تیم خاطره سازان-بازی قارچ خور

تیم خاطره سازان-بازی قارچ خور

یکی از موضوعات پرطرفداری که این روزها در تولید بازی به آن توجه میشود، بازسازی عنوان قدیمی میباشد که خیلی از افراد تجربه انجام آنها را داشته اند. "قارچ خور" یا "Super Mario" نیز از جمله این عناوین نوستالژیک بوده که گروه خاطره سازان نسخه ای از آن را برای دستگاه های اندرویدی تولید کرده است. در ادامه با ما همراه باشید تا به گفتگو با اعضای این تیم بپردازیم. تیم خاطره سازان-بازی قارچ خور

هر چه پیشتر می رویم گوشیهایی با سخت افزار و قدرت پردازشی بالاتر وارد بازار می شوند واین دست توسعه دهندگان را  در جهت ساخت محصولات بهتر باز می کند. مسلما این صنعت رو به پیشرفت است و افرادی که بتوانند محصولات خوبی بسازند می توانند موفق شوند.
لطفا به صورت مختصر خودت رو معرفی کن. با سلام بهتره گفته شه خودتونو معرفی کنید. تیم ما (خاطره سازان) یک تیم دونفره متشکل از حامد محمود آبادی متولد 63 و رحیم قربانی متولد 64 است. با توجه به علاقه زیادی که به ساخت بازی داشتیم از حدود 10 سال پیش به صورت جدی شروع به یادگیری و فعالیت در زمینه ساخت بازی کردیم و الان 2 سال است که وارد حوزه ساخت بازی برای موبایل شده ایم. اولین بازی که تولید کردید مربوط به چه سالی میشه و خودت چه نمره ای به اون میدی؟ اولین محصول ما در زمینه موبایل ساخت بازی "روباه و کلاغ مکار" در شرکت شیواپرداز کرمان در سال 92 بود. با اینکه اولین تجربه ما در زمینه موبایل بود و همچنین زمان انجام کار هم کم بود بازخورد خوبی از کاربران و منتقدان بازی گرفتیم و همچنین توانستیم جزو ۵ بازی مورد انتظار سال 2013 از دید مخاطبین سایت slidedbقرار بگیریم ولی به دلیل عدم دسترسی به گوگل پلی و ناشر بین المللی نتوانستیم در بازار جهانی موفق باشیم. نام موفق ترین بازی که تولید کردی چیه؟ اگه ممکنه اطلاعات حدودی در مورد زمانی که برای ساخت اون صرف کردی، تعداد کاربرانی که جذب کرده و میزان فروش اون در اختیارمون بزار. فکر کنم موفق ترین محصول ما بازی "قارچ خور" باشد که بازخورد خوبی از کاربران گرفتیم. این پروژه حدود 10 ماه طول کشید. این بازی در عرض این 5 ماهی که منتشر شده حدود 300000 بار دانلود شده است. کار رو از چه سالی و با چند نفر  شروع کردی و در حال حاضر چند نفر هستین؟ ما کار خود را از سال 83 با آغاز کردیم. در بیشتر مواقع همین دو نفر بودیم و در برهه های مختلف از همکاری افراد دیگر نیز استفاده کرده ایم. آیا خودت از بازی هایی که تولید کردی استفاده میکنی؟ ما علاقه زیادی به بازی کردن داریم و هر وقت فرصتی پیش بیاید بازی های دیگر را بازی و تست میکنیم. مسلما بازی کردن محصولی که خودمان تولید کرده باشیم بسیار لذت بخش تر است. کدام یک از محصولاتی که تولید کردی را بیشتر از همه دوست داری؟ بازی "قارچ خور" به دلیل نوستالژی بودنش جذابیت خاص خود را دارد. آیا تا به حال پروژه ای داشتی که با شکست مواجه شده باشه؟ اگه داشتی دلیل این شکست چی بوده؟ ما در طول این سالها پروژه هایی داشته ایم که اغلب به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت های لازم متوقف شده اند. شاید یکی از بهترین این پروژه ها بازی “Kill To Fast” باشد که پس از ساخت دو مرحله به دلیل مشکلات مالی متوقف شد. امیدواریم در آینده ای نزدیک بتوانیم این پروژه را ادامه دهیم و به اتمام برسانیم. از چه نرم افزار و یا اپلیکیشن هایی برای تولید محصول و مدیریت وظایف و پروژه استفاده میکنی؟ برای ساخت بازی از موتور یونیتی و ویژوال استودیو استفاده می کنیم. برای گرافیک و کارهای سه بعدی از فتوشاپ، مایا، موشن بیلدر و ... و برای مستندسازی از word و Articy Draft و  برای مدیریت پروژه از Mecurial  استفاده می کنیم. از چه سخت افزاهایی برای تولید اپلیکیشن و یا بازی استفاده میکنی؟ PC معمولی و گاها برای ساخت انیمیشن از کینکت استفاده میکنیم. تیم خاطره سازان-بازی قارچ خورآیا تحصیلات در کارت موثر بوده؟ تحصیلات ما در رشته کامپیوتر بوده ولی در این مدت همیشه درحال یادگیری بوده ایم. تحصیلات برای شروع خوب است اما کافی نیست. در ابتدا و قبل از کسب درآمد، چطور حمایت مالی میشدی؟ حمایت مالی نمیشدیم و سعی میکردیم از طریق انجام کارهای متفرقه دیگر کسب درآمد کنیم و در این مسیر بمانیم. گرافیک و رابط کاربری چقدر در موفقیت یک برنامه یا بازی میتونه موثر باشه؟ گرافیک و رابط کاربری نمی تواند صددرصد باعث موفقیت بازی باشد اما این حق کاربر است که  یک محصول زیبا و جذاب دریافت کند. نقش تبلیغات یا بطور کل مارکتینگ رو در فروش یک بازی یا اپلیکیشن چطور میبینی؟ آیا خودت برای فروش بازیهات از روش های مارکتینگ استفاده کردی؟  تبلیغات نقش بسیار مهمی دارند به گونه ای که میبینیم اکثر ناشران خارجی، هزینه تبلیغات آنها بیشتر از هزینه ساخت بازی هایشان است. هزینه تبلیغات بسیار بالا است و در تجربه ای که داشتیم تبلیغات نسبت به هزینه ای که برای آن پرداختیم اصلا تاثیری نداشته.
تحصیلات ما در رشته کامپیوتر بوده ولی در این مدت همیشه درحال یادگیری بوده ایم. تحصیلات برای شروع خوب است اما کافی نیست.
اگه ممکنه درمورد بازی بعدی که قرار هست تولید کنی، کمی توضیح بده ؟ پروژه بعدی ما یک بازی اکشن استراتژی است که در مرحله پیش تولید است. در جذب نیرو برای تیم چه نکاتی رو مد نظر میگیری؟ علاقه زیاد به بازی سازی، استعداد و عدم دیدگاه صرفا مادی به حوزه بازی سازی. چه پیشنهادهایی برای افراد تازه کاری که دوست دارن به عنوان یک توسعه دهنده یا برنامه نویس مطرح بشن، داری؟ صبر و حوصله و تلاش و تلاش و تلاش! آینده صنعت اپلیکیشن و بازی های موبایل در ایران رو چطور میبینی؟ هر چه پیشتر می رویم گوشیهایی با سخت افزار و قدرت پردازشی بالاتر وارد بازار می شوند واین دست توسعه دهندگان را  در جهت ساخت محصولات بهتر باز می کند. مسلما این صنعت رو به پیشرفت است و افرادی که بتوانند محصولات خوبی بسازند می توانند موفق شوند. در آخر هر حرفی که داری بگو. در ایران هنوز خیلی ها عادت نکرده اند که برای استفاده از محصولات نرم افزاری هزینه کنند و توقع دارند وقتی به هر مبلغی یک گوشی خریدند دیگر همه چیز رایگان باشد غافل از اینکه کسانیکه این محصولات را تولید می کنند خود نیز برای ادامه کار نیاز به حمایت مالی دارند. اینگونه است که ما با نظرات زیادی روبرو می شویم که می گویند "برنامتون خیلی عالیه و چرا پولیه؟". از تمام کسانیکه که ما را حمایت می کنند تشکر می کنیم.

اینها را هم بخوانید