آشنایی با نحوه ساخت اپلیکیشن های اندروید با استفاده از اندروید استودیو – بخش سوم

آشنایی با نحوه ساخت اپلیکیشن های اندروید با استفاده از اندروید استودیو – بخش سوم

در این دوره آموزشی قصد داریم شما را با اندروید استودیو و امکاناتی که این ابزار قدرتمند در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد، آشنا کنیم. در مطلب قبلی شما را با کلیاتی درباره نصب و راه اندازی اندروید استودیو و تست اپلیکیشن بر روی گوشی های مجازی و واقعی آشنا کردیم. جهت دریافت پکیج آموزشی کامل کار با اندروید استودیو می توانید به لینک زیر مراجعه کرده و در سریع ترین زمان ممکن کار با این IDE را فرا بگیرید و کار ساخت و توسعه نرم افزارهای اندرویدی خود را آغاز نمایید:

آموزش اندروید استودیو


- تمرین: شروع کار با اندروید استودیو

-  هدف

در این تمرین شما یک پروژه اندروید می سازید و آن را بر روی گوشی اندروید مجازی با کمک اندروید استودیو به اجرا در می آورید.

-  ساخت یک پروژه اندرویدی جدید

برای شروع کار لینک Start a new Android Studio project را بزنید. راه حل جایگزین برای این عملیات انتخاب File->New Project از منو است.

از اطلاعات زیر به عنوان ورودی پروژه خود استفاده کنید. مکان پروژه و نام پکیج از ورودی شما مشتق می شوند، چنانچه تمایل به تغییر نام پکیج دارید، Edit را بزنید.

[table id=3 /]

blog_14786_1

blog_14786_2

blog_14786_3

اندروید استودیو به طور خودکار اندروید SDKهای مورد نیاز را دانلود می کند، بنابراین بسته به نصب شما دیالوگ بعدی نمایش داده نمی شود.

blog_14786_4

بعد از این مرحله قالب Empty Activity را انتخاب کنید.

blog_14786_5

در صفحه آخر پیش فرض ها را تایید کنید.

blog_14786_6

- بازبینی پروژه تولید شده

ویزارد بالا با استفاده از ورودی ها پروژه اندروید را تولید می کند، پس از این لازم است به بازبینی ساختار و فایل های پروژه تولید شده بپردازید.

blog_14786_7

- ساخت یک گوشی مجازی

با باز کردن AVD Manager از طریق Tools->Android->AVD Manager یک AVD یا گوشی اندروید مجازی جدید تعریف کنید و سپس دکمه Create Virtual Device را بزنید.

blog_14786_8

مقادیر را مشابه اسکرین شات های زیر انتخاب نمایید.

blog_14786_9

در صفحه بعد آخرین API لول برای AVD را انتخاب کنید. در این میان باید گزینه مربوط به تصاویر افزونه را که در اسکرین شات زیر مشاهده می کنید، برگیزینید.

blog_14786_10

blog_14786_11

سپس گزینه Finish را بزنید، این کار پیکربندی AVD را می سازد و در فهرست گوشی های مجازی در دسترس به نمایش در می آورد.

- راه اندازی گوشی مجازی

با انتخاب ورودی جدید دکمه Play را بزنید.

blog_14786_12

- اجرای اپلیکیشن در گوشی مجازی

به منظور اجرای اپلیکیشن به قسمت Run->Run app مراجعه کنید، با این کار امکان گزینش گوشی که خواستار اجرای اپلیکیشن بر روی آن هستید، به شما نمایش داده می شود.

blog_14786_13

پس از چند لحظه اپلیکیشن بر روی گوشی مجازی مورد نظر به اجرا در خواهد آمد.

blog_14786_14

بخش های مختلف یک اپلیکیشن اندروید

- اپلیکیشن اندروید

یک اپلیکیشن اندروید یک واحد قابل نصب منفرد است که قادر به اجرا و انجام عملیات، مستقل از سایر اپلیکیشن ها می باشد. یک اپلیکیشن اندروید شامل کامپوننت های اندروید، سورس های جاوا و فایل های منبع می باشد.

کامپوننت های اپلیکیشن اندروید قابلیت اتصال به کامپوننت های سایر اپلیکیشن های اندرویدی را دارند و شی Intent که به شرح تسک پرداخته این عملیات را به انجام می رساند. بدین ترتیب قادر به ساخت تسک های کراس-اپلیکیشن می باشید. می توان به صورتی این کامپوننت ها را ادغام کرد که حتی اگر کامپوننت های افزونه نصب نشده باشند و یا کامپوننت های مختلف تسک مشابهی را به انجام برسانند نیز بدون هیچگونه مشکلی کار کنند.

- کامپوننت های نرم افزار اندروید

کامپوننت های اندروید زیر را می توان تعریف کرد:

- اپلیکیشن

- اکتیویتی ها

- سرویس ها

- گیرندگان برادکست

- تامین کنندگان محتوا

- اپلیکیشن

اپلیکیشن اندروید می تواند دارای یک کلاس اپلیکیشن باشد که به محض راه اندازی اپلیکیشن معرفی می شود و آخرین کامپوننتی است که بسته می شود.

چنانچه آن را صریحا تعریف نکنید، اندروید یک شی از اپلیکیشن را به طور پیش فرض برای اپلیکیشن اندروید تولید می کند.

- اکتیویتی

اکتیویتی در واقع نمایش بصری اپلیکیشن اندروید است و یک اپلیکیشن اندروید می تواند دارای اکتیویتی های متعددی باشد.

اکتیویتی ها از ویوها، ویجت ها و فرگمنت هایی برای ساخت رابط کاربری استفاده می کنند، تمامی اجزا در بخش های بعدی شرح داده شده اند.

- گیرنده برادکست

یک گیرنده برادکست را می توان برای گوش دادن به پیام های سیستم رجیستر کرد. دریافت کننده در صورت رخ دادن رویدادهای خاص اطلاع پیدا می کند. برای مثال شما می تواند از گیرنده ای برای اطلاع رسانی از پایان فرآیند بوت استفاده کنید و یا وقتی وضعیت گوشی تغییر پیدا می کند، مثلا کسی تماس می گیرد، گیرنده شما را مطلع سازد.

- سرویس

سرویس بدون در اختیار قرار دادن رابط کاربری، یک تسک را به اجرا در می آورد. سرویس ها قادر به برقراری ارتباط با سایر کامپوننت های اندروید هستند، برای نمونه با استفاده از گیرنده های برادکست و مطلع ساختن کاربر با استفاده از فریم ورک نوتیفیکیشن ها در اندروید.

- تامین کننده محتوا

تامین کننده محتوا به تعریف یک رابط ساختاربندی شده برای داده های اپلیکیشن می پردازد. می توان از تامین کننده برای دسترسی به داده های درون یک اپلیکیشن استفاده کرد و یا آنرا برای به اشتراک گذاری داده ها با سایر اپلیکیشن ها مورد استفاده قرار داد.

اندروید یک پایگاه داده SQLite را شامل می شود که به وفور با تامین کننده محتوا مورد استفاده قرار می گیرد. پایگاه داده، داده هایی را که تامین کننده باید به آنها دسترسی پیدا کند، ذخیره می نماید.

- Context

نمونه های کلاس android.content.Context وظیفه برقراری ارتباط با سیستم اندروید که اپلیکیشن اندروید را به اجرا در می آورند، بر عهده دارند، علاوه بر این راهی برای دسترسی به منابع پروژه و اطلاعات عمومی درباره محیط اپلیکیشن هستند. به طور مثال شما قادر به چک کردن اندازه گوشی جاری با استفاده از Context می باشید.

کلاس Context دسترسی به سرویس های اندروید را نیز امکان پذیر می سازد، به عنوان نمونه آلارم منیجر که زمان را بر پایه رویدادها تریگر می کند.

اکتیویتی ها و سرویس ها، کلاس Context را گسترش می دهند، در نتیجه می توان آنها را به طور مستقیم برای دسترسی به Context مورد استفاده قرار داد.

کامپوننت های پایه رابط کاربری در اندروید

در زیر یک نمای کلی از مهم ترین کامپوننت های مرتبط با رابط کاربری و بخش های مختلف اپلیکیشن در اختیار شما قرار گرفته است.

-  اکتیویتی ها

اکتیویتی ها پایه رابط کاربری در اندروید هستند و در بخش های بعدی به آنها اشاره شده است.

- فرگمنت ها

فرگمنت ها کامپوننت هایی هستند که در کانتکست یک اکتیویتی به اجرا در می آیند. یک فرگمنت کدهای اپلیکیشن را گرد هم می آورد، در نتیجه به آسانی می توان آنها را مورد استفاده مجدد قرار داد و از اندازه های گوناگون صفحات نمایش پشتیبانی به عمل آورد.

تصویر زیر یک اکتیویتی به نام MainActivity را به نمایش گذاشته، در صفحه کوچک این اکتیویتی تنها یک فرگمنت را به نمایش می گذارد و به کاربر امکان نویگیت به فرگمنت دیگر را می دهد، در حالی که در صفحه بزرگ دو فرگمنت به طور همزمان به نمایش در می آیند.

blog_14786_15blog_14786_15

- ویوها و لی اوت منیجر

ویوها در واقع ویجت های رابط کاربری هستند، برای نمونه می توان به دکمه ها و فیلدهای متنی اشاره کرد. ویوها داری خصوصیاتی هستند که برای پیکربندی ظاهر و رفتار مورد استفاده قرار می گیرد.

یک ViewGroup وظیفه منظم کردن سایر ویوها را بر عهده دارد و با نام Layout Manger نیز شناخته می شود. کلاس پایه برای این لی اوت منیجرها کلاس android.view.ViewGroup است که از کلاس android.view.View  که کلاس پایه برای ویوهاست اکستند می شود.

لی اوت منیجرها را می توان برای ساخت لی اوت های پیچیده تر به شکل تو در تو نیز مورد استفاده قرار داد.

 

در بخش های بعدی ادامه کار با IDE اندروید استودیو به شما ارائه خواهد شد، منتظر مطالب جدید ما باشید.


 

 

 

اینها را هم بخوانید