حل مشکلات آی تی

اجتناب از 10 خطایی که هنگام حل مشکلات آی تی سر می زند – بخش دوم

در مطلب قبلی به چندین خطا که از جانب مدیران آی تی در فرآیند حل مسئله سر می زند اشاره کردیم، در ادامه با ما همراه باشید تا به سایر اشتباهات و راه حل برطرف کردن آنها بپردازیم.

6. نادیده گرفتن چیزی که بسیار مشهود است

مشکلات در دنیای آی تی به دلایل گوناگون اتفاق می افتند، از فایل های مخرب گرفته تا آسیب پذیری های امنیتی، اما گاهی اوقات نیز مشکلات سخت افزاری مقصرند.

برای نمونه عدم وجود فضای کافی در دیسک یکی از مشهودترین مواردی است که مشکلات سیستمی متعددی را سبب می شود. مشکلات نامعمول از مسائل مربوط به احراز هویت گرفته تا مشکلات سرویس، ممکن است در نتیجه این مسئله امنیتی بوجود بیاید.

همین شرایط برای مشکلات روزمره آی تی نیز حاکم است: پسوردهای منقضی شده، مجوزهای دسترسی، اعتبارهای SSL منقضی شده و موارد مشابه. در زمان مواجه با چنین مشکلاتی، اول از همه به ساده ترین دلایلی که ممکن است آن را بوجود آورده باشند بیندیشید و دلیل مشکل را پیچیده نکنید.

7. عدم نگهداری لاگ

این مسئله اهمیت بسیاری دارد، هنگام برطرف کردن مشکلات لازم است یک لاگ از اقداماتی که صورت داده اید تهیه کنید. بدین ترتیب در زمان شما صرفه جویی می شود و می توانید با بازبینی این لاگ، از انجام اقدامات تکراری پیشگیری کنید.

در برخی از شرایط تهیه لاگ کمی دشوار است، اما به هیچ عنوان نباید آن را نادیده گرفت. وقتی خسته و سردرگم شوید، همین لاگ های تهیه شده به کمک شما می آیند و متوجه می شوید که دقیقا چه کارهایی کرده اید.

8. نادیده گرفتن پیامدها

معمولا زمانی که بر روی حل یک مشکل فنی متمرکز شده ایم، سایر پیامدهای راه حل را نادیده می گیریم، از این رو درک تصویر کلی برای موفقیت حیاتی است.

برای مثال در حال احیای یک سرور Exchange هستید که با مشکل فضای دیسک مواجه شده است و باید برخی از پایگاه داده های میل باکس را به یک درایو خارجی منتقل کنید تا سرور مجددا راه اندازی شود. سرور یک کارت یو اس بی 2.0 دارد که سرعت انتقال آن حداکثر 480 مگابیت در ثانیه است، لذا برای این کار مدت زمانی طول می کشد. اگر یک کارت یو اس بی 3.0 تهیه کنید، این انتقال با سرعت 5 گیگابیت در ثانیه انجام خواهد شد. همواره سعی کنید محدودیت ها را کنار بگذارید و نگرش رو به جلو و آینده داشته باشید.

در نظر گرفتن پیامدها به معنای در نظر گرفتن نتیجه تمامی تلاش ها می باشد. راه حل شما باید با وسعت مشکل هم خوانی داشته باشد و خلاقیت و انعطاف پذیری نیز در این میان اهمیت دارند و کاربران از شما تقدیر خواهند کرد.

9. عدم بررسی دلیل مشکل

برخی از فعالان حوزه آی تی فقط می خواهند یک مشکل را برطرف کنند و به مسئله بعدی بپردازند، در حالی که چنین طرز فکری موجب مواجه شدن با مشکلات مشابه به صورت مستمر می شود.

- کجای کار غلط بود؟

- کدام بخش را بهتر می توانستیم انجام دهیم؟

- آیا احتمال پیش آمدن دوباره مشکل وجود دارد؟

- برای جلوگیری از مشکل مشابه چه کاری می توان  انجام داد؟

- آیا آموزش اضافی نیاز است؟

- چگونه می توان این مهارت موردنیاز را کسب کرد؟

- آیا تدابیر امنیتی بیشتری لازم است؟

- چگونه می توان از بابت اطلاع تمامی کارکنان از این مشکل مطمئن بود؟

ذکر این نکته ضروری است که نباید به دنبال مقصر گشت و افراد را سرزنش کرد، این کار نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت. بهتر است جهت تضمین موفقیت، این بخش از کار را به صورت تیمی انجام داد.

10. عدم مستندسازی

یکی از مهم ترین بخش های هر پروژه آی تی به نگهداری مستندات مربوط می شود، مستندات به شما کمک می کنند تا اطمینان حاصل کنید که مشکلات مشابه مجددا بوجود نخواهند آمد و تمامی کارکنان از مهارت و اطلاعات کافی برای برطرف کردن این مشکلات برخوردارند.

ممکن است افراد موقعیت های کاری خود را عوض کنند یا شغل خود را رها کنند. تکنولوژی پیشرفت می کند و نیازمندی های کاربران یا کسب و کار نیز به طور مستمر تغییر پیدا می کند. اطلاع از نحوه رفع مشکلاتی که قبلا نیز با آنها مواجه شده اید و یا حذف آن قبیل از مشکلاتی که دیگر تهدیدی برای شما نمی باشند، کلید اطمینان برای این است که بخش آی تی قادر به پرداختن به مشکلات به شکل معنادار و نتیجه بخشی است.

 

http://www.techrepublic.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید