فیسبوک با کمک هوش مصنوعی به شرح تصاویر برای افراد نابینا می پردازد

فیسبوک با کمک هوش مصنوعی به شرح تصاویر برای افراد نابینا می پردازد

همزمان با پیشرفت هوش مصنوعی و افزایش کاربرد آن، این تکنولوژی نقش مهمی را در زندگی روزمره ما ایفا می کند، با قضاوت درباره پیشرفت های اخیر در این رشته به نظر می رسد که با گذشت زمان بر اهمیت تکنولوژی هوش مصنوعی افزوده شود. برخی از افراد از این بابت که هوش مصنوعی در درازمدت در محل کار جایگزین افراد خواهد شد نگرانی هایی دارند، اما نمی توان از مزایا و منافع بیشماری که این تکنولوژی برای رشته های مختلف از تولید و اتوماسیون گرفته تا سلامت به همراه دارد چشم پوشی کرد. شایان ذکر است که کمپانی ها برداشت های متفاوتی از یادگیری ماشینی دارند و هوش مصنوعی را به شیوه های گوناگونی مورد استفاده قرار می دهند. استفاده از هوش مصنوعی در کمپانی فیسبوک به معنای ارائه امکان تعامل بیشتر برای افراد نابینا و افرادی است که دارای مشکلات بینایی می باشند، این افراد از این به بعد می توانند از امکان جدیدی که " automatic alternative text" نام دارد استفاده کرده و شرح جزئی تر و دقیق تری درباره تصاویر ارسال شده در این شبکه اجتماعی محبوب بدست آورند.

blog_17632_1

یکی از دلایل عمده برای محبوبیت فیسبوک به قابلیت به اشتراک گذاری عکس ارتباط پیدا می کند. بیش از 10 سال است که کاربران فیسبوک قابلیت آپلود تصاویر خود در این شبکه اجتماعی را دارا هستند و ایده به اشتراک گذاری عکس اساس تعامل اجتماعی آنلاین شده است. با این اوصاف پرواضح است که گروهی از کاربران فیسبوک از این قابلیت پرکاربرد که توسط این شبکه اجتماعی در اختیار قرار گرفته، بی بهره اند، تعداد بیشماری از کاربران فیسبوک افرادی هستند که از نابینایی و سایر مشکلات بینایی رنج می برند و قابلیت جدید فیسبوک به اشتراک گذاری و مشاهده عکس را به یک عبارت بامعنا برای این دسته از افراد بدل خواهد ساخت.

blog_17632_2

خوشبختانه تیم فیسبوک در حال کار برای مرتبط ساختن تصاویر برای این گروه خاص از کاربران می باشد و برای دستیابی به این عملکرد تکنولوژی هوش مصنوعی را به کار گرفته که توسط آن ویژگی جدیدی با نام " automatic alternative text" به صحنه وارد شده است. به طور خلاصه می توان بیان داشت که این امکان از یادگیری ماشینی برای تشخیص اشیای موجود در عکس استفاده می کند و با استفاده از VoiceOver در گوشی آیفون توضیحات تصویر را با صدای بلند و به انگلیسی برای کاربر می خواند و توضیحات جامع تری درباره هویت تصویر و جزئیات آن در اختیار کاربر قرار می دهد.

این تکنولوژی جدید فیسبوک قادر به تشخیص و شناسایی اشیا از دسته بندی های گوناگون شامل طبیعت، غذا، ورزش و حمل و نقل است و حتی می تواند خندیدن، ریش داشتن و یا سلفی را نیز مشخص کند. این امکان جدید بر روی گوشی آیفون کاربران ایالات متحده آمریکا، انگلستان، استرالیا، کانادا و زلاند نو در دسترس قرار گرفته و در آینده ای نه چندان دور به گوشی های اندروید و وب نیز راه خواهد گشود، اما هنوز تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده است.

اینها را هم بخوانید