مقایسه اندروید و آی او اس

اندروید یا آی او اس: 5 موردی که در آنها گوگل بهتر از اپل عمل کرده است

رقابت بین اندروید و آی او اس از نخستین روزهای پیدایش این دو سیستم عامل وجود داشته و دنیای اینترنت پر از نظرات گوناگون درباره برتری هریک از آنها بر دیگری است. نوشتن و خواندن این قبیل موضوعات بسیار سرگرم کننده و جذاب است و بسیاری از افراد علاقه مندند بدانند که چرا طرف مقابل، سیستم عامل رقیب را ترجیح می دهد. با این حال در برخی از موارد اندروید پیروز میدان است و در برخی آی او اس!

چنانچه اپل و گوگل با یکدیگر ادغام شوند، (Gapple؟) نرم افزاری با نقاط قوت هر دو سیستم عامل ساخته خواهد شد. به یقین چنین سناریویی به هیچ عنوان متحمل نیست، از این رو به در این مقاله قصد داریم به 5 مورد بپردازیم که اندروید را در جایگاه بهتری نسبت به آی او اس قرار می دهند.

گزینه های ذخیره سازی در دسترس

مقایسه اندروید و آی او اس

امکان افزودن اس دی کارت به بسیاری از گوشی های اندروید وجود دارد و این عملکرد در نتیجه نحوه مدیریت حافظه خارجی توسط اندروید در اختیار قرار گرفته است.

سیستم عامل اندروید شما را قادر به استفاده از حافظه خارجی اس دی کارت وارد شده در گوشی یا کارت ریدر یو اس بی، دستگاه ذخیره سازی مجهز به یو اس بی مانند هارد درایو و غیره می کند. با وصل کردن هر دستگاهی به گوشی، سیستم عامل اقدامات لازم را انجام می دهد تا آن را در دسترس شما قرار دهد.

آی او اس برای انتقال عکس می تواند به دوربین متصل شود، اما این یک ارتباط یک طرفه است و تنها تعداد معدودی از دستگاه ها از چنین قابلیتی پشتیبانی می کنند.

پشتیبانی از دو سیم کارت

بسیاری از گوشی های اندروید کاربر را قادر به قرار دادن دو سیم کارت به صورت همزمان در گوشی می کنند. با کمک این قابلیت می توانید دو شماره مجزا برای تماس ها و پیامک ها داشته و به دو شبکه مختلف دسترسی داشته باشید، در حالی که چنین ویژگی در آی او اس وجود ندارد.

این قابلیت برای کاربران بسیاری از کشورهای جهان بسیار الزامی شده و می توان تنها با یک گوشی، یک شماره کاری و یک شماره شخصی داشت.

باز کردن لینک توسط فایرفاکس یا سایر مرورگرها

در سیستم عامل اندروید، انتخاب یک اپلیکیشن خاص برای انجام عملیات رایج مانند باز کردن لینک های اینترنتی امکان پذیر است، اما متاسفانه آی او اس فاقد این ویژگی می باشد.

در صورت تمایل می توانید اقدام به نصب مرورگرهای فایرفاکس یا اپرا کرده یا از مرورگر سامسونگ برای وبگردی در اندروید استفاده کنید، این شرایط بدین معناست که این مرورگرها را به گوگل کروم ترجیح داده اید و وقتی بر روی یک لینک در ایمیل یا پیام کلیک کنید، می توانید مرورگر موردنظر خود را مورد استفاده قرار دهید. می توان هر کدام از مرورگرها را به عنوان پیش فرض تعیین کرد، با این کار داده های شخصی شما در چندین اپلیکیشن پخش نمی شود.

امکان استفاده از اپلیکیشن ها، تنها یک ورود

اپل قابلیت های خوبی برای سرویس های اینترنتی iCloud ارائه داده و در سال های اخیر عملکرد خود را بهبود بخشیده است، اما متاسفانه سرویس های ارائه شده از سوی آنها، سرویس های ترجیحی اکثر کاربران نمی باشند و بسیاری از کاربران از سرویس های گوگل استفاده می کنند.

ورود در حساب کاربری گوگل به این معناست که به تمامی سرویس های موردنیاز خود دسترسی دارید. با وارد شدن در اندروید، جیمیل، گوگل داکس، موزیک، موویز، تی وی و هر سرویس دیگر، می توانید تحت یک توافق برای حریم خصوصی، تمامی سرویس های مذکور را مورد استفاده قرار دهید. با وارد شدن در آیفون، باید هر یک از سرویس ها را به صورت جداگانه دانلود و در آن وارد شده و به صورت جداگانه نیز از آنها خارج شوید.

عملکرد iCloud در آیفون به همین ترتیب است، اما آخرین باری که با استفاده از icloud.com@ برای کسی ایمیل ارسال کرده اید کی بوده؟ یک بخش مجزا برای مدیریت حریم خصوصی و تنظیمات امنیتی حساب کاربری، اهمیت بسیار زیادی دارد و اپل آن را پیاده سازی کرده، اما بهتر است روشی را پیدا کنند که از اپلیکیشن گوگل با همان عملکرد در آی او اس استفاده نمایند.

نوتیفیکیشن ها

مقایسه اندروید و آی او اس

اندروید به خوبی نوتیفیکیشن های دریافت شده را مدیریت می کند و در شرایطی که بیش از یک نوتیفیکیشن برای اپلیکیشن داشته باشید، اندروید آنها را به شکل مناسبی جمع می کند، نوتیفیکیشن ها جنبه اطلاع رسانی داشته و می توانید بدون باز کردن اپلیکیشن به آنها پاسخ دهید. اپل نیز امکانات مشابهی را در اختیار قرار می دهد، اما قابلیت نوتیفیکیشن مداوم تنها توسط سیستم عامل اندروید ارائه شده است.

نوتیفیکیشن مداوم به این معناست که هر اپلیکیشنی می تواند اطلاعات بسیار مهم خود را که توسعه دهنده تصور کرده که مایل به مشاهده آنها هستید، نمایش دهد. مواردی از قبیل Amber alerts یا اطلاعات آب و هوایی بسیار مهم از جمله نوتیفیکیشن های مداوم محسوب می شوند، به عنوان نمونه ای دیگر می توان به مواردی از قبیل کنترل های مدیا یا اطلاعات اتصال (شامل وایرلس و ارتباط یو اس بی) اشاره کرد.

نوتیفیکیشن های مداوم اپلیکیشن را قادر به ادامه عملیات حتی در صورت باز کردن اپلیکیشن های دیگر می کنند. با کمک نوتیفیکیشن متوجه می شوید که اپلیکیشنی در پس زمینه مشغول به انجام عملیات است.

دلایل منطقی بسیاری برای ترجیح دادن هریک از این دو سیستم عامل بر دیگری وجود دارد، اما در ارتباط با سرویس های اصلی و روش مدیریت آنها، گوگل در برخی از موارد بهتر و سنجیده تر از اپل ظاهر شده و در این مطلب تنها 5 مورد اشاره شد که امید است در آینده توسط اپل نیز پیاده سازی گردد.

 

http://www.androidcentral.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید