وبلاگ - نکات و ترفندها

0
223
اهمیت تجربه کاربری عالی و نقش آن در بازاریابی

اهمیت تجربه کاربری عالی و نقش آن در بازاریابی

در حین توسعه و ساخت هر اپلیکیشن یا محصولی، باید این تصور را داشته باشید که رقیب شما نیز در حال کار بر روی پروژه مشابهی می باشد، آیا محصول شما موفقیت را از آن خود می کند یا رقیب شما پیروز میدان می شود؟

یکی از مهم ترین عواملی که بر روی موفقیت تاثیرگذار است، تجربه مشتری می باشد. هر نقطه تماس با مشتری آینده نگر فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی آنها می باشد، از این رو از دست دادن فرصتی که در اختیار شما قرار داده شده، غیرقابل بخشش و جبران می باشد.

بر روی بهترین بودن متمرکز شوید

بسیاری از ایده ها حتی به فاز انتشار نمی رسند، برای مثال اگر متوجه شوید که ایده شما در بازار وجود دارد، ممکن است هرگونه تلاش برای ساخت نسخه منحصر به فرد از آن محصول یا سرویس را تلف کردن زمان تلقی کنید.

به سرعت میدان را خالی نکنید. شرکت های بیشماری با پیشنهاد یک محصول بهتر رقبای خود را که در حال حاضر در بازار می باشند، شکست داده اند.

این کمپانی های موفق رویکرد “بهترین، نه اولین” را اتخاذ کرده اند. برخی از آنها ممکن است تا 6 ماه پس از انتشار محصول رقیب خود صبر کنند و از کاستی های محصول آنها درس بگیرند. کمپانی که این رویکرد را در پیش گرفته اند، پس از این مدت زمان محصول خیلی بهتری را روانه بازار می کند که عاری از باگ هایی است که محصول رقیب دارد، از طرفی سعی در ارائه محصوله با تجربه مشتری بهتر می نماید.

یکی از بهترین نمونه های “بهترین، نه اولین” کمپانی محبوب اپل می باشد.

کمپانی درست زمانی اقدام به رونمایی از آی پادهای خود نمود که بازار از MP3 پلیرها اشباع شده بود، کمپانی توانست با ارائه یک تجربه بی نظیر به مشتریان، به تسخیر تخیلات مردم و بازار بپردازد، آی پاد محصولی شد که مردم آن را دوست داشتند. در آن زمان هیچ محصولی از لحاظ ظاهر و احساس توانایی رقابت با آی پاد را نداشت و همین شرایط بر محبوبیت این محصول افزود.

تمرکز اپل بر روی ارائه بهترین محصول بود و پیشگام بودن در این عرصه برای اپل مطرح نبود، از این رو یک تجربه مشتری عالی توانست اپل را به هدف خود برساند، پیش از آنکه رقبا بتوانند واکنشی نشان دهند، افراد آی پادها را خریداری کردند. آی پاد به مترادفی برای MP3 پلیر تبدیل شد و صاحبان آی پاد شروع به خرید آی پاد تاچ و سپس آیفون ها و آی پدها نمودند.

یک تجربه مشتری خوب پایه و اساس موفقیت است

گوگل به ارائه یک تجربه کاربری برتر پرداخت و در رده بالاتری نسبت به رقبای خود قرار گرفت و همه جا سخت از گوگل به میان آمد. پیش از آنکه رقبا بفهمند که چه پیش آمده، گوگل و محصولات آن دنیا در تسخیر کردند و مردم این محصولات را به دوستان و خانواده خود پیشنهاد دادند، چندی نگذشت که جیمیل، اندروید و کروم در حوزه های خود جلودار گشتند.

الگوی مشابهی در داستان Wesabe و Mint نیز تکرار شد، وب سایت مدیریت مالی شخصی Wesabe علی رغم اینکه چند ماه زودتر از Mint منتشر شده بود در رقابت شکست خورد. Marc Hedlund موسس Wesabe پذیرفت که Mint تجربه کاربری بهتری را ارائه می دهد.

نمونه دیگر MySpace می باشد که در سال 2003 منتشر گردید و فیسبوک سال بعد منتشر شد، فیسبوک به طور کامل بر کاربران خود متکی است و به لطف آنها توانسته در سرتاسر جهان گسترش یافته و بازار را تحت سلطه خود بگیرد، البته نقش یک تجربه کاربری بسیار خوب و مستمر نیز غیرقابل اغماض است.

به بیان Chris Cox، مدیر عامل بخش محصولات فیسبوک، جلودار بودن تنها هدف ما نبوده و آنچه ایجاد تمایز می کند و موجب موفقیت می شود نحوه پیاده سازی و اجرا است.

بسیاری از مردم نمی دانند که یاهو نخستین وب سایتی بود که به نمایش فوری نتایج جستجو می پرداخت، در عوض همه با گوگل آشنایی داشته و نام آن را شنیده اند.

یاهو به صورت عمومی ادعا کرد که گوگل را در آن سرویس شکست داده و به پتنت اپلیکیشن های یاهو و حقوق مالکیت معنوی اشاره کرد. اما این واقعیت که یاهو باید به مردم یادآوری می کرد که آنها برای اولین بار این کار را انجام داده اند، شکست آن را رقم زد. زمانی که یک محصول یا استراتژی انتشار با شکست مواجه می شود، شکست به وقوع می پیوندد. چنانچه شما سعی در انجام کاری کنید که رقبای بزرگ انجام می دهند، باید مطمئن شوید که شما آن کار را به نحو بهتری به انجام می رسانید.

به عنوان یک استارتاپ، منابع یک کمپانی بزرگ در اختیار شما قرار ندارد، اما با این وجود دارای مزایایی به سبب کوچک بودن و تمرکز بیشتر می باشید. ترفند موفقیت به خارق العاده ساختن محصول بر می گردد، بدین ترتیب کاربران آن را دوست داشته، از آن سخن می گویند و آن را به اشتراک می گذارند.

انجام کاری که در آینده نتیجه خواهد داد

کاربران قدرتمند امروزی استراتژی های کسب و کار را شکل می دهند و انتظار دریافت تجربه های باکیفیت و مداوم را دارند. چنانچه مشتری شما یک ارزش فوری را از شما دریافت نکند، به رقبای شما روی خواهد آورد.

درک تمایلات مشتریان و ارائه آن توسط یک تجربه کاربری عالی، به کسب و کار شما قدرت می بخشد و قدرت آن را در دراز مدت تضمین می کند. همواره به یاد داشته باشید که بهترین بودن بهتر از پیشگام بودن است و با این ذهنیت چیزی را به مشتریان خود ارائه دهید که مدت ها از آن سخن بگویند.

 

منبع:

http://www.marketingprofs.com

این نوشته را به گوگل توصیه کنید :

بسته های آموزشی جذاب!بیشتر