استفاده از فرمت WebP در اندروید

استفاده از تصاویر WebP در پروژه های اندروید

تصاویر دیجیتال فرمت های متفاوتی دارند که هریک دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود می باشد و بسته به نیازمندی های پروژه می توان یک یا تعدادی از فرمت ها را برگزید و مورد استفاده قرار داد.

گوگل حدود دو هفته پیش اعلام کرد که زین پس در نسخه جدید اندروید استودیو یعنی 2.3، از فرمت تصویری جدیدی برای اندروید پشتیبانی خواهد کرد و به کاربران پیشنهاد داد که تصاویر PNG/JPG خود را به فرمت WebP تبدیل کنند.

اول از همه به معرفی فرمت تصاویر WebP می پردازیم:

WebP یک فرمت تصویری از گوگل است که از فشرده سازی با اتلاف مانند JPEG و ترنسپرنت بودن عکس مانند فرمت PNG پشتیبانی می کند، اما این فرمت جدید فشرده سازی بهتری را نسبت به دو فرمت مذکور در اختیار قرار می دهد.

محدودیت های تصاویر WebP در اندروید:

تصاویر WebP بااتلاف (lossy) در اندروید 4.0 و بالاتر (API لول 14) و تصاویر WebP بدون اتلاف (lossless) و ترنسپرنت نیز در اندروید 4.3 و بالاتر (API لول 18) پشتیبانی می شوند، از این رو شما می توانید از الگوریتم بدون اتلاف (lossless)، تنها برای اپلیکیشن هایی استفاده کنید که با نسخه 4.3 و بالاتر از اندروید کار می کنند.

نحوه تبدیل تصاویر drawable با استفاده از اندروید استودیو

گام اول: بر روی فایل تصویر موردنظر خود در دایرکتوری drawable کلیک راست کرده و convert to WebP را انتخاب نمایید.

استفاده از فرمت WebP در اندروید

گام دوم: دیالوگ زیر نمایش داده خواهد شد و می توانید تنظیمات پیش فرض را نگه داشته یا اگر نسخه 4.3 اندروید را استفاده می کنید، آن را به lossless تغییر دهید و حتی کیفیت رمزنگاری را عوض کنید.

استفاده از فرمت WebP در اندروید

پس از زدن OK می توانید تعداد بایت های ذخیره سازی شده از فشرده سازی را در گوشه راست پایین نوتیفیکیشن در اندروید استودیو مشاهده کنید.

استفاده از فرمت WebP در اندروید

یک آمار کلی را نیز مشاهده می کنید و تصویر اول اندازه فایل apk، پیش از استفاده از فرمت تصویری WebP را نمایش می دهد که در این مورد 2.1 مگابایت است، تصویر دوم نیز حجم فایل apk پس از تبدیل تمامی فایل های PNG به WebP را نشان می دهد که در این مورد 2.0 مگابایت است و بدین ترتیب حجم فایل apk حدود 5 درصد کاهش پیدا کرده و در صورتی که پروژه شما به استفاده از تصاویر باکیفیت متکی است، بکارگیری این فرمت جدید بسیار کارآمد خواهد بود.

استفاده از فرمت WebP در اندروید

استفاده از فرمت WebP در اندروید

پیشنهاد می شود تا تمامی drawableهای پروژه را به فرمت تصویری WebP تبدیل کنید، با این کار حجم تصاویر در فرمت بدون اتلاف WebP حدود 25 درصد کمتر می شود و همین شرایط نیز به کاهش حجم فایل apk نهایی می انجامد.

 

https://android.jlelse.eu برگرفته از

اینها را هم بخوانید