حفظ حریم خصوصی در پلی استور

احتمال حذف میلیون ها اپلیکیشن از پلی استور خبرساز شد

امنیت و حریم خصوصی در دنیای دیجیتال اهمیت بسیار زیادی دارد و کمپانی گوگل همواره در تلاش برای ارتقای امنیت محصولات و سرویس های خود می باشد. گوگل پلی استور یکی از سرویس های پرطرفدار گوگل است که میزبان اپلیکیشن های بسیاری می باشد. رعایت برخی موارد امنیتی جهت تایید اپلیکیشن از سوی پلی استور لازم است، اما آنطور که آخرین گزارشات نشان می دهند، گوگل قصد دارد کمی نسبت به موضوع سختگیرانه تر عمل کند.

گوگل پیام هشداری را به توسعه دهندگان سراسر جهان ارسال کرده که طبق آن احتمال دارد این اپلیکیشن ها را محدود و یا حتی برخی از آنها را به طور کامل حذف کند، اپلیکیشن هایی که گوگل قصد حذف آنها را دارد، سیاست های حریم خصوصی کاربر را که از سوی گوگل وضع شده، زیر پا گذاشته اند و همین شرایط نیز موجب حذف آنها خواهد شد.

اما دلیل دریافت چنین پیام هشداری از سوی توسعه دهندگان چیست؟ به نظر می رسد که بسیاری از آنها مشکل متداولی داشته باشند: عدم وجود سیاست حفظ حریم خصوصی در اپلیکیشن. بر اساس سیاست حفظ حریم خصوصی کاربر در گوگل، توسعه دهندگان ملزم به ارائه سیاست حفظ حریم خصوصی می باشند و این موضوع برای اپلیکیشن هایی که با اطلاعات حساس کاربر سر و کار دارند، اهمیت بیشتری پیدا می کند. این دسته از توسعه دهندگان هم اکنون باید سیاست حفظ حریم خصوصی اپلیکیشن خود را برای فهرست بندی گوگل پلی استور و نیز خود اپلیکیشن ارسال کنند.

حفظ حریم خصوصی در پلی استور

بر اساس پیام هشدار ارسال شده "گوگل توسعه دهندگان را ملزم به ارسال یک سیاست حفظ حریم خصوصی معتبر، در شرایطی که اپلیکیشن به اطلاعات حساس کاربر یا گوشی دسترسی دارد و آنها را مورد استفاده قرار می دهد، می گرداند". در این هشدار نوشته شده که "اپلیکیشن شما مجوزهای حساسی را درخواست می کند (مانند دسترسی به دوربین، میکروفون، حساب های کاربری، مخاطبین گوشی یا داده های کاربری)، اما فاقد یک سیاست حفظ حریم خصوصی معتبر می باشد."

شاید این اقدام گوگل موجب حذف تعداد زیادی از اپلیکیشن ها گردد، اما پلی استور کاربردی تر و امن تر از گذشته خواهد شد. هزاران اپلیکیشن از کار افتاده و قدیمی در پلی استور وجود دارد که چندین سال است آپدیت نشده اند و برخی از آنها با روی کار آمدن نسخه های جدید اندروید بلااستفاده شده اند. با وجود تعداد انبوه اپلیکیشن در پلی استور، گاه پیدا کردن اپلیکیشن موردنظر که عملیات خاصی را انجام می دهد، دشوار خواهد شد و حذف اپلیکیشن های نه چندان کاربردی و بی کیفیت، یافتن اپلیکیشن ها را تسهیل می بخشد.

برخی از توسعه دهندگان نیز ممکن است تمایلی به درج سیاست حفظ حریم خصوصی در اپلیکیشن خود نداشته باشند و همین شرایط نیز به حذف اپلیکیشن آنها خواهد انجامید.

گوگل تا 15 مارس به توسعه دهندگان فرصت داده که سیاست حفظ حریم خصوصی را به اپلیکیشن های خود اضافه کنند، از این رو تا خانه تکانی جدید پلی استور حدود یک ماه فرصت باقی است.

 

http://www.digitaltrends.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید