گروه تاد-بازی فروت کرفت

گروه تاد-بازی فروت کرفت

بازی های که جنبه گروهی دارند یا بهتر بگوییم بازی های آنلاین، طرفداران بسیاری در سراسر دنیا داشته و برخی از آنها به عناوین محبوبی در بین مخاطبان تبدیل شده اند. در کشور ما نیز علاقه مندان به بازی های رایانه ای، همواره از این عناوین که عمدتا خارجی بودند، استقبال میکردند تا اینکه نمونه های ایرانی موفق نیز به تدریج وارد این عرصه شدند. "فروت کرفت" یکی از همین نمونه ها و جزو اولین بازی های آنلاین ایرانی میباشد که در ادامه با مدیر فنی تیم تولیدکننده آن به گفتگو نشسته ایم. گروه تاد-بازی فروت کرفتلطفا به صورت مختصر خودت رو معرفی کن. علی نادعلیزاده، فارغ التحصیل دانشگاه امیرکبیر و مدیر فنی فعلی مجموعه‌ تاد هستم. اولین اپلیکیشن یا بازی که تولید کردید مربوط به چه سالی میشه و خودت چه نمره ای به اون میدی؟ مربوط به سال ۸۸ میشه که با گروه خوبمون توی دانشگاه، یکی از اولین برنامه های فارسی برای iOS به نام «شعرهای پارسی» رو نوشتیم و روی اپ استور منتشر کردیم که مدتها جزو نرم افزارهای تاپ بود. اگر با نرم افزارهای فعلی مقایسه اش کنم که نمره اش کم میشه اما چون بیشتر دانش فنی رو روی اون پروژه به دست آوردیم باید ۲۰ بهش بدم. نام موفق ترین محصولی که تولید کردی چیه؟ اگه ممکنه اطلاعات حدودی در مورد زمانی که برای ساخت اون صرف کردی، تعداد کاربرانی که جذب کرده و میزان فروش اون در اختیارمون بزار. ما دو تا محصول موفق تا اینجا داشتیم. یکی بازی اجتماعی موبایل به اسم "فروت کرفت" و یکی بازار نرم افزارهای آی‌اواس به اسم "سیبچه" که چند صد هزار کاربر از اونها استفاده میکنن. "فروت کرفت" یه زمانی حدود دو ماه برای نمونه ی اولیه و ۱۰ ماه برای ساخت از گروه تاد گرفت و البته از یک سال و چند ماه گذشته که منتشر شده، تابحال تولیدش متوقف نشده. در مجموع اون رو میشه تا اینجا یک پروژه‌ی دوساله دونست. گروه تاد-بازی فروت کرفتکار رو از چه سالی و با چند نفر شروع کردی و در حال حاضر چند نفر هستین؟ از همون سال ۸۸ با دو نفر دیگه از هم دوره ای های خودم در دانشگاه امیرکبیر. الان مجموعه ی تاد شامل بخش فنی، تجاری و اداری میشه و حدود ۳۵ نفر جمعیت داره. آیا خودت از محصولاتی که تولید کردی استفاده میکنی؟ بله، از "سیبچه" که تقریبا هر هفته، "فروت کرفت" هم مدت زیادی بازی میکردم که بتونم بفهمم بازیکن‌ها چه تجربه ای دارن و باهاشون ارتباط نزدیک داشته باشم، اما الان در حد کنترل کیفیت بهش سر میزنم. کدام یک از محصولاتی که تولید کردی را بیشتر از همه دوست داری؟ نمیشه انتخاب کرد! آیا تا به حال پروژه ای داشتی که با شکست مواجه شده باشه؟ اگه داشتی دلیل این شکست چی بوده؟ خیلی زیاد! دیوار دفتر ما پر هست از پروژه هایی که انجام شدن و شکست خوردن. عموماَ دلیلش این بوده که تیم تجاری که برای همکاری انتخاب کردیم فعالیت خاصی انجام ندادن در حالی که پروژه از نظر فنی آماده شده بوده. گروه تاد-بازی فروت کرفتاز چه نرم افزار و یا اپلیکیشن هایی برای تولید محصول و مدیریت وظایف و پروژه استفاده میکنی؟ از سه نرم افزار، یکی مدیریت پروژه های مجموعه که روی redmine انجام میشه، دوم برای کارهای شخصیم از Wunderlist و سوم از تقویم icloud برای هماهنگی قرارهای شرکت و جلسه ها. از چه سخت افزارهایی برای تولید اپلیکیشن و یا بازی استفاده میکنی؟ یه تعداد زیادی دستگاه موبایل و تبلت برای تست، یه کامپیوتر خوب برای برنامه نویسی، و عموماَ یک میزکار خلوت و دستگاه چای ساز و قهوه به میزان لازم! آیا تحصیلات در کارت موثر بوده؟ تحصیلات به خودی خودش فقط دید میده و ابزار و دانشی برای کار به دانشجوها داده نمیشه. اما خب یکی از مهم ترین عوامل شروع این شرکت آشنایی با یک سری دوست خوب توی دانشگاه بوده. در ابتدا و قبل از کسب درآمد، چطور حمایت مالی میشدی؟ توسط کارهای پروژه ای که انجام میدادم در دوران دانشجویی. گرافیک و رابط کاربری چقدر در موفقیت یک برنامه یا بازی میتونه موثر باشه؟ خیلی زیاد! تجربه‌ کاربری یه بخش زیادیش به رابط کاربری برنامه و گرافیک اون برمیگرده که باید معیارهای مناسب با جامعه‌ی مشتریانی که مد نظر هست، توش رعایت بشه. نقش تبلیغات یا بطور کل مارکتینگ رو در فروش یک محصول چطور میبینی؟ آیا خودت برای فروش محصولاتت از روش های مارکتینگ استفاده کردی؟ بله، توی پروژه های موبایلی، وقتی ساخت محصول تموم میشه دو تا عامل به موفقیتش خیلی کمک میکنه. یکی ادامه پشتیبانی فنی، دوم ارایه پشتیبانی و ارتباط نزدیک با مشتری ها و سوم مارکتینگ. ما با روش‌های زیادی تلاش میکنیم محصولمون به مشتری مورد نظرمون معرفی بشه و در آخرین قدم از تبلیغات مستقیم هم استفاده میکنیم. گروه تاد-بازی فروت کرفتاگه ممکنه درمورد بازی بعدی که قرار هست تولید کنی، کمی توضیح بده ؟ یه بازی خیلی جذاب اجتماعی دیگه داریم که یک سال هست داریم روش کار میکنیم. فعلا اسم داخلیش "قدم بعدی" یا "NextStep" هست. از طرفی یک پلتفرم تبلیغات در نشریات چاپی که به صورت آنلاین سفارش رو دریافت میکنه و انجام میده به اسم "ادچه" هم تولید کردیم که در آدرس www.adche.ir حدود یک ماه هست که خدمت رسانی رو شروع کرده. در جذب نیرو برای تیم چه نکاتی رو مد نظر میگیری؟ ما دو مرحله مصاحبه‌ جان فرسا داریم! خیلی عوامل از نظر میزان توانایی و مطابقت با فرهنگ شرکت رو در نظر میگیریم. اما یکی از چیزهایی که علاوه بر همه‌ی این‌ها باید در مصاحبه بفهمم این هست که وقتی اون فرد راجع به شغلش حرف میزنه، چشمهاش باید برق بزنه و انگیزه رو بشه توش دید! چه پیشنهادهایی برای افراد تازه کاری که دوست دارن به عنوان یک توسعه دهنده یا برنامه نویس مطرح بشن، داری؟ اینکه یک مسیر شغلی و هدف برای خودشون در نظر بگیرن و تلاش کنن از نظر مهارت ها، از این شاخه به شاخه دیگه نپرن و اینکه اگر کاری رو شروع میکنن بدونن که تموم کردن و انتشار محصول هنر اصلیه وگرنه یه اصل معروف هست که میگه هشتاد درصد محصول، توی بیست درصد زمان اولیه  که براش میذارن تولید میشه، اما اون بیست درصد آخر کار هست که بیشتر وقت رو میگیره! آینده صنعت اپلیکیشن و بازی های موبایل در ایران رو چطور میبینی؟ خیلی مثبت! خیلی عجیب خواهد بود اگر کمی در جریان تکنولوژی های اخیر باشی و رشد بازار موبایل و بازی و فرصت های اون رو نبینی. در آخر هر حرفی که داری بگو. اینکه مصاحبه‌ شما تا حدی روی فرد تمرکز داره، اما چیزی که دوست دارم بگم این هست که هیچ بزرگی به صورت فردی انجام نشده و نخواهد شد. تاد و محصولاتش هم از این قاعده مستثنی نیست و یه تیم خوب پشت تمامی کارهای خوبش هست. ارسال رزومه و موقعیت های کاری برای گروه تاد

اینها را هم بخوانید