آشنایی با مجوزهای اندروید M

آشنایی با مجوزهای اندروید M

نسخه جدید اندروید دریچه ای به سوی مجوزهای سطح سیستمی و اعمال کنترل بیشتر برای کاربران باز کرد، به این معنا که قابلیت های تعبیه شده به شما امکان اعطا و یا لغو یک مجوز را می دهند. چنین کاربردی همواره در اپلیکیشن های third-party در دسترس بوده، ولی اکنون انجام این کار توسط خود سیستم عامل اندروید صورت می پذیرد. در این مقاله سعی ما بر این است تا شما را با این مجوزهای جدید آشنا نماییم. در نسخه جدید اندروید، اعطای امتیازات و مجوزها به اپلیکیشن، تنها در زمان اجرا، هنگامی که به آن مجوز خاص نیاز است، صورت می گیرد، بر خلاف قبل که این کار در زمان نصب اپلیکیشن صورت می پذیرفت و کاربر مجبور بود تمامی مراحل را هنگام نصب اپلیکیشن طی کند. این دستاورد جدید به معنای عدم وجود مجوزهای گروهی هنگام دانلود اپلیکیشن نیز می باشد. علاوه بر این، قابلیت درک مجوزها در این نسخه افزایش یافته و هر کدام از آنها به صورت انفرادی، تنها زمانی که مورد نیازند، لازم به تایید می باشند. AndroidPIT-Android-M-preview-app-permissions-location-w782 (1)هرگاه اپلیکیشن برای اولین بار نیاز به دسترسی به دوربین، میکروفون، لیست مخاطبین و یا موقعیت شما داشته باشد، با نمایش یک پاپ آپ از شما مجوز دسترسی را درخواست می کند، بدین ترتیب شما راجع به این مجوزها آگاهی کامل پیدا کرده و به راحتی می توانید آنها را اعطا یا لغو نمایید. البته برخی از مجوزها مانند دسترسی به اینترنت و یا زنگ هشدار، به صورت خودکار، در حین نصب اپلیکیشن اعطا می شوند و نیاز به اقدامی از سوی کاربر نیست، چنین مجوزهایی از سوی اندروید به عنوان "معمولی" قلمداد می شوند.

گروهی دیگر از مجوزها در دسته ی "خطرناک" قرار گرفته اند، به این مفهوم که قابل بازگشت بوده و بعد از اعطا به راحتی می توانید آنها را برای حفظ حریم خصوصی لغو نمایید، قابلیت مذکور در نسخه های قبلی اندروید وجود نداشت و از این روی در هنگام اعطای مجوزها باید تصمیم قطعی خود را می گرفتید.

AndroidPIT-Android-M-preview-AnTuTu-permissions-w782 آیا لغو مجوزها باعث اختلال در عملکرد اپلیکیشن ها خواهند شد؟ همان طور که مطلع هستید، در اپلیکیشن های third-party، لغو مجوزها باعث اختلال در عملکرد صحیح اپلیکیشن ها می شود، ولی زین پس گوگل تدبیری اندیشیده که دیگر نیاز به اقدامی از سوی سازندگان این اپلیکیشن ها نیست، و در سطح سیستمی می توان بر این مشکلات فایق آمده و کلیه امور را به کنترل خود در آورد. بدون اینکه سازندگان اپلیکیشن کاری انجام دهند، اپلیکیشن های آنها با نسخه جدید اندروید سازگار خواهد شد. البته لازم به ذکر است که چنانچه تنظیمات به طور صحیح صورت نگرفته باشد، نتیجه ای بر خلاف انتظار مشاهده خواهیم کرد.

وجود برخی از مجوزها برای عملکردهای خاص الزامی اند، بنابراین سازندگان اپلیکیشن باید با نمایش پیغامی کاربران را از وجود چنین مجوزهایی مطلع سازند، بنابراین در صورتی که نیازی به روت شدن سیستم نباشد، گوگل خوستار تغییر مجوزها بر مبنای ساختار جدید خواهد بود.

app-granular-permissions-android-police-w782

چه بر سر اپلیکیشن هایی که در حال حاضر بر روی گوشی نصب کرده ایم، خواهد آمد؟

اپلیکیشن هایی که تاکنون بر روی گوشی خود نصب کرده ایم، به همان صورت قبلی به کار خود ادامه می دهند، یعنی لازم است لیست طویلی از مجوزها را هنگام نصب این دسته از اپلیکیشن ها تایید نمایید، تنها در این صورت نصب اپلیکیشن ها کامل می شود، پس از نصب اپلیکیشن، کاربر با مراجعه به بخش مدیریتی مجوزها، می تواند مجوزهای اعطا شده را لغو نماید، در ضمن مجوزها در نسخه جدید اندروید سازگاری کامل با هر نوع اقدام از سوی کاربر را دارند.

این نکته را در ذهن داشته باشید که تنها با لغو مجوزهای مشخص منجر به اختلال در عملکرد اپلیکیشن نمی شوید، در چنین حالاتی، اندروید اطلاعات خالی را به جای استثناهای امنیتی ارسال می کند.

به اپلیکیشن های اختصاصی گوگل و یا اپلیکیشن های سیستمی، به طور خودکار مجوزهای بیشتری اعطا می شود که کاربران می توانند مانند اپلیکیشن های قبلی با آنها رفتار کنند.

androidpit-nexus-5-android-m-screenshot-w782 نتیجه گیری کلی به لطف این نسخه جدید از اندروید شما بر آنچه اپلیکیشن به آن دسترسی دارد اشراف کامل دارید، و قادر به اعطا یا لغو مجوزهای خاص هستید، در حالتی که چنین اقدامی در عملکرد برخی از اپلیکیشن ها اختلال ایجاد نماید، برنامه نویسان باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرند و با نمایش پیام های اخطار و یا به روز رسانی اپلیکیشن خود، بر این مشکلات غلبه کنند. این دستاورد به کنترل از سوی کاربر و حفظ حریم خصوصی کمک خواهد نمود، تنها کار لازم کسب اطلاع کامل راجع به مجوزها است، به این معنا که باید دقیقا بدانید کدامیک را پذیرفته و کدام را رد کنید. http://www.androidpit.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید