کاربردهای واقعیت مجازی

آشنایی با کاربردهای واقعیت مجازی – بخش اول

واقعیت مجازی یکی از جدیدترین تکنولوژی هایی است که اخیرا کاربردهای زیادی در زمینه های گوناگون یافته و به لطف این تکنولوژی انجام اموری که در گذشته در حد رویا و خیال بودند، امکان پذیر شده است. این تکنولوژی بیشتر از همه با دنیای بازی ها پیوند خورده، اما بازی تنها یکی از کاربردهای واقعیت مجازی است و در این مقاله قصد داریم شما را با سایر کاربردهای این تکنولوژی آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

پزشکی

واقعیت مجازی در پزشکی کاربردهای گسترده ای دارد، برای نمونه می توان با استفاده از آن افسردگی یا اضطراب را تا حدودی درمان کرد، برای این کار باید به تدریج بیمار را تحت شرایطی قرار دارد که موجب ترس می شود و احساس امنیت را علی رغم ترسی که دارد در او تقویت کرد. علاوه بر این می توان کاری کرد کودکانی که در بیمارستان بستری شده اند، احساس کنند در خانه خودشان هستند، برای این کار می توان تصویر و ظاهر اتاق خواب آنها را تولید و شبیه سازی کرد و حتی بیماران معلول را تشویق به کمی تحرک بیشتر نمود. یکی از آخرین ایده های ارائه شده در این زمینه توسط محققین برزیلی ارائه شده که در آن امکان دیدن نوزاد وقتی هنوز در رحم مادر است مطرح شده است. با کمک یک نرم افزار سه بعدی که به یک هدست وصل شده می توان به دنیای کودک قدم گذاشت.

در ادامه ویدیویی را مشاهده می کنید که توسط یک کمپانی متخصص در زمینه مراقبت های بهداشتی درمانی ساخته شده که نرم افزاری برای شبیه سازی عمل جراحی توسط دانشجویان می باشد:

سیستم های دفاعی و نظامی

استفاده از هدست برای دریافت اطلاعات نظامی ایده جدیدی نیست، اما با روی کار آمدن واقعیت مجازی این زمینه میزبان رشد چشمگیری شد. یک کمپانی کره ای به نام DoDAAM از این تکنولوژی برای چتربازی استفاده کرده، به طوری که فرد در افسار قرار گرفته و هدست واقعیت مجازی را بر روی سر خود قرار می دهد، از این طریق بدون اینکه خطری فرد را تهدید کند، او می تواند بدون یک تجربه واقعی را احساس کرده و حرکت های لازم را تمرین کند. DoDAAM یک نرم افزار را هم توسعه داده که Oculus Rift را به یک دوربین دوچشمی تبدیل می کند که برای هدف گیری به کمک تک تیرانداز می آید.

کمپانی بریتانیایی Plextek نیز نمونه دیگری در این زمینه است و در طول سال های متمادی آنها در تکنولوژی حسگر تخصص کسب کرده اند و با استفاده از آن می توان به تشخیص مشکلات پزشکی سرباز در میدان جنگ پرداخت که بدین ترتیب جان بسیاری از افراد نجات پیدا می کند و پول زیادی هم برای دولت پس انداز می شود. در روسیه نیز Svarog helmet ساخته شده که شامل یک VR viewer است که از طریق آن و با چرخاندن سر به سمت هدف قادر به کنترل پهباد می باشید. در ویدیوی زیر ایده ای از محیط های جنگی شبیه سازی شده پیدا می کنید:

معماری

واقعیت مجازی کاربردهای زیادی در معماری دارد و با استفاده از هدست واقعیت مجازی می توانید در محیط پروژه های ساخته شده قرار بگیرید. با کمک طراحی دوبعدی و سه بعدی، تجسم نسبت ها و ابعاد امکان پذیر نیست و همانطور که Jon Brouchoud سازنده Arch Virtual اشاره کرده "برای آموزش می توان یک کلاس را به واقعیت مجازی اختصاص داد که در آن امکان پوشیدن هدست و حرکت در بین ساختمان هایی طراحی شده وجود دارد و استفاده از ابزارهای تعاملی مانند دستکش هایی برای در دست گرفتن اشیای قابل لمس نیز امکان پذیر است." معمار می تواند در حالی که در ساختمان ایستاده، آن را طراحی کند. در زیر ویدیویی را مشاهده می کنید که استفاده از HTC Vive توسط یک طراح داخلی را به نمایش گذاشته است:

هنر

امروزه به راحتی می توانید انگشت خود را بر روی صفحه قرار داده و یک اثر هنری دیجیتال خلق کنید، اما در آینده خلق آثار هنری در محیط سه بعدی رواج بیشتری خواهد یافت و محدودیت های فیزیکی کنار می روند و تخیل فردی اهمیت بیشتری می یابد. با در ذهن داشتن این موضوع، گوگل اپلیکیشنی به نام Tilt Brush را عرضه کرده که با استفاده از قلم موهای مجازی می توانید در محیط سه بعدی نقاشی و طراحی کنید. قیمت این اپلیکیشن 30 دلار است و در ویدیو زیر می توانید با نحوه کار آن آشنا شوید:

شبکه های اجتماعی

در 6 اکتبر سال گذشته، مارک زاکربرگ بنیان گذار و مدیرعامل فیسبوک یک سلفی از آوارتار کارتونی خود ارسال کرد که یک تبلت مجازی در داشت که تصویر همسر او را بر روی صفحه نمایش می داد. روز بعد مارک زاکربرگ در حین نمایش Oculus Rift در کنفرانس توسعه دهندگان در سن خوزه، با آواتارهای دو همکار خود صحبت کرد. این مفهوم قابل یکپارچه سازی با افراد یا آواتارهای آنها در پلتفرم های شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک است. چقدر طول می کشد تا ارتباطات در دنیای مجازی از دنیای واقعی پیشی بگیرد؟

در مطلب بعدی به سایر کاربردهای واقعیت مجازی پرداخته می شود، با ما همراه باشید.

 

https://www.androidpit.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید