فونت ایران سنس - پرطرفدارترین فونت موبایل و طراحی اپلیکیشن

فونت ایران سنس - پرطرفدارترین فونت موبایل و طراحی اپلیکیشن

نام فونت ایران سنس از زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که دیجی‌کالا اپلیکیشن موبایل خود را با این فونت طراحی کرد. اگرچه برنامه‌های دیگری هم پیش از آن از فونت ایران سنس استفاده کرده بودند اما اپلیکیشن دیجی‌کالا به دلیل نام بزرگش و طراحی فوق العاده اش مورد توجه همه قرار گرفت.

چند ماه از انتشار اپ دیجی‌کالا نگذشته بود که کافه بازار نیز با ظاهر جدید آمد و مهمترین تغییرش استفاده از فونت ایران سنس بود. کافه بازار پیش از آن از فونت پیش فرض اندروید یعنی دروید عربیک نسخ گوگل استفاده می‌کرد و در ظاهر جدیدش با کنار گذاشتن فونت اندروید و انتخاب فونت ایران سنس همه طراحان اپ فارسی را مطمئن کرد که ایران سنس می تواند بهترین فونت فارسی برای استفاده در طراحی اپلیکیشن باشد.

فونت ایرانی سنس یا همان ایران سن‌سریف را مسلم ابراهیمی طراحی کرده است. این طراح که سال‌هاست در دانشگاه طراحی حروف تدریس می کند اولین بار در وبلاگ شخصی خود این فونت‌ها را عرضه کرد. تا اینکه به صورت جدی در تابستان 1394 سایت fontiran.com را راه اندازی کرد و با پشتیبانی خوب و رفع نقص هایی که در بروزرسانی ها انجام داد بیشتر از قبل رضایت طراحان را جلب کرد و به این صورت در کمتر از یک سال این فونت در طراحی اپلیکیشن موبایل توانست جایگزینی برای فونت یکان، میترا، دروید نسخ و ... باشد.

هم اکنون بسیاری از نرم افزارهای معروف موبایل مانند: دیجی‌کالا – کافه بازار – دیوار – ایرانسل - آپارات – شیپور - برترین ها و ... از فونت ایران و ایران سنس استفاده می کنند.

در بررسی آماری که سایت فونت ایران بر اساس فینالیست های جشنواره موبایل سال 94 انجام داده است، تقریباً 50 درصد نرم افزارهای موبایل از فونت ایران و ایران سنس استفاده کرده اند و از میان 13 برنده 10 اپلیکیشن فونت شان ایران سنس بوده است. http://fontiran.com/?p=1271

blog_17822_1اما فونت ایران سنس با وجود تمام مزیت ها، محدودیت های کپی رایت هم دارد. برای اخذ لایسنس قانونی این فونت باید آن را  از وبسایت fontiran.com خریداری کنید و در پنل کاربری به نام اپلیکیشن خود اجازه نامه ثبت کنید. درواقع شما ممکن است فایل فونت را از طریقی غیر از خرید به دست آورید اما برای داشتن کد لایسنس لازم است از خریداران سایت باشید.

کافه بازار نیز در راستای حمایت از تولید فونت فارسی شرط داشتن لایسنس برای فونت ایران را به قوانین توسعه دهندگان افزوده است و در صورت رعایت نکردن این مورد ممکن است اپلیکیشن شما به دلیل نقض حقوق کپی رایت از این مارکت حذف شود. http://fontiran.com/?p=1065

در پایان از مسلم ابراهیمی برای خلق این فونت ارزشمند و اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دادند تشکر می کنیم. برای کسب اطلاعات کامل‌تر درباره این فونت به سایت فونت ایران مراجعه کنید.

blog_17822_2

blog_17822_3

اینها را هم بخوانید