امکاناتی از آی او اس که اندروید نیز به آنها نیاز دارد

امکاناتی از آی او اس که اندروید نیز به آنها نیاز دارد

سیستم عامل های آی او اس و اندروید رقبای دیرین یکدیگرند و همواره در حال رقابت جهت ارائه قابلیت های بهتر و ارضای نیازمندی های کاربران خود بوده اند. در مقایسه این دو سیستم عامل، برخی جوانب اندروید را پیروز میدان می کند، در حالی که سایر امکانات آی او اس را در صدر قرار می دهد، در این مقاله قصد داریم به آن دسته از امکانات بپردازیم که در آی او اس وجود دارند و اندروید نیز باید هرچه زودتر آنها را در سیستم عامل خود بگنجاند.

1. کیفیت بالای اپلیکیشن ها

کیفیت اپلیکیشن ها در آی او اس شگفت آور است و می توانید این کیفیت را مشاهده و احساس کنید، چرا که قوانین سختگیرانه اپ استور مانع ورود اپلیکیشن های بی کیفیت به استور می گردد. اپل سیستم عامل اسمارت فونی خود را در ژانویه 2007 منتشر ساخت و در جولای 2008 اپ استور را راه اندازی کرد. همین امر باعث شد تا اپل اقدام به ممانعت از ورود اپلیکیشن هایی که با معیارهای کیفی آنها هم خوانی نداشت، نماید. از این رو تجربه اسمارت فون در آی او اس در برخی از شرایط بهتر از اندروید می باشد.

blog_18087_1

گوگل باید قوانین سختگیرانه تری را برای پلی استور اتخاذ نماید، وجود صدها هزار اپلیکیشن در پلی استور به معنای موفقیت آن نمی باشد، چرا که انبوهی از این اپلیکیشن ها کیفیت بسیار بدی را ارائه می دهند و تجربه کاربری را خدشه دار می سازند. این شرایط تاثیر منفی بر روی اعتبار و شهرت کل اکوسیستم می گذارد و دلیلی توجیه کننده برای ترجیح آی او اس نسبت به اندروید می گردد.

2. نرم افزار با امنیت بالا

به لطف گستره محدودتری از محصولات، اپل کنترل بیشتری بر روی امنیت نرم افزاری دارد. اپل برای گوشی هایی با عمر پنج سال نیز آپدیت های امنیتی ارائه می دهد، در حالی که وضعیت در اندروید به گونه ای دیگر است و مدت زمان پشتیبانی برای این گوشی ها حداکثر سه سال می باشد. البته تغییر این وضعیت برای اندروید نیز امکان پذیر است و برخی از گوشی ها آپدیت های امنیتی را به صورت ماهیانه دریافت می کنند. البته اگر آپدیت از نسخه 5 به 5.1 و یا 6 هم در اسرع وقت انجام می شد، وضعیت بهتری را شاهد بودیم. بسیاری از سازندگان گوشی بیان می کنند که بهینه سازی این آپدیت ها برای رابط کاربری آنها در زمان کوتاه تر امکان پذیر نمی باشد.

blog_18087_2

تمامی سازندگان گوشی رویکرد اچ تی سی یا موتورولا را در پیش نمی گیرند، این کمپانی ها با حذف بسیاری از جزئیات غیرضروری از رابط کاربری فرآیند آپدیت را تسریع می بخشند. گوگل با تفکیک برخی از قسمت ها که قابل سفارشی سازی اند، آنها را از هسته اندروید جدا کرده و در آپدیت های پلی استور قرار می دهد، این فرآیند از بسیاری از مشکلات مرتبط با رابط های کاربری کاستوم می کاهد.

blog_18087_3

گوگل در این زمینه رشد خود را ادامه خواهد داد و بالاخره هسته از رابط کاربری کاملا جدا می گردد. در این صورت اگر مشکل امنیتی در هسته پیش آید، می توان آن را با یک نسخه سازگار با رابط جایگزین کرد. بدین ترتیب سامسونگ، ال جی و سونی و سایر سازندگان می توانند با حفظ رابط کاربری خود، آپدیت های منظمی را برای هسته ارائه دهند. اما اینکه چه زمان گوگل این تفکیک را صورت می دهد، هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

3. بکاپ کامل

در گوشی های آیفون می توانید با استفاده از iCloud به راحتی بکاپ تهیه کرده و در چند دقیقه تمامی اطلاعات، اپلیکیشن ها، تنظیمات و داده ها را بدون هیچگونه تغییر به گوشی آیفون دیگری انتقال دهید.

اپلیکیشن ها درست همانگونه باقی خواهند ماند که قبلا بوده اند و در همان جای قبلی در صفحه خانه قرار می گیرند. شما به همه اکانت های خود وارد شده می مانید، تمامی پیام ها، تاریخچه تماس ها، چت ها، داده های ذخیره شده و تصاویر پس زمینه به طور کامل منتقل می شوند. در اندروید هم چنین عملکردی امکان پذیر است، اما فرآیند انجام آن پیچیده تر می باشد.

انتقال داده های اپلیکیشن به یک گوشی اندروید جدید کاری نسبتا دشوار است و در برخی شرایط راه حل های ارائه شده از سوی گوگل کاربردی نیستند. چنانچه دقت نکنید، گوگل به نصب تمامی اپلیکیشن هایی که تاکنون از پلی استور دانلود کرده اید می پردازد، با نصب هریک از اپلیکیشن ها لازم است تا دوباره به حساب کاربری آنها وارد شوید.

blog_18087_4

در اینجا توسعه دهندگان بیشتر از گوگل مقصرند، از نسخه 8 از API و اندروید 2.2، یک API بکاپ گیری داده در اختیار قرار گرفته که از طریق آن توسعه دهندگان می توانند داده های اپلیکیشن را به هر سرویس کلودی انتقال دهند. از نسخه 6.0 اندروید این رابط در سطح فکتوری فعال بوده است و توسعه دهندگان تنها باید به مستندات گوگل مراجعه نمایند.

جمع بندی

اندروید یک سیستم عامل بسیار خوب می باشد و در آن آزادی عمل بیشتری نسبت به آی او اس دارید، اما موارد مذکور مزایایی هستند که سیستم عامل آی او اس نسبت به اندروید دارد و لازم است تا هرچه زودتر در اندروید نیز پیاده سازی گردد.

 

https://www.androidpit.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید