اهمیت تجربه کاربری در اپلیکیشن های موبایل

اهمیت تجربه کاربری در اپلیکیشن های موبایل

امروزه اپلیکیشن های موبایل به سرعت در حال رشد و تکامل می باشند، در مارکتی که کیفیت و کارآیی همواره جهت وفاداری به برند الزامی اند ساخت یک تجربه کاربری ساده و روان کلید موفقیت هر پروژه توسعه اپلیکیشن موبایل می باشد.

تجربه کاربری یکی از امکانات حیاتی در ارتباط با حوزه دیجیتال است و به احساس کاربر و نحوه تفکر و نگرش او درباره محصول باز می گردد. تجربه کاربری به ساخت چیزی ارزشمند، راحت و تاثیرگذار برای بازار هدف مربوط می شود. چنانچه اپلیکیشن شما سردرگم کننده و خسته کننده باشد تجربه کاربری ضعیفی را در اختیار کاربران خواهد گذاشت و کاربران به احتمال زیاد آن را پاک خواهند کرد.

blog_15871_1

یک رویکرد کاربر-محور در توسعه اپلیکیشن موبایل نیازمند است که تمرکز اصلی آن بر روی نیازمندی ها و احتیاجات کاربران هدف نهاده شده باشد. تجربه کاربری توسعه یافته مزایای کلیدی متعددی را در بر دارد که در زیر به چند مورد پرداخته شده است:

1. پایه کاربری وفادار

تمامی ما استفاده از اپلیکیشن های پر از باگ، خطا، پیچیدگی و تعاملات خسته کننده به همراه رفتارهای غیرمنتظره را تجربه کرده ایم. یک اپلیکیشن که دارای ضعف هایی در ارتباط با طراحی باشد به وفاداری کاربران لطمه وارد می کند. کاربران تحمل اپلیکیشن های بی ثبات را ندارند و در صورت تاثیرگذاری منفی امکان باز گرداندن آنها به اپلیکیشن بسیار ناچیز است و با احتمال بسیار کمی می توانید یک رابطه پایدار و مداوم با کاربران خود برقرار کنید. یک تجربه کاربری خوب از توانایی خلق وفاداری در بین کاربران برخوردار است و همراه با برانگیختن علاقه آنها باعث می شود که کاربران به دفعات به اپلیکیشن مراجعه کنند، تعاملات آنها با اپلیکیشن نیز افزایش یافته و پایدار شود. جهت مراجعه به اپلیکیشن لازم است دلیلی در اختیار کاربران قرار گیرد، تعاملی و کاربردی بودن یکی از راه ها برای بهبود تجربه کاربری و ترغیب وفاداری کاربر است. بدین ترتیب تاثیرگذاری نخست بر روی کاربر مثبت خواهد بود و یک حس ارزش جهت دانلود اپلیکیشن به کاربر انتقال پیدا می کند.

2. کاهش هزینه های پشتیبانی

یک اپلیکیشن با طراحی خوب باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود، مشتریان به طور مداوم با مسائل کوچکی دست و پنجه نرم می کنند اما در یک اپلیکیشن با طراحی خوب راه حل این مشکلات به سادگی و با سرعت یافت می شوند. اپلیکیشن های موبایل به مشتریان امکان یافتن راه حل و برقراری ارتباط با کسب و کار به صورت 24 ساعته را می دهند. کاربران قادر به برقراری تماس های شخصی مستقیم با فروشندگان، دسترسی به تیکت سیستم، لایو چت و سیستم پشتیبانی از مشتریان می باشند.

شما قادر به صرفه جویی در هزینه ها هستید، بدین ترتیب که دیگر نیازی به استخدام کارمندان متعدد برای پاسخ گویی به سوالات و رفع مشکلات کاربران ندارید. علاوه بر این کاربران نیز زمان خود را برای مطرح کردن سوالات هدر نمی دهند. اپلیکیشن تمامی اطلاعات لازم برای مشتریان را در دسترس قرار می دهد و نتیجه این کار تعامل سطح بالا با برند شما می باشد.

3. افزایش رضایت مندی مشتری

رضایت مندی مشتری یکی از کلیدهای موفقیت کسب و کارها می باشد، موفقیت در هر صنعتی توسط مشتریان رضایت مند سنجیده می شود. هرچه تجربه بهتری را در اختیار مشتریان خود قرار دهید، میزان رضایت مندی آنها نیز افزایش پیدا می کند، بالعکس این شرایط نیز صادق است و در صورت تامین تجربه بد برای مشتریان آنها از پیشنهادات شما خسته می شوند و محصول شما جذابیت خود را از دست می دهد، علاوه بر این آنها دیگر محصول شما را به دوستان و آشنایان خود پیشنهاد نمی دهند، این شرایط برای اپلیکیشن های موبایل نیز صادق است.

ناتوانی در ارضای نیازمندی ها و انتظارات کاربران و عدم پیشنهاد ارزش کافی سبب می شود مردم اپلیکیشن شما را دوست نداشته باشند و آن را مورد استفاده قرار ندهند. چنانچه اپلیکیشنی بسازید که موجب آزار کاربران شده و یا آنها را خسته کند، احتمال پاک کردن اپلیکیشن از سوی کاربر و نقد و بررسی های منفی نیز افزایش پیدا می کند.

رایج ترین دلیل برای پاک کردن اپلیکیشن از سوی کاربر تجربه کاربری ضعیف است که در بر گیرنده مصرف بیش از حد باتری، پاسخ گویی کند، تبلیغات متعدد و آزاردهنده می باشد. چنانچه اپلیکیشن در نخستین استفاده تاثیرگذاری لازم را بر روی کاربران نداشته باشد کاربران را خسته می کند و به احتمال بسیار زیاد محکوم به پاک شدن می گردد.

4. افزایش فروش

یک اپلیکیشن که به خوبی طراحی شده باشد منجر به افرایش در ترافیک، تراکنش ها و مبادلات می گردد. این گونه اپلیکیشن ها مشتریان بیشتری را جذب می کنند که به خرید محصول و ارسال یک بازخورد مثبت می انجامد. مشتریان راضی دیگران را نیز از بابت وجود چنین اپلیکیشنی باخبر می کنند. کاربران در صورتی که اپلیکیشن انتظارات آنها را برآورده نکند آن را به اشتراک نخواهند گذاشت. اپلیکیشن مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و این بازخوردها نقش بسیار مهمی در متقاعد کردن سایر کاربران بالقوه جهت دانلود اپلیکیشن ایفا می کنند و بر روی رضایت مندی مشتریان کنونی نیز تاثیرگذارند. نقد و بررسی های آنلاین یک منبع موصق جهت کسب اطلاعات است و ایجاد اعتماد در کاربران یک جز کلیدی جهت اطمینان از دانلود و استفاده از اپلیکیشن می باشد.

تامین یک تجربه خوب به تبلیغ دیدگاه های مثبت درباره اپلیکیشن یاری می رساند و بالطبع آن فروش نیز افزایش می یابد. تمامی این شرایط رضایت مندی و وفاداری مشتریان را با افزایش چشمگیری مواجه می کند. طراحی کاربر محور تعداد اصلاح خطاها و نیازمندی های نگهداری را که اغلب پس از لانچ اپلیکیشن رونمایی می کنند کاهش می دهد. شناسایی مشکلات باعث صرفه جویی چشم گیری در هزینه ها و آپدیت های آینده می شود.

5. یک مزیت رقابتی را در اختیار شما قرار می دهد

متمایز شدن در بین انبوه تا حدودی دشوار و شاید غیرممکن است. در جولای 2015 کاربران اندروید قادر به گزینش بین 1.6 میلیون اپلیکیشن شدند که رقمی بسیار تاثیرگذار است. اپ استور اپل نیز دومین اپ استور بزرگ برای اپلیکیشن ها است که با قرارگیری پس از گوگل پلی استور، 1.5 میلیون اپلیکیشن را در خود جای داده است. تمایز برای اپلیکیشن از اهمیت خاصی برخوردار است، اما ایجاد تمایز در مارکت اشباع شده اپلیکیشن های موبایل کار دشواری است.

ترفندهایی متعددی برای ایجاد تمایز موردنظر در دسترس اند و باید از همان گام های نخست کاربر را مورد توجه قرار دهید تا موفقیت را از آن اپلیکیشن خود گردانید. لازم است از بابت کاربرپسند بودن همه چیز و توجه به جزئیات اطمینان حاصل کنید. کاربران به اپلیکیشن هایی که هم خوانی کاملی با خواسته های آنها دارد علاقه مند هستند.

افکار نهایی:

یک راه حل سنجیده باید تطابق کاملی با استراتژی دیجیتال شما داشته باشد و یک تجربه یکپارچه و منحصر به فرد را در اختیار کاربران قرار دهد، عملکرد و محتوای اپلیکیشن باید هم راستا با خواسته های مخاطب هدف شما باشد. اپلیکیشن باید از مستقل از عملکرد و هدف تعیین شده دارای کیفیت بسیار بالا و تجربه کاربری خوبی باشد. چنانچه در ارائه یک تجربه موبایل باکیفیت ناتوان باشید به شهرت و اعتبار خود لطمه شدیدی وارد می سازید.

 

http://www.business2community.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید