بهبود تجربه کاربری بازی

با این 5 ترفند تجربه کاربری بازی های خود را بهبود ببخشید – بخش اول

اگر به عنوان یک تیم توسعه مستقل مشغول به کار هستید، چالش های زیادی پیش روی شما قرار دارند و باید وظایف گوناگونی را به عهده بگیرید و اقدام به رفع بخشی از مشکلات طراحی تجربه کاربری بازی خود نمایید، از این رو لازم است در این زمینه اطلاعات زیاد و گسترده ای داشته باشید. در این مطلب 5 ترفند بهبود تجربه کاربری بازی ها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت، با ما همراه باشید.

طراحی تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری یا همان UX، حوزه ای است که اغلب بازی سازان از آن اطلاع چندانی ندارند و هنوز در بازی ها به طور کامل پیاده سازی نشده است. با این وجود طراحی تجربه کاربری یکی از نقش های معمول در تیم های توسعه نرم افزار می باشد.

در حقیقت طراحان تجربه کاربری یک پل ارتباطی بین مهندسین و کاربران هستند و وظیفه دارند که برنامه را تا جای ممکن ساده و یکپارچه کنند. بازی ها هم نوعی اپلیکیشن محسوب می شوند و مایلیم کاربر یا همان بازیکن به راحتی قادر به پیشروی در مراحل بازی بوده و به تنهایی از پس چالش های بازی برآید. در کل می خواهیم تجربه کاربری بازی تا جای ممکن بی نقص، خوب و یکپارچه باشد.

چنانچه طراح امکانات و مکانیک هایی را به بازی اضافه کند، طراح تجربه کاربری هر بخشی را که موجب پیچیدگی شده حذف می کند تا بازی لذت بخش تر شود. نقش طراح تجربه کاربری در یکی از ویدیوهای اخیر Extra Credits اینگونه توصیف شده: "طراحان تجربه کاربری به طراحی نحوه یادگیری سیستم های بازی و تعامل با آنها از سوی بازیکنان می پردازند."

این شرایط بدین معنا نیست که بازی را بیش از حد ساده و معمولی کنیم، بلکه باید به بهبود جریان بازی، کنترل ها و رابط آن بپردازیم، به طوری که درک و یادگیری آن برای بازیکنان موردنظر ساده تر شده و کاربر به راحتی بتواند بازی کند.

این تعریف کمی با تعریف طراح متفاوت است، اما ارائه دهنده دیدگاه جدیدی می باشد، در واقع به جای اینکه از نقطه نظر سازنده به طراحی خود نگاه کنید، باید از دیدگاه بازیکنان به آن بنگرید.

ترفند 1: بازیکنان خود را بشناسید

اکثر توسعه دهندگان ماهر و باتجربه بر این باورند که برای ارائه بهترین تجربه کاربری در بازی لازم است بازیکنان و مخاطبین خود را به خوبی شاخته و یک مجموعه محدود از مخاطبین هدف خود را پیدا کنید.

گروهی از کاربران که با نام early adopters شناخته شده اند نیز وجود دارند که در حین ساخت بازی شما را از بازخوردهای اولیه خود مطلع می سازند. اما اگر تصور می کنید این گروه را مردان بین 18 تا 30 سال تشکیل داده اند، باید کمی تجدیدنظر کنید، زیرا این تصور بسیار مبهم است.

علاوه بر این، بازیکنان بیشماری با سلایق و انتظارات گوناگون وجود دارند که نمی توان تمامی آنها را از نظر پیچیدگی بازی قانع و خوشنود ساخت. از این رو لازم است بازی را مطابق خواسته آن دسته از بازیکنانی که برای شما مهم هستند طراحی کنید.

بازی Wonderboy: the Dragon’s Trap را به عنوان نمونه در نظر بگیرید که در حقیقت نسخه تغییریافته ای از بازی کلاسیک Wonderboy III است، تیم سازنده هفته گذشته یک retro mode جدید را به نمایش گذاشت که شما را در ریل تایم، قادر به جابجایی از گرافیک های اچ دی به ظاهر و حال و هوای اصلی بازی می کند.

این اقدام چشمگیر به ما می گوید که بازی طرفداران سری های اصلی بازی را نیز هدف قرار داده و از این رو اهمیت دارد، با این وجود این گروه از مخاطبین نیز ویژه اند:

افرادی که در دهه سوم زندگی خود هستند و در دوران نوجوانی عاشق عنوان اصلی و اولیه بازی بوده اند. بازی جدید Wonderboy نیز بسیار زیباست، از این رو توجه و علاقه بسیاری از بازیکنان را برمی انگیزد.

این مثال نشان داد که توسعه دهندگان این بازی تنها مقید به حال و هوای بازی اصلی نبوده و با ساخت retro mode چیزی بیشتر از آنچه نیاز بود را انجام داده اند تا حالت قدیمی و توستالژیک را به بازی اضافه کنند، دلیل چنین اقدامی این بوده که آنها به طور دقیق می دانستند که بازی را برای چه گروهی از کاربران می سازند.

بهبود تجربه کاربری بازی

شما باید دقیقا تصمیم بگیرید که بازی را برای چه افرادی می سازید، مخاطبین خود را پیدا کرده و تست های گسترده ای انجام دهید. این ابزار شما را در فرآیند تست راهنمایی کرده و به شما در کسب اطمینان از دریافت بازخوردهای درست و مناسب یاری می رساند.

با استفاده از آمار و تجزیه و تحلیل های مناسب ویژگی های بازیکنان را شناسایی کنید

برای دریافت بیشترین اطلاعات ممکن درباره بازیکنان و داده های هدفمند، باید از تجزیه و تحلیل و آمار بهره بگیرید. چنانچه گزارشات یکپارچه شده ای در فیسبوک، توییتر، استیم و ... دریافت می کنید، به نفع شما خواهد بود و تمامی استودیوهای بازی های موبایل نیز چنین چیزی دارند.

داده های جمع آوری شده، به وضوح شما را قادر به شناسایی مشکلات مرتبط با طراحی بازی می کنند و کاربردی ترین معیار پیگیری ایونت های پیشرفتی شروع، شکست و تکمیل بازی می باشد.

این آمار نسبتی از بازیکنان که هریک از مرحله های بازی را انجام می دهند، آنهایی که تا مرحله آخر بازی پیش می روند و تعداد دفعاتی که شکست می خورند را مشخص می کند. در کنار مدت زمان نشست بازیکن و طول نشست بازی، این آمار به شما در شناسایی مشکلات طراحی آزاردهنده و بد بازی نیز یاری می رساند. چنانچه کاربران به دفعات زیاد شکست بخورند، بازی را کنار خواهند گذاشت و اگر بازی شما خسته کننده یا تکراری باشد، بازیکنان کمتری راغب به انجام مرحله بعدی بازی می شوند.

لازم است اطمینان حاصل کنید انواع گوناگون از بازیکنان موجود در گروه هدف شما، بازی را امتحان می کنند. افراد سلایق، مهارت ها و عادت های بازی گوناگونی دارند و قطعا نمی توانید چیزی بسازید که برای تک تک اشخاص مناسب باشد. اما به یقین مایلید تا گروه گسترده ای را که شامل طرفداران آینده شما هستند، تحت پوشش قرار دهید.

ترفند 2: محدوده را کوچکتر کنید

طراحی تجربه کاربری ماهیتا کاهشی و حذفی است و باید این ایده را در کار خود پیاده سازی نمایید. در حین طراحی بازی مایل به افزودن امکانات جدید به آن هستید که برای نمونه می توان به مکانیک ها، الگوها یا موانع جدید اشاره کرد. در حقیقت این بخش طبیعی از فرآیند محسوب می شود و ممکن است طراحی تجربه کاربری در ابتدا کمی غیرطبیعی به نظر برسد، زیرا معمولا عادت نداریم بخش هایی را حذف کنیم.

بهبود تجربه کاربری بازی

به عنوان طراح بازی، شما مایل به افزودن مکانیک های اضافه برای جدید کردن گیم پلی هستید تا کامل و شگفت انگیز شود. از طرفی، فرآیند طراحی تجربه کاربری نیز متضاد این نیست و یک تعادل برای پروژه های شما بوجود می آورد.

بازی The Witness یکی از نمونه های خوب در این زمینه است، سازندگان هرازچندگاهی مکانیک های جدیدی برای بازی معرفی می کنند و سعی می کنند وضعیت های اضافه را تا حد ممکن کاهش دهند.

بهبود تجربه کاربری بازی

این کار بخشی از این فرآیند تکراری است: شما بازی و نمونه اولیه را می سازید، گیم پلی را به اجرا درمی آورید و در مرحله بعدی نه تنها اقدام به حذف بخش های سردرگم کننده و ناخوشایند می کنید، بلکه محتوای کنونی را هم بهبود می بخشید تا فهم آن برای کاربران ساده تر شود. کاهش محدوده پروژه شما را قادر به کامل کردن بازی در زمان معقولی می کند تا در عین حال با کمبود بودجه نیز مواجه نشوید.

در مطلب بعدی به سایر ترفندهای خلق یک تجربه کاربری خوب برای بازی ها پرداخته خواهد شد، با ما همراه باشید.

 

http://www.gameanalytics.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید