انیمیشن های عملیاتی

بهبود تجربه کاربری با کمک انیمیشن های عملیاتی - بخش اول

به طور طبیعی انسان ها آنچه را از نظر بصری برای آنها جذابیت داشته باشند دوست دارند و این شرایط در پیاده سازی محصولات دیجیتال از جمله اپلیکیشن های موبایل نیز صادق است. با کمک انیمیشن ها به راحتی می توان توجه کاربران را جلب کرد. چشمان ما ذاتا به اشیای متحرک توجه می کند و انیمیشن ها چشم نوازند و موجب تمایز یک اپلیکیشن از اپلیکیشن های ساخته شده توسط رقبا می شوند. اخیرا طراحان زیادی از انیمیشن ها به عنوان ابزاری جهت بهبود تجربه کاربری بهره می گیرند و انیمیشن ها یکی از ابزارهای مهم در تعامل موفق قلمداد می شوند.

انیمیشن ها تنها زمانی به بهبود تجربه کاربری می انجامند که در زمان و مکان مناسب مورد استفاده قرار گیرند. انیمیشن های رابط کاربری خوب بامعنی و کاربردی هستند. در این مطلب قصد داریم به نقش انمیشن های عملیاتی در طراحی تجربه کاربری بپردازیم، با ما همراه باشید.

انیمیشن عملیاتی (functional animation) چیست؟

انیمیشن عملیاتی نوعی انیمیشن است که در داخل رابط کاربری جاسازی شده و بخش از عملکرد آن طراحی محسوب می شود. این انیمیشن ها به بهبود طراحی انجامیده و دارای اهداف بسیار واضح و منطقی شامل موارد زیر می باشد:

- کاهش بار شناختی

- جلوگیری از ناتوانی در تشخیص و مشاهده تغییر

- نمایش ارتباط بین بخش های گوناگون

انیمیشن ها روح تازه ای به طراحی می بخشند. در رویکرد طراحی انسان محور، که کاربر نقطه تمرکز اولیه است، رابط کاربری باید قابل درک، ریسپانسیو و کاربرپسند باشد. انیمیشن عملیاتی به شما کمک می کند تا به این اهداف دست پیدا کنید.

نقش انیمیشن های عملیاتی در طرحی رابط کاربری

یک انیمیشن عملیاتی که به خوبی بر روی آن فکر شده و مورد تست قرار گرفته باشد، دارای توان بالقوه برای وظایف متعددی می باشد.

واکنش بصری به عملیات کاربر

در طراحی تعاملی مناسب به خوبی واکنش به عملیات پیاده سازی شده است و چنین واکنش هایی این حس را تداعی می کند که در حال تعامل با عناصر واقعی در صفحه هستید و نتیجه این تعاملات را نمایش می دهند.

تمامی عناصر رابط کاربری مانند دکمه ها و کنترل ها باید ظاهری قابل لمس داشته باشند و به محض انجام عملیات از سوی کار نتیجه را به نمایش گذارند.

انیمیشن های عملیاتی

انیمیشن های عملیاتی

واکنش بصری در شرایطی که می خواهید کاربر را از نتایج یک عملیات مطلع سازد نیز به کار خواهد آمد. در شرایطی که عملیات با موفقیت انجام نمی شوند، با کمک انیمیشن عملیاتی می توان به شکل سریع و ساده ای اطلاعاتی را در ارتباط با مشکل پیش آمده به کاربر نمایش داد. برای مثال لرزاندن صفحه یا فیلد ورودی در صورت وارد کردن رمز عبور نادرست، یکی از جسچرهای متعارف است.

انیمیشن های عملیاتی

هدف:

- تایید این موضوع که سیستم، اطلاعات کاربر را دریافت کرده است

- تایید عملیات کاربر

مشاهده وضعیت سیستم

مشاهده وضعیت سیستم یکی از مهم ترین اصول طراحی رابط کاربری می باشد. کاربران مایلند در هر زمانی از شرایط فعلی خود اطلاع پیدا کنند و اپلیکیشن نباید مانعی برای این کار باشد و آنها را مجبور به حدس زدن نماید. آنها باید با استفاده از واکنش های مناسب، به کاربر بگویند که چه چیزی در حال رخ دادن است.

فرآیندهای آپلود و دانلود داده، فرصت بسیار خوبی برای پیاده سازی یک انیمیشن عملیاتی است و نوارهای بارگذاری متحرک سرعت یک عملیات را به خوبی به تصویر می کشند.

انیمیشن های عملیاتی

این نوع از انیمیشن عملیاتی را می توان برای جلب توجه کاربر به تغییرات وضعیت در اپلیکیشن یا حتی سیستم به کار برد، برای مثال یک تماس ورودی:

یا یک ایمیل جدید در اینباکس:

هدف:

در اختیار قرار دادن نوتیفیکیشن ریل تایم از وضعیت سیستم و قادر ساختن کاربر به درک آنچه در حال اجراست.

کاربران جدید برای درک نحوه استفاده از اپلیکیشن به کمک نیاز دارند و این موضوع برای رابط هایی که دربرگیرنده تعاملات غیرمتعارف و منحصر به فرد هستند اهمیت بیشتری پیدا می کند. بدون راهنمایی ممکن است کاربران سردرگم شده و ندانند که چگونه با اپلیکیشن تعامل برقرار کنند.

در آموزش کاربران باید مجموعه ای از سرنخ های بصری را نیز در اختیار قرار داد که مشخص می سازند که کدامیک از تعاملات امکان پذیرند. این نوع از انیمیشن تعاملی توجه کاربر را نسبت به تعاملات ممکن برمی انگیزد.

سرنخ های بصری موجب می شوند که کاربر متوجه شود که چه چیزی در حال انجام است. برای مثال در نسخه های قبلی آی او اس 7، انیمیشن عملیاتی در اپلیکیشن دوربین کاربر را برای انجام عملیات عکس گرفتن آماده می کند.

انیمیشن های عملیاتی

سرنخ های بصری با نمایش عملیات خاصی در طراحی، کاربران را تشویق به انجام اقدامات اضافه تر می کند:

انیمیشن های عملیاتی

سرنخ های بصری سطح قابلیت ها را افزایش داده و میزان مطلوبیت محصول را بهبود می بخشد.

اهداف:

- با ارائه سرنخ درباره چیزی که به وقوع می پیوندد، به انتظارات لازم کاربر شکل داده می شود

- کمک به کاربران جهت تطبیق خود با رابط کاربری

- مطلع ساختن کاربران در ارتباط با نحوه تعامل با عناصر موجود در صفحه

در مطلب بعدی به سایر تاثیراتی که انیمیشن های عملیاتی بر تجربه کاربری اپلیکیشن می گذارند خواهینم پرداخت، با ما همراه باشید.

 

https://www.smashingmagazine.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید