزارهای پیام رسان مانند واتس اپ باشد که کاربر را قادر به چک کردن زمانی که یک نفر پیام را خوانده و یا آخرین باری که در اپلیکیشن فعالیت داشته، می سازد. در این میان کدهای عبور و یا ریدرهای اثر انگشت می توانند امنیت و حریم خصوصی را تقویت کنند، در حقیقت می توان گفت که اسمارت فون ها منبع عظیمی از اطلاعاتی از قبیل عکس، ایمیل و پیام ها می باشند.

3. ارتباطات مداوم و فوری

گوشی های موبایل یک متد ارتباطی جدید را از طریق پیام های اس ام اس شکل دادند، اما اسمارت فون ها انقلابی در این پیام ها ایجاد کردند و امروزه اپلیکیشن های پیام رسان به سادگی شما را قادر به رد و بدل کردن انواع رسانه از قبیل عکس ها و ویدیوها می کنند، از طرفی می توانید از طریق آنها به طور مداوم با مخاطبین موردنظر خود در ارتباط باشید.

حتی اگر در بیان کلمات و استفاده از آنها مهارت چندانی ندارید، شکلک های بیشماری به کمک شما می آیند، امروزه این شکلک ها بخش جدایی ناپذیری از زبان روزمره ما شده اند و راه دیگر جهت تعامل با افراد استفاده از پیام های صوتی است.

4. تمامی امکانات در یک دستگاه در اختیار شما قرار گرفته است

به سبب عملکردهای متعدد، اسمارت فون ها موجب کاهش در فروش مولتی مدیا پلیرهای دیجیتال و یا حتی دوربین ها شدند. از این رو اسمارت فون ها نه تنها جایگزینی برای دوربین ها قلمداد می شوند، بلکه جای mp3 پلیرهایی را که افراد در جیب های خود حمل می کردند، گرفتند. دسترسی به میلیون ها آهنگ، هیچگاه به سادگی امروز نبوده، علاوه بر این گوگل پلی استور نیز ارائه دهنده گستره عظیمی از موزیک پلیرها و سرویس های استریمینگ رادیو می باشد.

5. گم شدن شما در مکانی غیرممکن است

یکی از مثبت ترین و سازنده ترین تغییراتی که توسط اسمارت فون ها به وقوع پیوست به توسعه مپ و سیستم جی پی اس برمی گردد. با بهره گیری از این تکنولوژی ها دیگر امکان ندارد جایی گم شوید، حتی اگر ارتباط اینترنت شما وصل نباشد یا دیتای شما تمام شده باشد، می توان از مپ ها بدون اتصال به شبکه استفاده کرد.

ترس از گم شدن، در حالی که سعی می کنید در ناکجا آخرین روزنه امید خود را پیدا کنید، امروز دیگر به تاریخ پیوسته است و به لطف اسمارت فون ها می توانید بدون کوچک ترین ترسی، به کشف شهرها و اماکن جدید بپردازید.

6. تنبلی در انجام دادن برخی از کارها

به لطف تکنولوژی های جدید دستیابی به اطلاعات بسیار ساده تر و سریع تر از گذشته صورت می پذیرد، علاوه بر دایرة المعارف های آنلاین مانند ویکی پدیا، وب سایت های متعددی وجود دارند که شما را قادر به توسعه دانش خود می گردانند. اما این روش دستیابی به اطلاعات در کنار مزایای چشمگیری که دارد، به عادت ها و رفتارها بدی نیز منجر می شود و دیگر برای پیدا کردن جواب پرسش های خود فکر نمی کنیم و مستقیما برای یافتن آن به اینترنت مراجعه می نماییم، دیگر به قدرت حافظه خود اعتماد نداشته و اجازه می دهیم اسمارت فون ما جواب پرسش ها را بدهد.

7. یک نوع اعتیاد جدید و واقعی

بر اساس مطالعات صورت گرفته از سوی Madam Figaro که بر روی 2000 شرکت کننده انجام شد، ما به طور متوسط 221 بار در روز به گوشی های خود مراجعه می کنیم و 3 ساعت و 16 دقیقه از زمان روزمره خود را به کار با گوشی ها اختصاص می دهیم که این مدت زمان معادل یک روز در هفته است. اما آنچه شرایط را وخیم تر می کند وابستگی شدید 40 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه به گوشی هایشان است، به طوری که آنها بدون گوشی هایشان خود را هم گم می کنند. شرکت کنندگان بیان داشتند که آنها به طور ناخودآگاه کارهای خود را از طریق اسمارت فون ها به انجام می رسانند که نشانی از اعتیاد آنها به این دستگاه های کوچک می باشد.

آیا عادت ها و رفتارهای شما نیز پس از خرید اسمارت فون دچار تغییراتی شده؟ آیا این تغییرات را خوب تلقی می کنید یا بد؟ در بخش دیدگاه ها ما را از عقاید خود مطلع سازید.

اینها را هم بخوانید