چه اقداماتی واتس اپ را به بهترین اپلیکیشن پیام رسان تبدیل می کند؟

چه اقداماتی واتس اپ را به بهترین اپلیکیشن پیام رسان تبدیل می کند؟

اپلیکیشن پیام رسان محبوب واتس اپ دارای بیش از یک میلیارد کاربر فعال می باشد و از سویی رقابت تنگاتنگی در این عرصه وجود دارد و این شرایط با انتشار اپلیکیشن Google Allo در ماه اخیر شدت گرفت، اما با تمامی دشواری ها واتس اپ عملکرد خوبی را به نمایش می گذارد، اما چه استراتژی از سوی فیسبوک آینده این اپلیکیشن را تضمین خواهد کرد؟

واتس اپ هنوز هم در تمامی کشورهای جهان مورد استفاده قرار نمی گیرد و قشر جوان در برخی از کشورها اسنپ چت را به کار می برند، با این وجود واتس اپ یکی از پراستفاده ترین پیام رسان های فوری در جهان تلقی می شود که کاربران زیادی دارد، اما متمایز شدن در بین رقبا فشاری را بر روی واتس اپ تحمیل می کند. حال بیایید نگاهی به وضعیت کنونی فعالیت های سازندگان این اپلیکیشن انداخته و توسعه محتمل آن را به بحث بکشیم.

استراتژی کنونی

کلید موفقیت

مارکت اپلیکیشن های پیام رسان فوری نیز مشابه سایر مارکت ها از یک مشکل مشترک رنج می برد که رقابت موجود در این عرصه است. چندین عنصر تعیین کننده موفقیت واتس اپ می باشند و خریداری واتس اپ از سوی فیسبوک نقش مهمی در این میان ایفا کرده و سرمایه لازم برای رایگان ماندن اپلیکیشن و عدم نمایش تبلیغات را میسر گردانیده است. کاربران هیچ نیازی به پرداخت هزینه بابت استفاده از این اپلیکیشن ندارند و هر کسی به طور رایگان قادر به نصب آن می باشد، از طرفی استفاده از تمامی خدمات اپلیکیشن بدون پرداخت هزینه بوده و تبلیغی را هم مشاهده نمی کنید، چیزی که در دنیای امروزه کمی نادر است، اما با در اختیار داشتن سرمایه کافی واتس اپ قادر خواهد بود در این رقابت سربلند شود.

سیستم کار بدین شکل است که یک فرد ایده ای در ذهن دارد و آن را در اپلیکیشن پیاده سازی می کند، سپس رقبا نیز با تقلید از این ایده همان کار را انجام می دهند، سپس ایده جدیدی زاده می شود و رقبا نیز مجددا به تقلید از آن می پردازند و این شرایط به طور مستمر ادامه پیدا می کند. این موضوع که کدامیک از توسعه دهندگان در این عرصه پیشگام بوده اند مفهوم چندانی ندارد، چرا که در حال حاضر تمامی اپلیکیشن ها امکانات مشابهی را ارائه می دهند و جلودار بودن معنای خود را تا حدودی از دست داده است.

نتیجه اینکه تمامی اپلیکیشن هایی از این دست، امکانات مشابهی از قبیل ارسال پیام های متنی، پیام های صوتی، داکیومنت، برقراری تماس و غیره را ارائه می دهند. واتس اپ این قابلیت جدید که پیام ها و محتوای مولتی مدیا را پس از مدت زمان مشخصی ناپدید می کند، در اختیار قرار نمی دهد، اما در عوض به عرصه سیستم های ارتباط ویدیویی قدم نهاده که از سوی رقبا نیز ارائه می شود. این عملکرد در حال تست بر روی ویندوز فون می باشد، اما به زودی شاهد نسخه اندرویدی آن نیز خواهیم بود.

حوزه های مشکل

هنوز هم عناصر مشکل سازی وجود دارند که باید اصلاح شوند، از سوی دیگر تفاوت استراتژی بین مسنجر و واتس اپ چندان مشهود نیست و از طرفی واتس اپ ارائه دهنده چنان تکنولوژی نیست که آن را از سایرین متمایز گرداند. با نگاه اول ممکن است این موضوع یک مشکل محسوب نشود، چرا که تعداد کاربران واتس اپ بسیار زیاد است، اما بهتر بود که واتس اپ از این نظر نیز حرفی برای گفتن داشت و می توانست در رقابت از سایرین متمایز گردد.

اتخاذ یک استراتژی جدید

معرفی چت بات ها

افراد آینده پیام رسان های فوری را با چت بات ها پیوند داده اند، با استفاده از چت بات ها قادر به برقراری ارتباط با سرویس مشتری و یا سرویس سفارش می باشید. مثلا اگر هوس پیتزا کرده اید می توانید با استفاده از چت بات پیتزا سفارش دهید. چت بات ها در اپلیکیشن مسنجر هم حضور دارند و همین مفهوم را در Google Allo نیز مشاهده می کنیم که با کمک Google Assistant درخواست کاربران را انجام می دهد.

مسنجر هم اکنون نیز به تعداد زیادی بات دسترسی دارد و می خواهد از این طریق درآمدی را عاید خود گرداند. اما شرایط برای واتس اپ به چه صورت است؟ به نظر می رسد که فیسوک آینده واتس اپ را در تعاملات درون فردی با افراد می بیند. در نتیجه شاهد چت بات هایی خواهیم بود که در مکالمات روزمره مورد استفاده قرار می گیرند، مثلا زمانی که بخواهید نام فرد یا ترجمه یک کلمه یا عبارت را به زبان خارجی پیدا کنید، این چت بات ها به کمک شما می آیند.اپلیکیشن واتس اپ

ورود هوش مصنوعی شخصی به عرصه

از دیدگاه آینده نگرانه می توان پیش بینی کرد که فیسبوک از دستیار شخصی گوگل تقلید می کند، به طوری که می توان یک هوش مصنوعی ساخت که مکالمات ما را متوجه شود، با رفتارهای ما سازگار گردد، تاریخ تولدهای ما را به خاطر سپارد و پیشنهاد دهد که چه کاری بر روی عکس انجام دهید.

فیسبوک از ابزارهای کافی جهت ساخت چنین چیزی برخوردار است، اما این کار زمانبر می باشد. اما آیا چنین سرمایه گذاری ارزش دارد؟ مشکلات مربوط به محرمانگی و تجاوز به حریم خصوصی به چهره عمومی آن آسیب رسانده اند، از این رو چنانچه فیسبوک مایل است به این عرصه قدم گذارد، باید بسیار محتاطانه عمل کرده و تمامی اطلاعات را به صورت شفاف در اختیار کاربران قرار دهد.

ایجاد یک اکوسیستم اجتماعی جدید

واتس اپ محدود به فعالیت های ارتباطی ساده نیست و هیچ دلیلی برای عدم توسعه یک شبکه برای اپلیکیشن و تبدیل آن به یک پلتفرم اجتماعی که در آن می توان مولتی مدیا یا حتی بازی یافت، وجود ندارد. بدین ترتیب واتس اپ به یک اپلیکیشن همه کاره تبدیل می شود که برای سرگرمی مورد استفاده قرار گرفته و کاربران را قادر به دسترسی آسان به سرویس هایی می کند که برای سرگرمی و تفریح و اشتراک گذاری آنچه تماشا می کنند یا گوش می دهند و یا بازی هایی که انجام می دهند، می گرداند.

فیسبوک اپلیکیشن شبکه اجتماعی خود را از مسنجر جدا کرده و تمایل برای جای دادن چندین مفهوم در یک اپلیکیشن نامحتمل می نماید، اما آیا وضعیت واتس اپ آن را در این میان مستثنی می کند؟

امکان دارد فیسبوک روزی تصمیم به کنار گذاشتن واتس اپ بگیرد و کاربران را به مسنجر بیاورد و نباید این احتمال را نادیده گرفت. به اعتقاد شما محتمل ترین سناریو در این میان کدام است؟

 

https://www.androidpit.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید