دستورالعمل هایی برای ساخت یک اپلیکیشن پرفروش

دستورالعمل هایی برای ساخت یک اپلیکیشن پرفروش

معرفی اسمارت فون ها و اپ استورها موجب انقلابی در دنیای توسعه دهندگان گردید و پلتفرمی را در اختیار آنها قرار داد که توسط آن قادر به ارائه سرگرمی، آموزش، ابزارها و غیره به گروه انبوهی از کاربران شدند. امروزه میلیون ها اپلیکیشن در دسترس افراد قرار دارند و هر روزه شاهد روی کار آمدن هزاران اپلیکیشن جدید دیگر نیز می باشیم.

این شرایط موجب اشباع بازار می شود، از این رو مشتریان چگونه می توانند تصمیم بگیرند که کدام اپلیکیشن را دانلود کنند؟ توسعه دهندگان چگونه از متمایز بودن اپلیکیشن خود اطمینان حاصل کرده و دانلود آن از سوی کاربران را تضمین نمایند؟

محبویت و پذیرش اپلیکیشن به چندین عامل بستگی دارد، برای نمونه می توان به تبلیغات، عملکرد اپلیکیشن و محتوای تعاملی آن اشاره کرد. نقد و بررسی های انجام شده نیز در عملکرد اپلیکیشن در مارکت نقش مهمی دارد، چرا که افراد به نظرات سایرین درباره اپلیکیشن توجه می کنند و در صورت مشاهده بازخوردهای منفی از سوی کاربران سریعا اپلیکیشن را کنار می گذارند. تنها 16 درصد از کاربران فرصت دوباره ای را در اختیار اپلیکیشنی می دهند که یک بار کار نکرده و این شرایط موجب جذب کاربران جدید کمتری شده و رها کردن اپلیکیشن را افزایش داده و در نهایت به از دست دادن درآمد بالقوه می انجامد.

هیچ فرمول مخفی جهت پیش بینی موفقیت اپلیکیشن در برقراری ارتباط با مخاطبین وجود ندارد، اما چندین روشی که در ادامه به آنها پرداخته می شود به توسعه دهندگان موبایل در راستای دستیابی به موفقیت در این عرصه یاری می رسانند.

1. تعادلی بین سرعت و قابلیت اعتماد برقرار کنید

معمولا توسعه دهندگان اپلیکیشن جهت تحویل سریع محصول خود تحت فشار هستند، بسیاری از کمپانی ها جهت ارائه اپلیکیشن ها به بازار و شروع درآمدزایی عجول می باشند. توسعه دهندگان باتجربه مهارت ساخت سریع اپلیکیشن را دارند، اما این روند شتاب زده و چرخه توسعه کوتاه ریسک چشم پوشی و عدم توجه به خطاها و باگ ها در طول فرآیند تولید را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

تست فعال و مستمر در طول فرآیند توسعه یک روش رایج برای رفع خطاها پیش از ارائه اپلیکیشن به مارکت می باشد. فرآیند تست معمولا بسیار زمان بر است، اما باید توجه داشت که انتشار اپلیکیشنی که باگ های شناخته شده و مشهودی داشته باشد به اعتبار توسعه دهنده لطمه وارد ساخته و موجب کنار گذاشتن اپلیکیشن از سوی کاربران می شود، از طرفی چنین اپلیکیشنی نقدهای منفی زیادی را در اپ استور به دنبال داشته و تمامی این شرایط به ضرر توسعه دهنده تمام می شود.

علاوه بر این، چنانچه کاربران کنونی مجبور باشند تا منتظر ارائه نسخه بعدی از اپلیکیشن که خطا را رفع کرده بمانند، به احتمال بسیار زیاد به یک اپلیکیشن جایگزین که امکانات مشابهی را ارائه می دهد، مراجعه می کنند. با این اوصاف لازم است تا به طور کامل و جامع اقدام به تست اپلیکیشن نمایید، این اقدام در بلندمدت نتیجه بخش بوده و اپلیکیشن خوبی را نتیجه خواهد داد.

2. برای کارکردهای آینده آمادگی کسب کنید

بسیاری از اپلیکیشن ها تنها برای یک هدف خاص و مشخص ساخته شده اند، اما تقاضا برای اپلیکیشن هایی که در آن واحد چندین هدف را ارائه می دهند در حال افزایش بوده و لازم است تا توسعه دهندگان اپلیکیشن برنامه ای برای ترکیب کردن کارکردهای جدید و یکپارچگی آنها داشته باشند. برای مثال فیسبوک مسنجر کار خود را به عنوان اپلیکیشن پیام رسان این شبکه اجتماعی آغاز نمود، اما در حال حاضر ارائه دهنده یک پلتفرم می باشد که با اپلیکیشن های شخص ثالث مانند Uber منسجم شده است.

چنانچه توسعه دهندگان اپلیکیشن به پیش بینی و برنامه ریزی فرصت های کارکردهای آینده بپردازند، راحت تر و بدون ایجاد وقفه در کاربران قادر به انتقال شده و از نرخ کلی رها کردن اپلیکیشن از سوی کاربران جلوگیری می کنند.

3. کاربران، کاربران، کاربران

تجربه کاربری و درآمد به یکدیگر وابسته هستند، ممکن است هدف نهایی یک اپلیکیشن ایجاد درآمد برای یک کمپانی باشد، از این رو ارائه یک تجربه مثبت، اساسی برای حصول نتیجه موردنظر است. برای نمونه چنانچه کاربر طراحی یک اپلیکیشن را نپسندد اقدام به خرید و یا صرف هزینه برای آن نمی کند.

اندروید و آی او اس نیازمند مشخصات و ابعاد صفحات متفاوتی هستند، از این رو لازم است تا توسعه دهندگان نهایت تلاش خود را به کار ببندند تا طراحی مطابقت کاملی با این سیستم عامل ها داشته و تجربه ای بهینه را ارائه دهد. برای نمونه اگر فردی برای کار خود اندروید را مورد استفاده قرار می دهد ولی گوشی اصلی او آی او اس است، باید عملکرد مشابهی را در هر دو پلتفرم مشاهده کند. در نظر گرفتن این شرایط رضایت مندی بیشتر مشتریان را نتیجه خواهد بخشید و تضمینی برای یک تجربه پایدار در گوشی های مختلف خواهد بود.

4. از مراحل ابتدایی پشتیبانی ارائه دهید

بدون در نظر گرفتن نوع اپلیکیشن، زمانی که چیزی خراب می شود یا به هم می ریزد، کاربران هرچه سریع تر به کمک نیاز پیدا می کنند. پشتیبانی باید از همان مراحل ابتدایی به کاربران ارائه شود، لازم است دسترسی به آن آسان بوده و نحوه استفاده آن برای کاربر به سادگی قابل درک باشد. در شرایطی که پشتیبانی از اپلیکیشن را ارائه نداده باشید، کاربران در صورت مواجه شدن با مشکلات و عدم دریافت پشتیبانی فوری، ناامید شده و اپلیکیشن را رها می کند.

ارائه FAQ و مسیج بورد تمامی مشکلات کاربران را پوشش نخواهد داد، چرا که کاربران اغلب با مشکلاتی رو به رو می شوند که مختص به گوشی آنها می باشد. لازم است تا کاربران به صورت شخص به شخص به متخصصین یا توسعه دهندگانی که از طریق تیکت سیستم قادر به رفع مشکل هستند، دسترسی داشته باشند.

جمع بندی

تمامی اپلیکیشن ها فروش چشم گیری را از آن خود نمی کنند، اما توسعه دهندگان قادر به استفاده از این روش های برتر جهت بهبود فرآیندها و افزایش نرخ پذیرش اپلیکیشن خود می باشند. پرداختن به نیازهای فوری کاربر نهایی و پیش بینی نوآوری های آینده موردی است که باید در خلال ساخت اپلیکیشن توسط توسعه دهندگان  مد نظر قرار گیرد، اختصاص زمان جهت بکارگیری و فراگیری این استراتژی ها تجربه کاربری بهتری را ارائه خواهد داد و در نهایت به نفع کسب و کار خواهد بود.

 

https://appdevelopermagazine.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید