گوگل در تلاش است تا شما را از دردسرهای وارد کردن پسورد رها کند

گوگل در تلاش است تا شما را از دردسرهای وارد کردن پسورد رها کند

با گسترش تعداد اپلیکیشن هایی که کاربران در طول روز مورد استفاده قرار می دهند، دردسر حفظ کردن و وارد نمودن رمزهای عبور برای آن دسته از اپلیکیشن هایی که نیاز به احراز هویت دارند، افزایش پیدا می کند، از این رو کمپانی های مختلف سخت در تلاش اند تا به نحوی این شرایط را برای کاربران تسهیل بخشند، کمپانی گوگل که در تمامی زمینه ها به نحوی فعالیت دارد در پروژه اپن سورس جدید خود قصد دارد تا کاربران را از دردسر به خاطرسپاری رمزهای عبور رها کرده و آنها را فورا وارد اپلیکیشن های اندروید موردنظر نماید، گوگل امیدوار است بتواند این ویژگی را در تمامی پلتفرم ها منتشر سازد. گوگل مصرانه وارد میدان جنگ علیه رمزهای عبور شده و برای این کار یک سیستم اپن سورس را مورد استفاده قرار داده که کاربر را به صورت فوری و امن وارد اپلیکیشن های گوشی خود می کند و از پسورد منیجر برای این منظور بهره می جوید.

گوگل از طریق شراکت با Dashlane و سایر پسورد منیجرها در این پروژه اپن سورس جدید Open Yolo یا You Only Login Once نام گرفته، قصد دارد با ارائه یک پیوند امن بین اپلیکیشن های اندروید شخص ثالث و پسورد منیجرها به هدف خود برسد. با استفاده از این سیستم کاربران تنها به پسورد منیجر خود وارد شده و به تمامی اپلیکیشن های خود دسرسی پیدا می کنند و در این میان نیازی به تایپ مجدد نام کاربری و رمز عبور نیست.

Malaika Nicholas مدیر انجمن Dashlane می گوید: ما باید یک قرم جلوتر از تقاضای بازار باشیم، به همین منظور گوگل و Dashlane در حال همکاری جهت ساخت یک راه حل احراز هویت اپلیکیشن های اندرویدی ساده با پذیرش عمومی هستند که امنیت آنلاین کاربران را نیز افزایش دهد.

در آینده این API فراتر از گوشی های اندروید خواهد رفت و به طور عمومی و جهانی در اپلیکیشن ها و پسورد منیجرها جاسازی شده و در تمامی پلتفرم ها و سیستم عامل ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

blog_21156_1

بسیاری از پسورد منیجرهای کنونی به کاربران امکان ورود با استفاده از قابلیت های دسترسی اسمارت فون اندرویدی را می دهند که مانند یک کیبورد مجازی جهت تایپ کردن جزئیات لاگین در باکس های پسورد عمل می کند، اما پیاده سازی آنها چندان زیبا و عمومی نیست.

آی او اس کمپانی اپل دارای راه حل یکپارچه تری می باشد و به پسورد منیجرها امکان لینک مستقیم در باکس های پسورد را می دهد، اما متاسفانه اپلیکیشن های اندکی از این قابلیت پشتیبانی می کنند.

استفاده مجدد از پسوردهای ساده به یک مشکل امنیتی حاد تبدیل شده، در حالی که پسوردهایی با کمتر از 14 کاراکتر دیگر پیشنهاد نمی شوند، برای یک کاربر عادی تقریبا غیرممکن است که تعداد زیادی از پسوردهایی را که به طور روزانه نیاز دارند، به خاطر سپارد.

سیستم های امنیت بایومتریک که از اثر انگشت و یا عنبیه چشم برای احراز هویت کاربر استفاده می کنند، اخیرا محبوبیت زیادی یافته اند، اما نمی توان آنها را در تمامی شرایط مورد استفاده قرار داد.

مشارکت با پسورد منیجرها نخستین تلاش گوگل در جهت ساخت سیستمی که کاربر را از به حاطرسپاری رمزهای عبور آسوده خاطر می کند، نیست. سیستم لاگین پوش نوتیفیکیشن گوگل که هم اکنون به عنوان یک ابزار احراز هویت دو مرحله ای مورد استفاده قرار می گیرد، اخیرا نیاز به چندین کد جهت اعتبارسنجی لاگین به محصولات گوگل را حذف کرد.

سیستم قفل هوشمند کمپانی که در اندروید نیز پیاده سازی شده امکان ورود به گوشی با استفاده از روش های متنوعی مانند حرکات بدن، صورت، صدا و یا موقعیت را می دهد. قفل هوشمند نیز امکان به اشتراک گذاری محدود پسورد از آنهایی که در کتابخانه پسوردهای کروم ذخیره شده اند را می دهد.

در عین حال Trust API Project نیز جهت شناسایی هویت کاربر از رفتار و روشی که او گوشی را مورد استفاده قرار می دهد طراحی شده و نیاز به وارد کردن پسوردها را از میان برمی دارد.

اپل نیز اخیرا یک سیستم جدید را افشا کرد که به کاربران اپل واچ امکان وارد شدن به لپ تاپ مک با نزدیک شدن به آن را می دهد و برای این کار نیازی به وارد کردن رمز عبور احساس نمی شود. تمامی این تلاش ها از سوی کمپانی های مختلف نویدبخش آینده روشن احراز هویت اما بدون لزوم وارد کردن پسورد به صورت مکرر می باشند.

 

https://www.theguardian.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید