رفع کرش های اپلیکیشن

بهبود تجربه کاربری اپلیکیشن: چطور به کرش ها پایان دهیم؟

با محبوبیت یافتن اپلیکیشن های موبایل، افرادی زیادی مایل به ورود به این عرصه می شوند که برخی از آنها از تخصص لازم برای این کار برخوردار نیستند و همین امر نیز به مشکلاتی در فرآیند توسعه اپلیکیشن می انجامد. با این حال توسعه اپلیکیشن ابعاد گسترده ای دارد و بروز برخی مشکلات در حین و حتی پس از انتشار اپلیکیشن در مارکت ها کاملا طبیعی است.

بسیاری از اپلیکیشن ها دانلود شده، کمی مورد استفاده قرار می گیرند، کرش می کنند و سرانجام نیز پاک می شوند، با اطمینان می توان گفت که این شرایط برای بسیاری از اپلیکیشن ها پیش می آید و نامتداول نیست.

بسیاری از مطالعات مارکت صورت گرفته این حقیقت را به اثبات رسانده اند که بسیاری از اپلیکیشن ها کرش می کنند. تقریبا بیش از 1 درصد از مواقع، آنها در حال استفاده می باشند و یک سوم از کرش ها بیشتر از 2 درصد مواقع اتفاق می افتند و همین شرایط نیز موجب کنار گذاشتن اپلیکیشن از سوی کاربران می شود. بیش از سه چهارم از کاربران به اپلیکیشنی که کرش کرده، فرصتی دوباره می دهند و اگر باز مشکلی پیش آمد آن را پاک می کنند، در حالی که تنها 16 درصد از کاربران پس از پیش آمدن کرش دو بار هم آن را استفاده می کنند.

رفع کرش های اپلیکیشن

می توان بیان داشت اپلیکیشن هایی که کرش می کنند، برای کاربران بلااستفاده می باشند. کاربران اپلیکیشنی می خواهند که مشکل یا نیازی را برطرف کند، در حالی که اپلیکیشن هایی که کرش می کنند، یک مشکل دیگر به مشکلات کاربر می افزایند که به هیچ عنوان خوشایند نیست. این اپلیکیشن ها به قابلیت استفاده از اپلیکیشن و تجربه کاربری لطمه وارد می کنند و همین شرایط نیز به نظرات بد در اپ استورها می انجامد.

اما مشکل اینجاست که توسعه دهندگان به طور کامل قادر به پایان دادن به کرش ها نیستند و کرش ها همواره به وقوع می پیوندند. می توان گفت که اگر توسعه دهندگان بتوانند نرخ کرش اپلیکیشن خود را به زیر 1 درصد برسانند، اپلیکیشن آنها پایدار محسوب می شود. هیچ کس به دنبال کرش صفر درصد نیست، حتی اگر فرد به شدت کمال گرایی باشید.

چرا کرش ها اتفاق می افتند؟

کرش ها اجتناب ناپذیرند و دلایل گوناگونی برای پیش آمدن کرش در اپلیکیشن وجود دارد. با این حال یکی از عمده ترین دلایل وقوع کرش در اپلیکیشن، مدیریت ضعیف حافظه می باشد. برخی از توسعه دهندگان به گونه ای اپلیکیشن خود را توسعه می دهند که انگار اپلیکیشن آنها تنها برنامه ای است که بر روی گوشی کاربر به اجرا درمی آید. گاهی چنین تصوری در ذهن توسعه دهندگان وجود دارد که تمام حافظه و قدرت پردازشی گوشی در اختیار اپلیکیشن آنها قرار دارد. وقتی اپلیکیشن در دست عموم مردم قرار می گیرد و اپلیکیشن ها باید در کنار هم کار کنند، مشکل چهره خود را می نماید و منابع حافظه به سرعت تخلیه می شوند و همین شرایط نیز به کرش کردن اپلیکیشن می انجامد.

با آگاهی از این موضوع که کرش ها همواره تهدیدی برای اپلیکیشن شما هستند، می توانید تلاش کنید تا به گروه اپلیکیشن هایی که میزان کرش در آنها زیر یک درصد است، بپیوندید. لازمه این کار مد نظر قرار دادن کرش ها در طول فرآیند توسعه اپلیکیشن، تجزیه و تحلیل کامل محصول نهایی از ابعاد گوناگون و اعمال تغییرات در صورت لزوم می باشد.

مشکل اینجاست که بسیاری از توسعه دهندگان اپلیکیشن های موبایل هنوز هم از ابزارهای قدیمی که با پیدایش اپلیکیشن ها به صحنه وارد شدند، برای تجزیه و تحلیل استفاده می کنند.

این ابزارها که با عنوان ابزارهای تجزیه و تحلیل کمی شناخته شده اند، ارائه دهنده اطلاعات بسیار ارزشمند، در قالب اعداد و ارقام است که تنها یک بخش از ماجرا می باشد که مرتبط به تجربه کاربری و کرش های اپلیکیشن است. اما هم گام با گسترش اپلیکیشن های موبایل، امروزه ابزارهای جدیدی نیز در مارکت در دسترس قرار گرفتند که با نام ابزارهای تجزیه و تحلیل کیفی شناخته شده اند. در صورت استفاده از این ابزارها، به همراه ابزارهای سنتی، یک تصویر کامل از اپلیکیشن و وضعیت آن پیدا خواهید کرد. با تغییر اپلیکیشن ها، تجزیه و تحلیل های نیز تغییر پیدا می کنند و این شرایط تغییر و حرکت توسعه دهندگان را نیز می طلبد.

تفاوت بین ابزارهای تجزیه و تحلیل

احتمالا تاکنون متوجه شده اید که تجزیه و تحلیل های کمی به اعداد و ارقام محدود می شوند و هر بخشی از اپلیکیشن که در قالب اعداد بگنجد، با تجزیه و تحلیل های کمی ارتباط پیدا می کند، به عنوان نمونه ای از این اعداد می توان به تعداد اجرای اپلیکیشن، زمانی از روز که اپلیکیشن مورد استفاده قرار می گیرد و تعداد دفعات کرش اپلیکیشن اشاره کرد که در این شرایط بیشترین اهمیت را دارد.

اما دلیل مشکل را نمی توان با کمک این آمار و ارقام فهمید و سوالی که پیش می آید این است که چرا اپلیکیشن ها کرش می کنند؟ کاربر چه کار کرده که موجب کرش در اپلیکیشن شده است؟ آیا یک دنباله مشخص از اقدامات منجر به کرش شده اند؟ آیا یک دکمه را برای مدت طولانی فشار داده است؟ آیا به طور مستمر سعی کرده صفحه را به چپ بکشد؟ پاسخ تمامی این سوالات و نیز سوالات مشابه تنها از طریق تجزیه و تحلیل کیفی مشخص خواهد شد. در پلتفرم های تجزیه و تحلیل کیفی، قابلیتی وجود دارد که برای پاسخ به این پرسش ها به کمک توسعه دهنده می آید و این قابلیت همان تاریخچه اقدامات کاربر است. همانطور که از نام آن نیز پیداست، با کمک آن می توان فهمید که کاربران چگونه اپلیکیشن را مورد استفاده قرار می دهند و بدین ترتیب درک بهتری از مشکلات پیش آمده پیدا می کنید.

تاریخچه اقدامات کاربر

در صورتی که کاربران به گونه متفاوتی از اپلیکیشن استفاده کنند که با آنچه شما در ذهن داشته اید فرق داشته باشد، این شرایط به عدم درک و سردرگمی کاربران منجر می شود و عناصر مختلف اپلیکیشن در نظر آنها باگ دار و مشکل دار جلوه می کند و این وضعیت در نهایت ممکن است به زدن دکمه حذف اپلیکیشن بینجامد. بدون اطلاع از نحوه استفاده از اپلیکیشن توسط کاربر، نمی توان راه چاره ای برای مشکل اندیشید. از آنجا که کاربران قادر به تغییر رابط و یا استراتژی آنبوردینگ نیستند، اپلیکیشن را به طور کامل کنار می گذارند.

بهترین راه برای برطرف کردن این مشکل نظارت بر فعالیت های کاربران در حین کار با اپلیکیشن می باشد که در عمل غیرممکن است. اما راهکار دوم امکان پذیر می باشد و لازم است نشست های ثبت شده و ریل تایم کاربران را هنگام استفاده از اپلیکیشن مورد بررسی قرار دهید. بدین ترتیب می توانید ریشه مشکلات پیش آمده را پیدا کنید و بفمهید که کدام اجزای اپلیکیشن و چند بار کرش می کنند. آگاهی از این اطلاعات از طریق ابزارهای کمی امکان ناپذیر است.

اگر تاریخچه ای از عملیات کاربر ندارید، باید اقداماتی را جهت درک دلیل اصلی کرش صورت دهید:

- تمامی گزارشات کرشی را که از سوی کاربران دریافت کرده اید، با دقت بخوانید.

- شکایت های کاربران را که از طریق ایمیل برای شما ارسال شده، مطالعه کنید.

- نظرات کاربران درباره اپلیکیشن را بخوانید.

انجام این کار کمی زمان بر است و باید به تمامی شکایت ها نیز واکنش نشان دهید، اما گاهی اوقات نتایج دریافتی از تجزیه و تحلیل های کمی، ممکن است گمراه کننده بوده و مرتبط ساختن کرش به دلیل اصلی مشکل را دشوار می کند.

بسیاری از خریدکنندگان، سبد خرید موبایل خود را بنا به دلایل گوناگونی رها می کنند. تجزیه و تحلیل های کمی قادر به بیان دلیل مشکل هستند و ممکن است یک سرویس پرداخت حیاتی از قلم افتاده باشد و یا هنگامی که کاربران اطلاعات پرداخت را وارد می کنند، صفحه ثبت نام بنا به دلیل نامتداولی کرش کند و آنها را از ادامه عملیات باز دارد. پاسخ تمامی این پرسش ها با بررسی نسشت های کاربران امکان پذیر است و به شما یاری می رساند تا یک اپلیکیشن عملکردی، سرگرم کننده و جذاب که از تجربه کاربری خوبی نیز برخوردار است، درست کنید.

برطرف کردن مشکلات

کرش های اپلیکیشن موبایل یکی از مهم ترین مشکلاتی است که به پاک کردن اپلیکیشن از سوی کاربر می انجامد. از طرفی از بین بردن کرش های اپلیکیشن به طور کامل، غیرممکن است، اما می توان آنها را به حداقل رساند که کمتر از 1 درصد دفعاتی است که کاربر اپلیکیشن را مورد استفاده قرار می دهد و برای این کار لازم است اطمینان حاصل کنید که اپلیکیشن به درستی ساخته شده است و بر کارآیی اپلیکیشن نظارت کرده و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و چنانچه مشکلاتی وجود دارند، با انتشار آپدیت هایی اجزایی را که خوب ساخته نشده و به مشکل برخورده اند، حذف کنید.

در اکوسیستم به شدت رقابتی امروز، تجزیه و تحلیل های کمی به وفور توسط توسعه دهندگان مورد استفاده قرار می گیرند تا از طریق به ردیابی داده های عددی پرداخته شود، حال آنکه استفاده از این ابزارها کفایت نمی کند. در حالی که اگر از آنها، همراه با ابزارهای کیفی استفاده کنید، اطلاعات دقیق تر و جزئی تری از تجربه کاربری اپلیکیشن کسب خواهید کرد.

از طریق ابزارهای کمی متوجه می شود که اپلیکیشن کی و چند بار کرش می کند، اما ابزارهای کمی با نمایش بصری نشست های واقعی کاربر، شما را قادر به درک دلیل پیش آمدن کرش ها می کند، تنها با این اقدامات قادر به درک کامل شرایط خواهید شد و می توانید اپلیکیشن را بهبود بخشیده و بهترین تجربه کاربری ممکن را در اختیار کاربران خود قرار دهید.

چنانچه شما نیز به توسعه اپلیکیشن می پردازید و در زمینه دلایل کرش کردن اپلیکیشن ها اطلاعاتی دارید، در بخش دیدگاه ها تجربیات خود را با سایرین به اشتراک بگذارید.

 

https://appdevelopermagazine.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید