ده اشتباه رایج در تست اپلیکیشن های موبایل - بخش اول

ده اشتباه رایج در تست اپلیکیشن های موبایل - بخش اول

در این مقاله به ده مورد از رایج ترین اشتباهات که در فرآیند تست اپلیکیشن رخ می دهند پرداخته می شود، چنانچه به تازگی فعالیت خود به عنوان توسعه دهنده و تستر اپلیکیشن های موبایل را آغاز کرده اید، با ما همراه باشید تا به رایج ترین اشتباهات پرداخته و یک جمع بندی از رویکردهای کنونی تست داشته باشیم.

1. عدم توجه به قوانین رابط و تجربه کاربری پلتفرم

شما به عنوان تستر وظیفه دارید تا با قوانین پلتفرم های گوناگون یعنی اندروید، آی او اس و ویندوز فون آشنایی کامل داشته باشید، این دستورالعمل ها شامل تعامل و طراحی و الگوهای رایج توسعه می باشد. هر اپلیکیشن باید با قوانین پلتفرم های مختلف هم خوانی داشته باشد.

2. تلاش برای تست همه چیز

این خطا نه تنها به اپلیکیشن های موبایل، بلکه به انواع گوناگون نرم افزارها نیز مرتبط است، تست همه چیز در آن واحد غیر ممکن و حتی ناکارآمد است. چنانچه اپلیکیشن برای شما جدید است اول از همه به کشف امکانات ارائه شده بپردازید و آنقدر با اپلیکیشن کار کنید تا با آن آشنایی کامل پیدا نمایید. سعی کنید تغییرات در اپلیکیشن را کم کنید و بر روی یک چیز متمرکز شوید، برای نمونه رویکرد تست محتوا محور، و با این کار به برنامه ریزی فعالیت های تست خود بپردازید.

3. موبایل با وب متفاوت است

درک این موضوع و عملی ساختن آن برای آن دسته از تسترهای نرم افزار که قبلا در زمینه وب اپلیکیشن ها فعالیت داشته اند دشوار می باشد، اما باید توجه داشت که موارد استفاده موبایل با رویکردهای وب کاملا متفاوت است. کاربران موبایل بر خلاف کاربران کامپیوتر که پشت میز و در یک مکان ثابت نشسته اند، در حال حرکت و جابجایی می باشند. اپلیکیشن های موبایل در محیط ها و شرایط متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند، برای نمونه می توان آنها را در حین فعالیت های ورزشی، در طول سفر و یا سر کار مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این اپلیکیشن های موبایل برای صفحات نمایش کوچک تر بهینه سازی شده اند و به حسگرهای سخت افزاری خاصی نیز دسترسی دارند، با این اوصاف تست اپلیکیشن در حال حرکت برای یک تستر اپلیکیشن موبایل اهمیت بسیاری دارد و باید موارد استفاده و محیط های گوناگون را نیز در طول تست نرم افزار مد نظر قرار دهد.blog_22625_14. مد نظر قرار دادن رابط کاربری و عدم توجه به سایر بخش ها

متاسفانه این اشتباه از سوی بسیاری از تسترهای نرم افزار نیز روی می دهد، به طوری که آنها تنها به رابط کاربری و اینکه ظاهر اپلیکیشن خوب باشد توجه می کنند، در حالی که اپلیکیشن های موبایل تنها به یک ظاهر و رابط کاربری جذاب و خیره کننده محدود نمی شوند. اپلیکیشن های موبایل APIهای متعددی را مورد استفاده قرار می دهند و چک کردن هریک از این APIها حیاتی است. آیا API جواب درستی برای درخواست ها برمی گرداند؟ API به چه نحوی فراخوانی های نادرست را مدیریت می کند؟ در کنار چک کردن API، اپلیکیشن های موبایل به برخی از سرویس های بک اند نیز متکی هستند و از این رو باید کلیه عملیات بک اند را نیز به دقت چک کرد. شبکه نیز تاثیر چشم گیری بر روی اپلیکیشن های موبایل دارد و از این رو ا می بایست پلیکیشن ها را در شبکه های مختلف تست نمود. یکپارچکی با قابلیت های سخت افزاری مانند حسگرهای گوناگون نیز باید مورد بررسی قرار گیرد، با این اوصاف موارد تست فراتر از رابط کاربری اپلیکیشن می باشد.

5. تست در محیط واقعی و خارج از محیط کار صورت نمی گیرد

کاربران اپلیکیشن ها را در حال حرکت و در شبکه های موبایل مختلف مورد استفاده قرار می دهند، از این رو تسترهای موبایل باید از دفتر کاری خود بیرون بیایند و اپلیکیشن را در محیط های واقعی تست کنند تا از این طریق باگ هایی را که در شرایط مختلف شبکه رخ می دهند پیدا کنند.

در مقاله بعدی با ما همراه باشید تا به سایر اشتباهات رایج در این زمینه بپردازیم.

 

http://adventuresinqa.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید