تماشا کنید: ویدیوهای 360 فیسبوک میزبان قابلیت های Guide و Heatmap شدند

تماشا کنید: ویدیوهای 360 فیسبوک میزبان قابلیت های Guide و Heatmap شدند

غول شبکه های اجتماعی، فیسبوک اخیرا تمرکز خود را بر روی ویدیوها معطوف کرده و چنانچه مایل است مطابق با آنچه مارک زاکربرگ وعده داده بود، این بخش در قلب سرویس های ارائه داده شده قرار گیرد، باید به کاربران خود نحوه ساخت ویدیوهای تاثیرگذار را آموزش دهد، در این راستا فیسبوک اقدام به انتشار قابلیت های تجزیه و تحلیل جدیدی برای ویدیوهای خود نموده است.

blog_21392_1

سازندگان ویدیوها قادر به مشاهده دموگرافیک بازدیدکنندگان ویدیوهای خود هستند و می توانند از تعاملی ترین لحظات برادکست های زنده خود اطلاع حاصل کنند و بفهمند که اشتراک گذاری و پست انبوه به چه نحوی تعداد بازدیدها را افزایش می دهد.

blog_21392_2

blog_21392_3

blog_21392_4

blog_21392_5

blog_21392_6

blog_21392_7

اما آنچه در این میان جذاب تر است، فعالیت فیسبوک در زمینه ورود داستان سرایی به تجربه ویدیوهای 360 می باشد. در بین 250000 ویدیوی 360 که تاکنون در فیسبوک آپلود شده، بازدیدکنندگان خود باید انتخاب کنند که کدام قسمت از ویدیو را ببینند، اما سازندگان ویدیو نمی توانند به آنها بگویند که کدام زوایای ویدیو چشم نوازتر هستند، اما خوشبختانه این کاستی ها مربوط به گذشته است و فیسبوک با معرفی دو قابلیت جذاب و کاربردی جدید اقدام به رفع این نواقص نموده است.

داستان سرایی 360

قابلیت نخست که فیسبوک در پلتفرم خود جای داده Guide نام دارد، توسط این ویژگی سازندگان ویدیو می توانند یک میسر پیش فرض برای پنجره نمایشی تعیین کنند تا حرکت از آن جهت صورت پذیرد، با آپلود ویدیوی 360، یک تب جدید به نام Controls ظاهر می شود که سازنده را قادر به فعال سازی Guide یعنی “Enable Guide” می کند و پس از آن سازنده قادر است نقاطی از ویدیو که می خواهد کاربران آن را تماشا کنند، انتخاب نماید. در حین تماشای ویدیو پنجره نمایش به طور خودکار به دور کره ویدیوی 360 حرکت کرده و در نقاط انتخاب شده از سوی سازنده متمرکز می شود.

blog_21392_8

بدین طریق سازنده بدون هیچگونه نگرانی بابت از دست دادن بخش های مهم ویدیو می تواند داستان خود را برای بازدیدکنندگان بازگو کند. بازدیدکنندگان می توانند از Guide خارج شده و بخش های موردنظر خود از ویدیو را مشاهده کرده و یا با ضربه زدن بر روی دکمه Guide مجددا به راهنمای مسیر ارائه شده از سوی سازنده باز گردند.

قابلیت دوم که بسیار کاربردی است Heatmap نام دارد، توسط این امکان سازندگان ویدیو می توانند بفهمند که کاربران کدام قسمت های ویدیو 360 آنها را مشاهده کرده اند، یک نقشه بصری پربازدیدترین زوایای ویدیو را به نمایش می گذارد، این کار از طریق اندازه گیری زمانی که بازدیدکننده بیش از 30 درجه حرکت می کند صورت پذیرفته است.

blog_21392_9

نقشه حرارتی یا همان Heatmap در ویدیوهایی با پیش از 50000 بازدیدکننده منحصر به فرد از اواخر آوریل در دسترس قرار خواهد گرفت و در قسمت Publishing Tools کتابخانه ویدیو می توان آن را پیدا کرد. سازندگان ویدیو می توانند از Heatmap جهت اطلاع از نقاطی که می خواهند در Guide خود قرار دهند، استفاده نمایند.

توسعه این تکنولوژی ها جایگاه فیسبوک را در عرصه ویدیوهای 360 مستحکم تر می گرداند، یوتیوب نیز دارای پلی بک 360 است، اما توییتر و اسنپ چت هنوز به این عرصه پا نگذاشته اند.

زاکربرگ به وفور بیان کرده که فیسبوک در حال تکامل یافتن از متون و تصاویر به ویدیوها و محتوای 360 می باشد. اما با روی کار آمدن هر نوع رسانه جدید، سازندگان هنوز هم در حال تجسم این موضوع هستند که چه روشی نتیجه بخش خواهد بود.

 

 

منیع:

https://techcrunch.com

اینها را هم بخوانید