آیا Google Now on Tap در پیکار بین دستیارهای شخصی پیروز می شود؟

آیا Google Now on Tap در پیکار بین دستیارهای شخصی پیروز می شود؟

در ماه ژوئن 2015 اپل در رویداد WWDC که در سان فرانسیسکو برگزار شد به معرفی دستیار شخصی خود به نام Siri پرداخت و پس از آن نیز این امکان را در گوشی آیفون 4 اس عرضه کرد. این اقدام نقطه شروعی برای استفاده از دستیار مجازی توسط کاربران آی او اس تلقی شد و چندی نگذشت که این دستیار شخصی مورد علاقه و تمجید کاربران واقع گردید. اما با وجود این محبوبیت Siri دارای کاستی هایی است و مجموعه امکانات محدودی را در اختیار استفاده کنندگان خود قرار می دهد. یک سال پس از آن گوگل در رویداد I/O خود به معرفی نسخه 4.1 اندروید با نام Jelly Bean پرداخت و همزمان با این اقدام Google Now را نیز وارد صحنه کرد.

این محصول نیز مانند جیمیل که پیش از جستجو اطلاعاتی را اختیارتان قرار می دهد، عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت که با اطلاعات شخصی شما سر و کار دارد و شامل اطلاعات پرواز، تاریخ های پرداخت صورت حساب ها و غیره می باشد. گوگل از نخستین روز انتشار تاکنون به ارتقای Google Now پرداخته است و مایکروسافت نیز با مشاهده این اقدامات از سوی رقبای کهنه کار خود تصمیم به انتشار دستیار شخصی خود یعنی Cortana نمود که در سال 2014 معرفی گردید، البته Cortana بر خلاف Siri و Google Now بر روی پلتفرم های دیگری نیز در دسترس است، Cortana از ویندوز 8.1، ویندوز 10، نسخه موبایل ویندوز 10، Xbox One، آی او اس و اندروید پشتیبانی می کند. در حالی که تمامی این دستیارهای شخصی دارای عملکرد متفاوتی اند اما دارای هدف مشترکی که خدمت رسانی به کاربر است می باشند.

blog_16424_1

دستیارهای شخصی Siri و Google Now کار خود را با پاسخ دادن به پرسش های مطرح شده از جانب کاربران آغاز کردند و برای نمونه می توانید راجب آب و هوای امروز از Google Now سوال بپرسید. هم اکنون با پیشرفت های صورت گرفته در این سیستم ها می توانید با Google Now یا Siri چراغ های خانه را خاموش کنید و یا به لطف همکاری و یکپارچگی با Nest دمای منزل خود را تغییر دهید. اما حتی با وجود چنین امکاناتی دستیارهای شخصی هنوز هم دارای نواقصی هستند.

کمپانی های سازنده این دستیارهای شخصی به طور مداوم در حال کار و ارتقای محصولات خود می باشند و حتی به خریداری کمپانی هایی اقدام کرده اند که قادر به ارتقای عملکرد آنها هستند، از این رو می توان این دستیارهای شخصی را بسیار کاربردی تلقی کرد، اما هنوز هم راهی طولانی پیش روی Siri و Google Now قرار دارد.

blog_16424_2

در سال 2015 گوگل دستیار Google Now خود را کمی ارتقا بخشید و به معرفی Google Now on Tap پرداخت. چنانچه در صفحه وبی قرار دارید و نام یک کمپانی در آن صفحه برای شما ناآشناست می توانید با فشردن دکمه خانه به مدت چند ثانیه به Google Now on Tap مراجعه کنید، بدین ترتیب تمامی اطلاعات مرتبط با آن شرکت برای شما به نمایش در خواهد آمد، از پروفایل های شبکه های اجتماعی گرفته تا شماره تلفن های ارتباطی و سایر اطلاعات و با ضربه زدن بر روی آیکون تلفنی که در کنار شماره تلفن به نمایش در آمده به راحتی می توانید با شرکت مربوطه تماس برقرار کنید.

با این اوصاف برقراری ارتباط با سرویس پیشتیبانی از مشتریان به سادگی صورت می پذیرد. Google Now on Tap در حال حاضر تنها بر روی گوشی هایی با نسخه 6.0 از اندروید در دسترس است و مبنی بر آمار دریافتی تا ژانویه 2016 تنها 0.7% از گوشی ها این نسخه از اندروید را مورد استفاده قرار داده اند، بنابراین تمامی کاربران فرصت استفاده از Google Now on Tap را نیافته اند و افرادی که آن را استفاده کرده اند از عملکرد آن راضی بوده اند.

blog_16424_3

Google Now عملکرد خوبی را از خود به نمایش می گذارد، این دستیار اطلاعات بروزرسانی شده از پروازها را به شما نمایش می دهد و در صورتی که به یک کشور خارجی سفر کنید نحوه بیان عبارات گوناگون به زبان محلی را به شما نشان می دهد و شما را قادر به تبدیل واحد پول در آن کشور می کند. کاربردهای Google Now بیشمارند و با Google Now on Tap این امکانات بیشتر از قبل نیز گسترش یافته اند. دریافت اطلاعات موردنیاز بدون اینکه مجبور به ترک صفحه وب یا اپلیکیشن باشید قابلیت کاربردی است و Google Now on Tap امکانات گسترده ای را گرد هم آورده و دربرگیرنده اطلاعات کاملی است که در صفحه نمایش داده می شوند.

ابزارهایی مانند Now on Tap همواره پتانسیل پیشرفت بیشتر را دارند و انتظار می رود که این دستیار شخصی نیز همراه با روی کار آمدن هر نسخه جدید از اندروید و یا زمانی که اپلیکیشن گوگل آپدیت می شود میزبان امکانات و پیشرفت های جدیدی باشد، لازم به ذکر است که Google Now بخشی از اپلیکیشن جستجو است که در گوگل پلی استور قرار داده شده. قابلیت گرفتن اسکرین شات از Now on Tap و به اشتراک گذاری آن امکانی است که گوگل توسط یک آپدیت به Now on Tap افزوده است.

با ورود به Now on Tap و ضربه زدن بر روی آیکون به اشتراک گذاری یک اسکرین شات از صفحه گرفته می شود و منوی به اشتراک گذاری به نمایش در می آید، البته باید سرعت انجام این فرآیند نیز افزایش پیدا کند، در صورتی که امکان اسکرین شات گرفتن در پس زمینه نیز امکان پذیر گردد کارایی گوشی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و ارتقا می یابد، بدین ترتیب به محض باز کردن Now on Tap به سرعت قادر به دسترسی به اطلاعاتی خواهید بود که دنبالشان می گشتید. یکی دیگر از امکانات مورد انتظار قابلیت مشاهده پروفایل های شبکه های اجتماعی وب سایت است، بدین ترتیب به سرعت قادر به دسترسی به اطلاعات تماس می باشید.

دستیارهای شخصی مانند Google Now on Tap، Siri ، Cortana و ... از زمان روی کار آمدن تاکنون پیشرفت های متعددی را به ثبت رسانده اند و کمپانی های سازنده معتقدند که دستیار شخصی چیزی است که همه به آن نیاز دارند. همراه با پیشرفت این دستیارها در انجام وظایف متنوع صفحه خانه در اسمارت فون ها تحت کنترل آنها قرار می گیرد و به جای مشاهده انبوهی از اپلیکیشن ها و ویجت ها Google Now را مشاهده خواهید کرد که به نمایش اطلاعات مفیدی می پردازد و قبل از اقدام به باز کردن اپلیکیشن از خواسته ما مطلع می شود.

گوگل نه تنها از طریق جیمیل بلکه از طریق تاریخچه جستجوهایی که انجام داده اید و یا با استفاده از سایر محصولات خود در ارتقای Google Now on Tap سهم داشته است. نمایش تبلیغات در Google Now on Tap نیز دور از انتظار نیست، چرا که گوگل هنوز هم یکی از کمپانی های فعال در زمینه تبلیغات می باشد و حدود 95% از درآمد آنها از تبلیغات حاصل می شود و به نظر می آید که این تبلیغات در آینده ای نزدیک جای خود را در Google Now on Tap نیز بیابند، مشابه جیمیل اندرویدی که پس از 5 سال تبلیغات را در بر گرفت. Google Now on Tap یک امکان خارق العاده در اندروید است و چنانچه نسخه 6.0 اندروید را مورد استفاده قرار می دهید حتما این امکان را امتحان کنید و از مزایایی که برای شما به همراه دارد لذت ببرید.

 

http://www.androidheadlines.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید