KPIهای موبایل

آشنایی با 50 شاخص کلیدی عملکرد (KPI) برای ارزیابی بازی یا اپلیکیشن – بخش دوم

 

 

 

 

در مطلب قبلی به شرح شاخص های کلیدی عملکرد عمومی اپلیکیشن های موبایل پرداخته شد، در این مقاله قصد داریم به شاخص های کلیدی عمکلردی که به نحوه تعامل کاربر با اپلیکیش مربوطند بپردازیم، با ما همراه باشید.

 

 

شاخص های کلیدی عملکرد تعاملی برای اپلیکیشن های موبایل

 

 

برخی شاخص های کلیدی عملکرد وجود دارند که برای سنجش و ارزیابی نحوه تعامل کاربران با اپلیکیشن مورد استفاده قرار می گیرند که شامل نحوه، زمان و مکانی است که کاربران اپلیکیشن را مورد استفاده قرار داده و با آن تعامل برقرار می کنند.

 

 

شماره 9: نرخ نگهداری

 

 

تعداد کاربرانی است که پس از گذشت مدت زمانی، مجددا به اپلیکیشن مراجعه می کنند. حفظ کاربران، شاخصی برای ساخت یک اپلیکیشن جذاب و باارزش می باشد، چرا که کاربران چنین اپلیکیشنی را به صورت مستمر و پایدار مورد استفاده قرار می دهند. هرچه نرخ نگهداری و حفظ کاربر بالاتر باشد، پیامدهای مثبت بیشتری برای درآمدهای آینده از اپلیکیشن بوجود می آید.

 

 

CE – CN) / CS)) X 100)) = نرخ نگهداری

 

 

تعداد مشتریان در پایان دوره = CE

 

 

تعداد مشتریان جدیدی که در طول دوره جذب شده اند = CN

 

 

تعداد مشتریان در ابتدای دوره = CS

KPIهای موبایل

 

 

شماره 10: نشست ها (نرخ باز کردن اپلیکیشن یا همان AOR)

 

 

تعداد نشست هایی که ایجاد می کنید (تعداد دفعاتی که کاربر اپلیکیشن شما را باز می کند) شاخص مهمی از محبوبیت و قدرت اپلیکیشن می باشد، زیرا هرچه تعداد نشست ها بیشتر باشد، وضعیت اپلیکیشن نیز بهتر است.

 

 

توجه داشته باشید که در تجزیه و تحلیل دیجیتال، نشست به معنای کاربر یا تعاملات گروهی بر روی وب سایت یا اپلیکیشن است که در مدت زمان مشخصی به وقوع می پیوندد.

 

 

از این رو تعریف نشست برای اپلیکیشن یا پروژه خاص شما اهمیت می یابد. با تقسیم تعداد کاربران فعال روزانه (DAU) بر تعداد کاربران فعال ماهیانه، معیاری برای سنجش قدرت و عملکرد اپلیکیشن در اختیار شما قرار می گیرد.

 

 

شماره 11: طول نشست

 

 

مدت زمانی که کاربر در هر نشست خود صرف اپلیکیشن می کند را مشخص می سازد. به طور کلی هرچه کاربر مدت زمان بیشتری صرف کار با اپلیکیشن کند بهتر است، اما باید به مدت زمانی که هر نشست طول می کشد نیز توجه داشته باشید، چرا که این شاخص به تعداد کرش ها و حذف های اپلیکیشن نیز مرتبط می باشد.

 

 

از سوی دیگر بسته به عملکرد و اهداف اپلیکیشن، شاید نیازی به صرف زمان زیاد بر تبدیل کاربران یا انجام یک عملیات خاص نباشد. تعداد فواصل نشست ها، AOR و عمق نشست ها شاخص های کاربردی تری برای این منظور می باشند.

 

 

شماره 12: فواصل نشست ها          

 

 

مدت زمان بین نشست ها (بازدید روزانه، هفتگی یا ماهانه) است. هرچه فواصل زمانی کوتاه تر باشد بهتر است، اما این شاخص را می توان به آپدیت های محتوا و یا رویدادهای زمانی دیگر در ارتباط با اپلیکیشن نیز ربط داد. برای نمونه اگر هر روز صبح محتوای جدیدی برای مشاهده وجود داشته باشد، فواصل زمانی نشست ها 24 ساعت می شود، در مقابل اگر اپلیکیشن شما به یک رویداد روزانه وابسته نباشد، فواصل زمانی کوتاه تر برای نشست ها بهتر خواهد بود.

 

 

شماره 13: عمق نشست ها

 

 

این شاخص تعداد تعاملات در هر نشست یا میزان پیشروی کاربر در اپلیکیشن و فرآیندها را مشخص می کند. برای نمونه انجام خرید به جای وبگردی و رفتن به لول بعدی بازی نشست های عمیق تری نسبت به وارد شدن و چک کردن آپدیت ها و محتوای جدید، یا استفاده از اپلیکیشنی است که نیازمند صرف مدت زمان کوتاهی برای انجام عملیات مانند ویرایشگر عکس یا ماشین حساب می باشد.

 

 

شماره 14: تعداد متوسط صفحات باز شده در ازای هر بازدید

 

 

تعداد صفحات یکتا یا URLهایی است که کاربر در هر بازدید خود باز می کند. معمولا هرچه این میزان بالاتر باشد بهتر است، مخصوصا اگر از تبلیغات برای کسب درآمد استفاده می کنید (صفحات بیشتر به معنای بازدید بیشتر می باشد).

 

 

شماره 15: کاربران فعال روزانه

 

 

تعداد کاربران فعالی که به طور روزانه اپلیکیشن را مورد استفاده قرار می دهند. میانگین گرفتن از تعداد کاربران فعال روزانه در ماه یا سال نیز روش رایجی برای ارزیابی رشد آینده پروژه است.

 

 

KPIهای موبایل

 

 

شماره 16: کابران فعال ماهانه

 

 

تعداد کاربران فعالی که اپلیکیشن را به طور ماهانه مورد استفاده قرار می دهند. به یاد داشته باشید که این مورد بر اساس کاربران یکتایی که در چندین نشست بازدید انجام می دهند سنجیده می شود، از این رو باید به هر دو شاخص توجه داشته باشید.

 

 

شماره 17: اشتراک گذاری های شبکه های اجتماعی

 

 

تعداد دفعاتی که اپلیکیشن پیشنهاد شده و در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود. پرواضح است که هرچه این تعداد اشتراک گذاری بیشتر باشد بهتر است. علاوه بر این، باید به زمان و مکان اشتراک گذاری نیز توجه کنید. این مورد مخصوصا در شرایطی که در اپلیکیشن خود قابلیت هایی برای شبکه اجتماعی پیاده سازی کرده اید اهمیت می یابد.

 

 

شماره 18: شناخت برند

 

 

روش های متعددی برای تعریف شناخت برند وجود دارد که برای نمونه می توان به تعداد دفعاتی که برند شما در نتایج موتوهای جستجو یا شبکه های اجتماعی مختلف نمایش داده می شود اشاره کرد. هرچه کاربران بیشتری برند شما را بشناسند بهتر است. شماره 19: نرخ کاهش مشتری (Churn rate)

 

 

نرخ لغو اشتراک یا حذف اپلیکیشن از سوی کاربران فعال می باشد. مسلما می خواهید این نرخ را کاهش دهید، اگر این نرخ بالا باشد نشان دهنده مشکلاتی در عملکرد است که باید با بررسی وضعیت و زمان کرش های اپلیکیشن یا لاگ های کاربران بررسی شود. نرخ کاهش مشتری ممکن است به خاطر عدم وجود آپدیت ها یا تغییرات مستمر، محتوای جدید، با لول های جدیدی برای بازی ها نیز بالا رود.

 

درمطالب بعدی درباره  مدیریت عملکرد کارکنان و بررسی شاخص های ان صحبت خواهیم کرد.

در مطلب بعدی سایر شاخص های کلیدی عملکرد را مورد بررسی قرار خواهیم داد، با ما همراه باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.gameanalytics.com برگرفته از

 

 

 

 

اینها را هم بخوانید