تیم نردبان اندیشه-بازی باقلوا
در بین عناوین متعدد بازی های موبایل که روزانه در سراسر دنیا منتشر میشوند، برخی از عنوان ها هستند که به یک سرگرمی عمومی برای سنین مختلف تبدیل و بین کاربران محبوب میگردند. ایده ساخت این بازی ها بیشتر از سرگرمی های قدیمی سرچشمه میگیرد که در فرهنگ کشور ما نیز انواع مختلفی از این سرگرمی ها را میتوان یافت. بازی "باقلوا" به تازگی و در همین سبک تولید گردیده که در ادامه با یکی از اعضای تیم تولیدکننده آن به گفتگو نشسته ایم.
به نظر من این صنعت در حال حاضر بسیار وابسته به بازاره، و بازار ایران تو این زمینه آشفته هست و هنوز به ثباتی نرسیده که بشه راجع بهش اظهار نظر کرد ولی تا اینجا نشون داده که پتانسیل بسیار بزرگی برای رشد داره و در صورت پایه ریزی صحیح میتونه آینده ی خوبی داشته باشه.لطفا به صورت مختصر خودت رو معرفی کن. امیرحسین هوشمند یکی از اعضای اصلی استودیوی بازی سازی نردبان اندیشه سرپرست برنامه نویسان در استودیوی فناوران آروند پاسارگاد رشته تحصیلی نرم افزار کامپیوتر اولین بازی که تولید کردید مربوط به چه سالی میشه و خودت چه نمره ای به اون میدی؟ سوال سختیه چون اعضای گروه تو پروژه های متفاوتی با هم فعالیت داشتند. پروژه پایان معصومیت از سری بازی های Quest of Persia (محصول پویا آرتس سال 1381 تا 1383) رو میشه بعنوان اولین محصولی که اعضای گروه در اون شرکت داشتند نام برد. تولید محصولات مستقل رو هم با دوست خوبم سعید عبدالهی ها از سال 1388 تحت گروهی دو نفره به نام HvH Games شروع کردیم. نام موفق ترین بازی که تولید کردی چیه؟ اگه ممکنه اطلاعات حدودی در مورد زمانی که برای ساخت اون صرف کردی، تعداد کاربرانی که جذب کرده و میزان فروش اون در اختیارمون بزار. موفق ترین بازی رو از لحاظ معنوی اگه در نظر بگیریم، "شبگرد" بود و از نظر مالی یه پروژه سفارشی بود که چون هنوز سفارش دهنده اقدامی برای پخش نکرده و ظاهراً برنامه های خاصی رو براش در نظر گرفته، اسمش رو نمیتونم بگم. ولی فکر میکنم بازی "باقلوا" هم در آینده نزدیک جزو پروژه های موفق بشه. کار رو از چه سالی و با چند نفر شروع کردی و در حال حاضر چند نفر هستین؟ سال 1393 با همراهی سه نفر از دوستان خوبم ( سعید عبدالهی ها، حمید عبدالهی ها و شهریار ازهاریان فر که هسته ی اصلی تیم تولید کننده ی بازی شبگرد بودند) تصمیم گرفتیم بصورت مستقل گروه و شرکتی رو تحت عنوان نردبان اندیشه (Brain Ladder) راه اندازی کنیم و هم اکنون در حال توسعه گروه و محصولات تولیدی هستیم. در این مدت دو نفر به اعضای گروه اضافه شدند و از همکاری با دوستان لذت میبریم (جواد بالدی در قسمت آرت و اشکان بختیاری در قسمت موسیقی و صدا).
سمت راست ایستاده : سعید عبدالهی ها
سمت چپ ایستاده : خودم (امیرحسین هوشمند)
سمت راست نشسته : جواد بالدی
سمت چپ نشسته : حمید عبدالهی ها آیا خودت از بازی هایی که تولید کردی استفاده میکنی؟ خودم تو مرحله تولید خیلی ولی بعد از انتشار کم پیش میاد. کدام یک از بازی هایی که تولید کردی را بیشتر از همه دوست داری؟ نمیدونم، خیلی سوال سختیه، بازی یا اپلیکیشن هایی رو که میسازی اگه با عشق بسازی دیگه نمیتونی بگی کدوم رو بیشتر دوست داری. یه پروژه هست به نام TRC که فعلاً ساختش متوقف شده و با همون گروه HvH که این اواخر 6 نفر شده بود شروع کرده بودیم، اون رو خیلی دوست دارم یه روزی تمومش کنیم. آیا تا به حال پروژه ای داشتی که با شکست مواجه شده باشه؟ اگه داشتی دلیل این شکست چی بوده؟ بله، چندتایی میشه. دلایل عمده شکست هم نبودن فضای تبلیغاتی و مارکتینگ درست، نبودن نیروی کار متخصص و کافی، کمبود بودجه و نامتعارف بودن هزینه ی بازی سازی در ایران از چه نرم افزار و یا اپلیکیشن هایی برای تولید محصول و مدیریت وظایف و پروژه استفاده میکنی؟ بستگی به پروژه داره، معمولاً با انجین هایی مثل یونیتی و آنریل کار میکنیم و برای مدیریت پروژه هم اگه پروژه بزرگ باشه با سورس ورژن کنترلرهایی مثل پرفورس کار میکنیم. از چه سخت افزارهایی برای تولید اپلیکیشن و یا بازی استفاده میکنی؟ بیشتر از رایانه هایی با قدرت پردازشی بالا و قلم های نوری، بعضی اوقات هم بسته به پروژه از موشن کپچر استفاده میکنیم. آیا تحصیلات در کارت موثر بوده؟ بله، برای من که برنامه نویسی میکنم بی تأثیر نبوده ولی در کل مهارت ساخت بازی در ایران بیشتر تجربیه و از روش آزمون و خطا و با سورس های آموزشی خارجی بدست میاد. در ابتدا و قبل از کسب درآمد، چطور حمایت مالی میشدی؟ حمایت؟! گرافیک و رابط کاربری چقدر در موفقیت یک برنامه یا بازی میتونه موثر باشه؟ نقش بسیار مهمی رو داره، گرافیک چشم نواز میتونه کاربر رو جذب کنه ولی موندن کاربر تو برنامه یا بازی به مشخصه های دیگه ای بستگی داره. نقش تبلیغات یا بطور کل مارکتینگ رو در فروش یک محصول چطور میبینی؟ آیا خودت برای فروش محصولاتت از روش های مارکتینگ استفاده کردی؟ مارکتینگ خوب و تبلیغات قوی میتونه یه محصول رو بصورت معجزه آسایی بالا ببره. بله استفاده کردم. اگه ممکنه درمورد بازی بعدی که قرار هست تولید کنی، کمی توضیح بده ؟ در حال حاضر دو تا بازی هست که در مراحل اولیه ی تولید هست. یک عنوان اتوموبیلرانی از استودیوی نردبان اندیشه که هنوز نامی براش در نظر گرفته نشده و یک عنوان اکشن آرپیجی از استودیوی فناوران آروند پاسارگاد با نام Gun’s And Heroes
این عکس مربوط به گروه سازنده ی بازی Gun’s And Heroes میشه در استودیو آروند
به ترتیب از راست به چپ : خودم (امیرحسین هوشمند مدیر بخش فنی و برنامه نویسی) – بهروز اجاقیان (مدیر عامل آروند و مشاور در ساخت پروژه ی Gun’s And Heroes ) – وحید عبدالهی ها ( کارگردان پروژه ) – یاشار ذوالفقاریان ( گیم دیزاینر) – مهدی سیرت ( آرتیست) – سعید غنی زاده اصل (آرتیست) – سعید عبدالهی ها ( تکنیکال آرتیست و یوآی پروگرمر ) در جذب نیرو برای تیم چه نکاتی رو مد نظر میگیری؟ تخصص و مهارت کافی، تجربه، علاقه چه پیشنهادهایی برای افراد تازه کاری که دوست دارن به عنوان یک توسعه دهنده یا برنامه نویس مطرح بشن، داری؟ کار و تمرین با رفرنس های خارجی و افراد با تجربه. آینده صنعت اپلیکیشن و بازی های موبایل در ایران رو چطور میبینی؟ به نظر من این صنعت در حال حاضر بسیار وابسته به بازاره، و بازار ایران تو این زمینه آشفته هست و هنوز به ثباتی نرسیده که بشه راجع بهش اظهار نظر کرد ولی تا اینجا نشون داده که پتانسیل بسیار بزرگی برای رشد داره و در صورت پایه ریزی صحیح میتونه آینده ی خوبی داشته باشه. در آخر هر حرفی که داری بگو. از تمامی افرادی که با نظراتشون ما رو همراهی میکنن کمال تشکر رو دارم و آرزوی سلامتی براشون دارم. از خانواده ام و همسرم سپساگزارم، همیشه با من همراه بودن و باعث دلگرمی و پیشرفتم بودن.
به این نظر پاسخ دهید
به این نظر پاسخ دهید
به این نظر پاسخ دهید