مروری بر پیروزی ها و شکست های اپل در سال 2015

مروری بر پیروزی ها و شکست های اپل در سال 2015

2015 سال مهمی برای اپل بود و این کمپانی نوآوری های زیادی را به ثبت رساند و با اپل واچ خود به یک دسته بندی جدید وارد شد و خطوط تولید خود را در طول سال تجدید کرد. اما شرایط همواره به نفع اپل نبود و کمپانی گاه به دلیل مشکلات و کوتاهی ها و آسیب پذیری های امنیتی نیز سرخط خبرها شد، این مسائل جایگاه اپل را کمی متزلزل نمود. در ادامه قصد داریم در یک مروری کوتاه و اجمالی پرونده کاری اپل در سال 2015 را مرور کنیم و با موفقیت ها و شکست های این کمپانی آشنا شویم.

blog_15860_1

پیروزی: ثبت رکورد برای فروش گوشی های محبوب آیفون

اپل با فروش 48 میلیون واحد گوشی آیفون در سه ماهه آخر سال توانست فروش 32.2 میلیارد دلاری را از آن خود کند. درآمد اپل به میزان 234 میلیارد دلار در سال مالی افزایش داشته که دو روز فروش گوشی های آیفون 6s و 6s Plus را در بر می گیرد.

مبنی بر بیانات تیم کوک، مدیر عامل اپل امسال موفقیت آمیزترین سال برای کمپانی بوده و نمی توان خلاف این را بیان داشت.

پیروزی: خط تولید محصولات جدید

اپل بر سنت دیرینه انتشار مدل های جدید برای گوشی های آیفون در پاییز همچنان پایبند بوده، اما شاهد چندین خط تولید تجدید شده در سال گذشته نیز بوده ایم. از جمله این محصولات می توان به مک بوک همراه با مدل طلایی 12 اینچی، آی مک های جدید، iPad Pro، آی پد مینی جدید و نسل چهارم اپل تی وی اشاره کرد، علاوه بر این اپل بالاخره به دنیای پوشیدنی ها نیز قدم نهاد و اپل واچ خود را روانه بازار کرد.

پیروزی: اپل تی وی جدید

آپدیت شدن اپل تی وی سه سال به طول انجامید، اپل تی وی جدید در حال حاضر دارای اپ استور مختص به خود و کنترل از راه دور لمسی می باشد، این محصول و ویژگی های آن خلا ایجاد شده ناشی از فعالیت رقبایی مانند Amazon Fire TV ،Google Chromecast و Roku را پر می کند، آپدیت شدن این دستگاه مدت زمان زیادی به طول انجامید.

شکست: اپل موزیک پیچیده

اپل با هدف پیشی گرفتن از رقبایی مانند Spotify و Pandora با اپل موزیک خود وارد میدان شد، امکانات این پلتفرم مانند پخش ویدئوهای انحصاری کنسرت ها و مصاحبه ها و حجم انبوهی از محتوای اجتماعی سر و صدای زیادی بین طرفداران ایجاد کرد، اما در حال حاضر اپل موزیک دارای پیچیدگی هایی است، البته نه به معنای پیچیدگی در استفاده از سرویس بلکه به این معنا که آنها تمایل دارند این سرویس برای شخصیت های مختلف با چندین اولویت نیز جوابگو باشد.

کمبود موجودی قلم اپل

اپل به معرفی و انتشار iPad Pro که یکی از بزرگ ترین طراحی های تبلت 12.9 اینچی با همراهی قلم اپل است پرداخت. نخستین قلم ساخته شده برای آی پد امکانات متعددی را در اختیار کاربران قرار می داد، اما همراه با انتشار iPad Pro موجودی قلم اپل با کاهش مواجه شد. یک لوازم جانبی مکمل یعنی اسمارت کیبورد نیز با کمبودهایی مواجه شد اما یک معادل در قالب Logitech Create در دسترس قرار گرفت. هیچ چیز بهتر از قلم اپل برای iPad Pro مناسب نیست اما کاربران باید هفته ها تا خرید یکی از آن منتظر بمانند.

شکست/پیروزی: رونمایی از اپل واچ

ورود اپل به عرصه پوشیدنی ها پیش بینی شده بود چرا که تقاضای زیادی نیز برای آن وجود داشت و فروش بالای اپل واچ نیز نشان از پتانسیل آن دارد. خرید اپل واچ تنها محدود به روش های آنلاین بود و برخی از مدل های خاص برای سفارش در دسترس بودند و تنها 6 ماه پس از رونمایی اپل واچ کمپانی قادر به ارضای تقاضا برای افزایش دسترسی اپل واچ و در بر گرفتن مغازه های خرده فروشی شخص ثالثگشت.

شکست: مالویری که اپ استور را هدف قرار داده بود

برای نخستین بار اپ استور مورد حمله قرار گرفت و امنیت آن زیر سوال رفت. در گذشته تنها گوشی های جیل برک شده از بابت مالویرها نگرانی هایی داشتند زیرا فرآیند تایید در اپ استور بسیار سخت گیرانه است.

اما با این وجود مالویرها به برخی از اپلیکیشن ها نفوذ پیدا کردند و پروتکل های امنیتی اپل را دور زدند، این کار از طریق Xcode که کدی برای نوشتن اپلیکیشن برای پلتفرم اپل است نفوذ پیدا کرد. برخی از توسعه دهندگان خاص در چین از XcodeGhost که Xcode آلوده است به منظور نوشتن اپلیکیشن های خود استفاده کردند، چرا که دانلود آن نسخه بسیار سریع تر از دانلود نسخه قانونی است. چند هفته بعد یک مالویر دیگر به نام YiSpecter قادر به نفوذ به اپ استور اپل گشت.

مردد: شایعاتی درباره خودروی اپل

شایعاتی از فعالیت اپل بر روی خودروی الکتریکی بدون سرنشین موجودند، اما کمپانی هنوز آن را تایید نکرده است. اپل به استخدام کارشناسان خودرو و متخصصان هوش مصنوعی و یادگیری عمیق پرداخته است، این شرایط گواهی از فعالیت کمپانی بر روی چنین پروژه ای می باشد. گزارشی از تست مخفیانه بر روی دستگاهی که گمان می رود یک وسیله نقلیه باشد نیز به شایعات تن دادند و کمپانی ملاقاتی با بخش وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا داشته و درباره مقررات وسایل بدون سرنشین در ایالت صحبت می کند. با این اوصاف ساخت خودرو از سوی اپل دور از واقعیت نیست، تنها باید منتظر بود.

 

http://www.techtimes.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید