شخصی سازی اندروید و آی او اس

اندروید در نبرد قابلیت های قابل شخصی سازی بر آی او اس پیروز می شود

یکی از ویژگی هایی که اندروید را در بین سایر سیستم عامل ها متمایز می گرداند قابلیت شخصی سازی قدرتمند آن می باشد و شما قادر به تغییر بسیاری از ویژگی ها و قابلیت های پیش فرض آن هستید، حتی بدون اینکه گوشی خود را روت کنید. اما شرایط برای آی او اس کمی متفاوت بوده و کمپانی اپل در این زمینه سختگیر عمل می کند.

در این مطلب به پنج بخش قابل شخصی سازی در اندروید می پردازیم که متاسفانه در آی او اس در دستری نیستند، البته با جیلبرک کردن گوشی می توانید چند مورد از این قابلیت ها مورد استفاده قرار دهید، اما سایر امکانات به هیچ وجه امکان پذیر نمی باشند.

شخصی سازی اندروید و آی او اس

امکان تغییر تمامی بخش های صفحه خانه گوشی با استفاده از لانچر جدید

صفحه خانه اندروید یکی از گزینه هایی است که به راحتی می توان آن را تغییر داد و ظاهر بهتری به آن بخشید. اگر به دنبال ظاهر کاملا متفاوتی هستید یا گزینه های بیشتری را می خواهید، می توانید یک اپلیکیشن لانچر third-party از گوگل پلی استور دانلود کرده و رویای خود را عملی نمایید. گزینه های بیشماری در پلی استور وجود دارند که ممکن است انتخاب را برای شما کمی دشوار کنند و در این میان Nova Launcher یکی از لانچرهای محبوب می باشد.

با استفاده از این لانچر می توانید آیکون های صفحه خانه را تغییر داده و شخصی سازی کنید، یک اکشن خاص برای دکمه خانه ست کنید وحتی اپلیکیشن ها را در اپ دراور مخفی کنید. این لانچر جدیدترین قابلیت های اندروید را به محض در دسترس قرار گرفتن در اختیار شما قرار می دهد، برای نمونه Nova اخیرا گزینه ای جهت استفاده از استایل اپ دراور لانچرهای پیکسل را در خود جای داده است.

شخصی سازی اندروید و آی او اس

افزودن قابلیت های جدید به صفحه قفل گوشی

شما قادر به تغییر صفحه قفل گوشی خود هستید، البته این ویژگی محبوبیت گذشته خود را ندارند، اما هنوز هم جایگزین های بسیار خوبی برای صفحه قفل گوشی وجود دارند که ارائه دهنده تم های مختلف و عملیات اضافه ای هستند. یکی از جالب ترین گزینه ها Microsoft’s Next Lock Screen می باشد که در کنار امکانات گسترده، ظاهر فوق العاده ای به اندروید می بخشد.

شخصی سازی اندروید و آی او اس

ست کردن مرورگر پیش فرض

آی او اس هنوز هم شما را قادر به تغییر مرورگر پیش فرض در گوشی نمی کند و گزینه پیش فرض سافاری است. اما اندروید رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرده و شما را قادر به نصب مرورگرهای third-party و ست کردن آنها به عنوان مرورگر پیش فرض می کند، با این کار تمامی لینک ها در مرورگر مورد نظر شما باز می شوند و می توانید مرورگر پیش فرض را به طور کامل کنار بگذارید. پس از نصب مرورگر جدید، با کلیک بر روی لینک، صفحه ای به شما نمایش داده می شود که از شما می خواهد مرورگر موردنظر خود را انتخاب کنید و امکان تغییر آن در بخش تنظیمات Applications>Default وجود دارد.

شخصی سازی اندروید و آی او اس

گوگل محدودیت هایی را که اپل و مایکروسافت بر روی توسعه دهندگان اعمال کرده اند، ندارد و این مرورگرهای third-party مرورگرهای مناسبی هستند که از انجین های رندینگ مشابهی استفاده می کنند. برای مثال فایرفاکس اندرویدی از همان انجین رندرینگ بهره می گیرد که نسخه دسکتاپ آن را قدرت بخشیده است. در حقیقت با وجود اینکه کروم برای آیفون یک شل برای سافاری است، اما کروم آی او اس به اندازه سافاری سریع نیست، زیرا کروم قادر به دسترسی به لایبرری جاوا اسکریپت سافاری نبوده و نمی تواند لایبرری خود را هم درج نماید. امکان تغییر مرورگر در گوشی های جیلبرک شده وجود دارد، اما مرورگرهای آی او اس مانند کروم و فایرفاکس عملکرد پایین تری را به نمایش می گذارند.

استفاده از یک اپلیکیشن پیام رسانی متفاوت برای اس ام اس

برخلاف آی او اس، در اندروید قادر به نصب یک کلاینت پیام رسانی متفاوت و ست کردن آن به عنوان اپلیکیشن پیش فرض برای مدیریت پیام های متنی خود هستید. کلاینت های اس ام اس متعددی برای این منظور وجود دارند که هریک امکانات منحصر به فردی را ارائه می دهند. اپلیکیشن مسنجر گوگل یکی از محبوب ترین گزینه های در دسترس می باشد که سادگی و سرعت، آن را در بین سایر گزینه ها متمایز گردانیده است.

شخصی سازی اندروید و آی او اس

اپلیکیشن های دیگری نیز وجود دارند که کاربران را قادر ارسال پیام های اس ام اس از کامپیوتر یا تبلت می گردانند و پیام ها را از طریق اکانت گوگل سینک می کنند. Pushbullet و MightyText محبوب ترین گزینه ها هستند که ارائه دهنده چنین سرویسی می باشند.

شخصی سازی اندروید و آی او اس

بهینه سازی اندروید از پایه، با استفاده از رام جدید

اندروید اپن سورس است و افراد می توانند با استفاده از سورس کدهای خود، نسخه تغییر یافته از اندروید را همراه با امکانات افزونه بسازند. به این کار ساخت رام ها کاستوم می گویند و با نصب یکی از آنها می توانید گوشی خود را زیر و رو کرده و امکانات کاملا متفاوتی را تجربه کنید.

شخصی سازی اندروید و آی او اس

شناخته شده ترین رام کاستوم CyanogenMod است که جایگزین سیستم عامل اندروید می شود که امکان پیاده سازی آن از طریق ذات اپن سورس اندروید میسر شده و توسعه دهندگان با اعمال تغییراتی بر روی سورس کد اندروید، نسخه منحصر به فرد خود را ساخته اند. امکان استفاده از فریم ورک Xposed و افزودن قابلیت های کاستوم به اندروید نیز وجود دارد که چیزی مشابه ساخت رام کاستوم می باشد.

تنها قابلیتی موجود در این فهرست که برای پیاده سازی آن نیاز به آنلاک کردن بوت لودر خود دارد، نصب رام کاستوم و استفاده از فریم ورک Xposed می باشد. اما اگر مایل به شخصی سازی گوشی خود هستید، این کار گزینه های بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد که بسیار بیشتر از امکاناتی است که در اختیار آن دسته از کاربران آی او اس قرار گرفته که گوشی های خود را جیلبرک کرده اند.

 

http://www.howtogeek.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید