دلیل انفجار اسمارت فون ها چیست؟

دلیل انفجار اسمارت فون ها چیست؟

رونمایی از آخرین نسخه سری گوشی های گلکسی نوت سامسونگ در اواخر تابستان به وقوع پیوست، این گوشی که ارائه دهنده امکانات و ویژگی های جدید و کاربردی بود، طرفداران را ترغیب به خرید آن نمود، اما گزارشات حاکی از انفجار برخی از این گوشی ها محبوبیت گلکسی نوت 7 را زیر سوال برد. اما سوالی که در این میان پیش می آید این است که دلیل منفجر شدن گوشی ها چیست؟

احتمالا می دانید که خطرناک ترین قسمت یک گوشی باتری آن می باشد و در این مقاله قصد داریم شما را با دلیل پیش آمدن چنین حوادثی و راهکارهای امنیتی جهت مقابله با آن آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

آیا باتری یک اسمارت فون قابل انفجار است؟

باتری اسمارت فون ها و اکثر لوازم برقی شامل اجزای قابل اشتعال بوده و از نوع لیتیومی یعنی Li-ion و Li-Po هستند، تمامی باتری ها دارای یک کاتد و یک آند می باشند، آند در حقیقت ماده ای است که در واکنش شیمیایی کاهش پیدا کرده و الکترون ها را آزاد می کند و کاتد اکسید شده و آنها را جمع می نماید و این انتقالات موجب تولید انرژی در اسمارت فون می شود.

در تمامی باتری ها کاتد و آند توسط غشایی از یکدیگر جدا شده، چنانچه کاتد و آند به یکدیگر برخورد کنند، واکنش شیمیایی رخ می دهد و در باتری های لیتیومی این واکنش بسیار سریع اتفاق می افتد، البته نه به معنای منفجر شدن بلکه به صورت احتراق، خوشبختانه سوخت کافی در اختیار باتری قرار ندارد که منفجر شود، اما به یقین به اجسام یا افرادی که در شعاع نیم متری آن قرار دارند آسیب وارد می کند.

باتری ها سه لایه شامل کاتد، غشاء جداکننده و آند دارند، اما این لایه ها به گونه ای قرار گرفته اند که هیچ گاه با یکدیگر تماس نداشته باشند، اما مشکل زمانی پیش می آید که غشاء جداکننده خراب شده و یا بنا به دلیل دیگری از اول معیوب باشد و این شرایط برای برخی از باتری های نوت 7 پیش آمد.

تمامی باتری های لیتیومی دارای یک جریان کنترل دما هستند، اگر دمای باتری از یک محدوده خاص بالاتر رود، جریان مانع شارژ باتری می شود. دماهای بالا به غشاء آسیب می رسانند و چنانچه این موضوع موجب تماس کاتد و آند شود، احتراق آغاز می گردد.

آیا امکان اشتعال هر اسمارت فونی وجود دارد؟

اسمارت ها اشیای بی خطری به نظر می رسند، اما خطر پنهانی در آنها نهفته، به طور کلی احتمال احتراق اسمارت فون معدود است. هر ساله حدود 1400 میلیون گوشی به فروش می رسد و احتمال اینکه اسمارت فون آتش بگیرد بسیار ناچیز و به اندازه اصابت رعد و برق به شماست.

با این اوصاف آیا خطری ما را تهدید می کند؟ به وضوح خیر، اما احتمال رخ دادن چنین حادثه ای وجود دارد، اما کنترل های کیفی صورت گرفته از بابت سالم بودن باتری ها اطمینان حاصل می کنند.

چنانچه کارخانه سازنده متوجه شود که مجموعه ای از باتری ها دارای نقص تولیدی هستند، آن گوشی ها را به سرعت باز می گرداند و کمپانی سامسونگ نیز به محض مشاهده مشکل، توزیع این گوشی ها را متوقف کرد و مدل های معیوب از نوت 7 را جمع آوری نمود.

با این حال لازم است همواره به باتری ها توجه کرد، باید مطمئن شوید که دمای آنها بیشتر از 60 درجه نیست، چنانچه باتری گوشی باد کرده و یا تغییر شکل داده، به سرعت باید آن را تعویض کنید و تحت هیچ شرایطی باتری را با یک شی نوک تیز سوراخ نکنید.

کمپانی سامسونگ اقدام به جمع آوری گوشی گلکسی نوت 7 نموده و اعلام کرده که مشکل از سازنده بوده، کسانی هم که گوشی را خریداری کرده اند باید به سرعت استفاده از گوشی را متوقف کرده و مجددا آن را شارژ نکنند.

 

https://www.androidpit.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید