برندسازی و ایجاد هویت بصری: دو فاکتور مهم برای ارتقای کسب و کار

برندسازی و ایجاد هویت بصری: دو فاکتور مهم برای ارتقای کسب و کار

موفقیت در بازاریابی و کسب درآمد و همچنین محبوبیت بین مخاطبان و مشتریان در گروی برنامه ریزی استراتژیک و طولانی مدت میباشد. بازاریابی مفهومی گسترده است و جنبه های گوناگونی را در بر میگیرد که برندسازی و ساخت هویت بصری بخشی از آن بوده و به شدت در نگرش کاربران و دیدگاه آنها تاثیرگذار میباشد. برندسازی برای کسب و کارهای گوناگون مهم است و تنها به محصولات خاصی محدود نمیشود. امروزه بازار اپلیکیشن های موبایل نیز رونق گرفته و از این رو بازاریابان این دسته از محصولات نیز سعی میکنند تا روشی را که سایرین مورد استفاده قرار داده اند در پیش بگیرند.

برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان یکی از مهم ترین عواملی است که مورد توجه کلیه کسب و کارها قرار گرفته، این تعامل سازنده درآمد شما را با افزایش چشمگیری مواجه میکند و سهم شما را در بازار افزایش میدهد، از این رو برخورداری از یک دیدگاه استراتژیک نسبت به بازاریابی اپلیکیشن ها ضروری است. دانلود اپلیکیشن از سوی مشتریان نشانی از موفقیت نیست، تنها در صورتی به موفقیت دست یافته اید که مشتریان در عمل اپلیکیشن شما را مورد استفاده قرار داده و با آن تعامل برقرار کنند.

ساخت یک محصول منحصر به فرد و خاص به سختی امکان پذیر است، ولی میتوان با تمرکز بر روی جزئیات کوچک از دیگران متمایز شد و با ساخت تصویری که گویای پیام موردنظر باشد متفاوت ظاهر شد. ظاهر و احساس نوعی زبان بصری را پدید می آورند که توسط تمامی افراد با فرهنگ ها و طرز فکرهای گوناگون به طور مشابه درک میشود و این دیدگاه مخاطبین است که آگاهی آنها از حضور برند را به نمایش میگذارد.

برندسازی

برخی افراد کلمات برند و لوگو را به جای یکدیگر مورد استفاده قرار میدهند در حالی که ساخت لوگو تنها بخشی از فرآیند برندسازی میباشد. برند فراتر از یک نام و لوگو بوده و از هویت شما، ارزش ها، پیشنهادات و نحوه ارائه آنها سخن میگوید و بازاریابی را تاثیرگذارتر میگرداند. یک تاثیرگذاری عمیق و بادوام موجب تمایز شما شده و مشتریان و فروش شما را افزایش میدهد، از طرفی راهی برای تعامل با مشتریان آینده نیز میباشد.

نسل برندهای دیجیتال فرهنگ و زبان بصری خاص خود را ایجاد کرده اند که نه فقط طراحی لوگو بلکه تجربه ای تعاملی و تاثیرگذار را نیز پدید آورده است. چنانچه بینش برند حول محور تعامل و ارتباطات نبوده و هویت بصری آن به روشنی تعریف نشده باشد فرصت شناخته شدن برند کاهش مییابد.

علاوه بر طراحی قسمت دیداری برند لازم است نامی گویا و مرتبط نیز برای آن انتخاب شود، نامی که به راحتی به خاطر سپرده شده و با هدف کلی محصول هم راستا باشد، علاوه بر این باید به رنگ، تایپوگرافی و مفهوم نیز توجه کرد.

بهترین برندینگ بر پایه یک ایده ذهنی قدرتمند و بامفهوم شکل گرفته است، برند به مشتریان در جهت شناسایی آنچه مورد نیاز آنهاست یاری میرساند، نوعی شفافیت را خلق مینماید و شما را بر روی هدف خود متمرکز میگرداند، برقراری ارتباط احساسی با مشتری برای برند شما ارزش آفرینی میکند.

به یاد داشته باشید که برندینگ تنها محدود به لوگو و عناصر گرافیکی نمیشود، بلکه کل تجربه مشتری را در بر میگیرد، در حقیقت برند راهی برای خلق اعتماد در مشتریان است. مزیت یک برند قدرتمند ایجاد نوعی رقابت سازنده در مارکت بوده و ارزش محصول را از طریق تعاملات به نمایش میگذارد. یک برنامه استراتژیک و حساب شده در پشت هر برندی نهفته است و راهی برای شناسایی در اختیار قرار میدهد.

امکانات ارائه شده در انتخاب مشتریان تاثیرگذارند اما برند موجب محبوبیت شما شده و راهی برای معرفی محصول به سایرین است. برند با نمایش ماموریت شما مزایا و امکانات محصول و دیدگاه مشتریان درباره آن را به تصویر میکشد. افراد تمایل دارند شخصیت پشت پرده یک محصول یا شرکت را مشاهده کنند و برند راهی برای نمایش این شخصیت میباشد. در برندسازی باید تمرکز خود را بر روی وجه تمایزات خود از رقبا بگذارید و این تمایزات را به گونه ای شفاف و واضح به مخاطبین خود نمایش دهید.

انجام تحقیقات گسترده و آگهی از نیازهای مشتریان راهی برای موفقیت در برندسازی است، تصور مشتریان اولویت بیشتری نسبت به تصورات شما دارد و برندینگ به تمامی جوانب کسب و کار شما ارتباط پیدا میکند. صاحبان کسب و کار و سازندگان اپلیکیشن تمایل دارند تا محصول آنها نخستین گزینه انتخابی از سوی کاربران باشد و برندینگ راهی برای دستیابی به این هدف است. باید دلیلی را در اختیار مشتری قرار دهید تا شما را انتخاب کند. چنانچه وعده های داده شده به مشتریان عملی نشوند فرصت شما برای تعامل با مشتریان از بین میرود و مشتریان دیگر به شما اعتماد پیدا نمیکنند.

برندینگ راهی برای ایجاد اعتماد در کارمندان، مشتریان و شرکای کاری است و مجموعه ای از ارزش های شرکت شامل محصولات، سرویس ها، افراد، تبلیغات و فرهنگ را در بر میگیرد، علاوه بر این توقعات و انتظارات مشتریان را بهبود میبخشد و از عناصر بصری برای این کار بهره میگیرد، توانایی هایی شما را به حداکثر رسانده و آگاهی و وفاداری به برند را توسعه میبخشد.

لازم است تمامی محتوا برندسازی شود، محتوای باکیفیت نیازمندی های مشتریان را ارضا میکند، جهت تاثیرگذاری بر روی مشتریان فرصت بسیار کوتاهی در اختیار شما قرار دارد، چیزی در حدود چند ثانیه لذا باید از این فرصت استفاده کرده و تجربه خاطرانگیزی را در مشتریان پدید آورید. سادگی و وضوح به درک کلام شما توسط مشتریان یاری میرسانند. توجه داشته باشید که سادگی برند نیز اهمیت دارد و باید بر روی تعداد اندکی از ارزش های برند متمرکز شوید، کیفیت نمایش هویت بصری ارزش های محصول و خدمات را منعکس میسازد. انتظارات افراد از برندهای قدرتمند مشخص است اما برندها تنها محدود به شرکت های بزرگ نمیشوند و منحصر به فرد بودن محصول از طریق برندینگ محقق میشود.

ایجاد هویت بصری

تصاویر بهتر، آسان تر و سریع تر از متون ساده توسط مغز انسان پردازش میشوند، از این رو طراحی عناصر دیداری اهمیت خاصی پیدا میکند و طراحی هدفمند موجب ایجاد حس اعتماد و اطمینان در کاربر میگردد. تمامی عناصر دیداری موجود باید به گونه ای معنادار در کنار یکدیگر قرار بگیرند و مفهوم مورد نظر را به سادگی و شفافیت تمام به کاربر منتقل کنند. پردازش کلمات و عبارات در حافظه کوتاه مدت انجام میشود، در حالی که تصاویر در صورت پردازش درست در حافظه بلندمدت انسان نقش میبندند، با این اوصاف رسانه های دیداری تاثیرگذارترین روش برای ارتباطات هستند.

برند و هویت بصری انعکاسی از فرهنگ، شخصیت و نگرش سازمان میباشند، ساخت برند به یک لازمه برای سازمان ها بدل شده و سازمان ها دریافته اند که هویت بصری نمادی برای ارتباطات آنها میباشد، در حقیقت هویت بصری نخستین چیزی است که افراد مشاهده میکنند.

برخی بر این باورند که هویت سازمانی یک لوگوی قابل شناسایی است که ارزش ها و امکانات شرکت را به تصویر میکشد، در حالی که هویت بصری نمادی از ارزش های سازمان است که به تمامی حوزه های بازاریابی گسترش یافته و نگرش افراد نسبت به سازمان و ارزش های آن را شکل میدهد. شناخته شدن محصول و برند، ایجاد اعتماد نسبت به آن، احترام از جانب کاربران و به خاطرسپاری برند از جمله مزایای ساخت هویت سازمانی اند و از طرفی هویت بصری رفتارهای خرید مشتریان را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.

از سوی دیگر توجه به رابط و تجربه کاربری اپلیکیشن نیز در اولویت بالایی قرار دارد، این عناصر دیداری نیز نمودی از هویت بصری محصول شما میباشند و گواهی از توجه و اهمیت قائل شدن شما برای طراحی محصول اند، طراحی خوب موجب سهولت در استفاده شده و در کاربران حس اعتمادی نسبت به محصول وجود می آورد.

افراد به دنبال درک معنا و هویت یک عنصر دیداری بوده و نیازمند درک مفاهیم میباشند، از این رو لوگوی محصول یا اپلیکیشن باید به سادگی قابل درک، نمایش و شناسایی باشد. بسیاری از افراد برای محصولات با یک برند خاص ارزش بیشتری قائل بوده و هزینه بیشتری نیز در قبال آن پرداخت میکنند، از این رو برندسازی به عنوان راهی برای افزایش درآمد در بین کسب و کارها شناخته شده است. طراحی و سبک لوگو پیام برند را منعکس میکند و باید قابل تشخیص و شناسایی باشد. برای نمونه کمپانی اپل را در نظر بگیرید، هر کسی با دیدن سیب به یاد اپل می افتد، بنابراین الزامی برای طراحی یک لوگوی پیچیده وجود ندارد و گاه حتی یک رنگ خاص نیز برند را از سایرین متمایز می کند، پکپارچگی در طراحی به خاطرسپاری یک برند را میسر می گرداند، برای نمونه ایرانسل که با رنگ زرد خود برای همگان شناخته شده و یا اندروید که با رنگ سبز خود معروف شده است.

یک استراتژی تاثیرگذار جایگاه شما را در بازار رقابتی مستحکم میکند و راهی برای عملی ساختن وعده های شما به مشتریان است. برندینگ نحوه ارائه، زمان، مکان و مخاطبین را مشخص ساخته و از این راه هدف شما را مشخص میسازد. به یاد داشته باشید که ارتباطات بصری و کلامی راهی برای برقراری تعامل اند و برندینگ راهی برای پیاده سازی این موارد میباشد.

بازاریابی، جذب مشتری و تاثیرگذاری بر روی آنها همه و همه نیازمند تلاش و یک برنامه استراتژیک اند و برندسازی و ایجاد هویت بصری تنها بخشی از این فرآیند میباشد. با کمک برند شما از سایرین متمایز میشوید و از این طریق به نحو بهتری محصول خود را به مخاطبین خود معرفی میکنید.

 

 

اینها را هم بخوانید