بهترین ویژگی هایی که به اندروید N راه خواهند یافت

بهترین ویژگی هایی که به اندروید N راه خواهند یافت

گوگل نخستین نسخه پیش نمایشی از اندروید N را برای توسعه دهندگان منتشر ساخته و توسعه دهندگان می توانند از این طریق با امکاناتی که در نسخه جدید اندروید روی کار خواهند آمد آشنا گردند. در این مطلب جالب ترین و جذاب ترین امکانات این نسخه از اندروید را به شما معرفی می کنیم.

گوگل اظهار داشته که این اولین پیش نمایش از این نسخه جدید اندروید است و به احتمال بسیار زیاد، پیش از انتشار نهایی و رسمی اندروید در تابستان سال جاری، شاهد تغییرات دیگری نیز در این سیستم عامل محبوب خواهیم بود. نسخه پیش نمایشی کنونی ما را از امکانات گوشی و تبلت ها در سال جاری مطلغ می سازد.

حالت اسپلیت برای صفحه نمایش

blog_17341_1

یقینا بزرگ ترین امکان در این نسخه قابلیت مولتی تسکینگ به صورت اسپلیت اسکرین است که به کاربر امکان استفاده از دو اپلیکیشن در کنار هم را می دهد. برخی از گوشی ها مانند سامسونگ هم اکنون نیز میزبان چنین امکانی هستند، اما با روی کار آمدن اندروید N تمامی گوشی ها از این ویژگی کاربردی بهره مند می گردند. با مراجعه به بخش اپلیکیشن های اخیر و ضربه زدن روی یک اپلیکیشن و نگه داشتن آن و کشیدن آن به سمت بالا یا پایین صفحه (یا چپ و راست که بستگی به جهت کنونی صفحه نمایش دارد) قادر به استفاده از این ویژگی خواهید بود. به نظر می رسند که توسعه دهندگان نیز محبور باشند قابلیت مذکور را به اپلیکیشن های خود بیفزایند، اما احتمال این نیز وجود دارد که نسخه N اندروید به تمامی اپلیکیشن ها چنین اختیاری را ندهد.

اندروید N دارای حالت picture-in-picture است که با کمک آن می توانید در حین استفاده از  گوشی، ویدیو را در پنجره کوچک تماشا کنید. بنا بر مستندات موجود در داکیومنتیشن گوگل این گزینه برای اندروید تی وی در نظر گرفته شده، اما در آن اسمی از گوشی ها و تبلت ها برده نشده است.

نوتیفکیشن های قدرتمندتر

blog_17341_2

قسمت نوتیفیکیشن ها در اندروید N کمی متفاوت تر از نسخه کنونی به نظر می رسد، اما این بخش میزبان قابلیت های جدیدی نیز خواهد بود. توسعه دهندگان هم اکنون می توانند از ویژگی direct reply در اپلیکیشن های خود استفاده کنند، با این امکان می توانید بدون باز کردن اپلیکیشن به یک پیام پاسخ دهید، چیزی مشابه عملکرد کنونی اپلیکیشن های گوگل.

نوتیفیکیشن های bundled نیز قابلیت جالب دیگری است که به اندروید امکان گروه بندی نوتیفیکیشن های یک اپلیکیشن خاص را می دهد، این نوتیفیکیشن ها در مرحله بعد به نوتیفیکیشن های مجزا گسترش می یابند، در نتیجه قادر به مشاهده جزئیات بیشتر درباره نوتیفیکیشن مورد علاقه خود می گردید. این قابلیت برای اپلیکیشن های چت و پیام رسان بسیار کاربردی خواهد بود، چرا که این دسته از اپلیکیشن ها نوتیفیکیشن های متعددی دریافت می کنند و بدین طریق می توانید پیش از خواندن آنها بفهمید که کدامیک مهم تر از بقیه می باشد. استفاده از این امکان همراه با قبلیت پاسخگویی مستقیم قدرت بیشتری نیز می یابد و می توانید نوتیفیکیشن ها را تقسیم بندی کرده و یکی یکی به هر کدام از آنها پاسخ دهید.

عمر طولانی تر باتری

blog_17341_3

Doze یکی از جالب ترین قابلیت های نسخه مارشمالو از اندروید بود، این قابلیت گوشی را به حالت خواب می برد و بدین ترتیب موجب صرفه جویی در مصرف باتری می گردید، لازم به ذکر است این قابلیت تنها زمانی فعال می شود که نشسته اید و گوشی شما حرکت نکرده و لمس نمی شود، آن هم برای مدتی خاص. از آنجایی که اکثر ما با گوشی های خود در حال حرکت می باشیم، این ویژگی به طور مستمر فعال نمی گردد. روش هایی برای ارتقای این ویژگی وجود دارند، اما این روش ها نیز معمولا آنچه را که ما خواستار آن هستیم به انجام نمی رسانند.

اما اندروید N عملکرد بهتری را در این زمینه از خود به نمایش می گذارد، بدین ترتیب که هر زمان صفحه خاموش است به حالت Doze سبک تری می رود و در صورتی که این حالت بدون استفاده ثابت باقی بماند به حالت Doze معمولی و عمیق می رود. اطلاع از چگونگی عمکلرد این قابلیت در اندروید N بسیار هیجان انگیز است، اما اینکه در شرایط واقعی چه کارآیی به نمایش گذاشته خواهد شد خود جای پرسش دارد.

منوی تنظیمات با قابلیت شخصی سازی بیشتر

blog_17341_4

بخش تنظیمات کشویی اندروید به شما امکان دسترسی به وای فای، روشن کردن Do Not Disturb و استفاده از گوشی به عنوان چراغ قوه را می دهند، اما متاسفانه دسترسی به این منو در اکثر گوشی ها به دو درگ نیاز دارد.

در اندروید N یک درگ کشوی نوتیفیکیشن را باز می کند و سه گزینه اول تنظیمات سریع در بخش بالایی قرار گرفته اند و نیازی به درگ کردن دوباره نیست، چنین شرایطی موجب راحتی بیشتر کاربران می گردد، با درگ کردن برای بار دوم کشو به طور کامل به نمایش در می آید، در اندروید N قادر به انتخاب گزینه هایی که مایل به نمایش آنها در تنظیمات می باشید، هستید. علاوه بر این امکان حذف گزینه های موردنظر و یا چیدمان دوباره آنها نیز در اختیار شما قرار گرفته است. این امکان در اندروید مارشمالو نیز توسط یک امکان مخفی در دسترس بود، اما در اندروید N این امکان به صورت پیش فرض وجود دارد.

امکانات مخفی جدید در UI Tuner سیستم شامل حالت شب خودکار

blog_17341_5

تنظیمات قابل شخصی سازی سریع در یک منوی مخفی به نام System UI Tuner قرار داده شده اند و این منوی مخفی دارای چندین گزینه جدید در اندروید N می باشد، شامل Do Not Disturb با امکان شخصی سازی بیشتر، گزینه ای برای حذف آیکون ها از نوار وضعیت، درجه بندی رنگ برای صفحه نمایش و یک حالت شب.

حالت شب گوشی را از black-on-white به white-on-grey می برد و درجه رنگ را به سایه قرمزرنگ تری تبدیل می کند و میزان روشنایی صفحه را نیز کاهش می دهد. این گزینه برای افرادی که تا پاسی از شب با گوشی خود کار می کنند بسیار کاربردی به نظر می رسد. فعال سازی گزینه به صورت خودکار و با توجه به ساعت گوشی نیز امکان پذیر است.

ذخیره ساز دیتا، بلاک کردن تماس ها و غیره

blog_17341_6

حالت ذخیره ساز دیتا چیزی مشابه ذخیره ساز باتری است که هم اکنون نیز در اندروید وجود دارد و برای ذخیره کردن در شرایطی که در حال نزدیک شدن به پایان ظرفیت دیتای خود هستید تعبیه شده است. قابلیت جدید دیگر امکان بلاک کردن برخی از تماس های دریافتی است که در اپلیکیشن های متعدد باز می شود و می توانید یک شماره را در تماس گیرنده بلاک کنید، با این کار آن شماره خاص در هنگ اوت نیز بلاک می گردد. در داکیومنتیشن گوگل به گزینه های دیگری مانند زمان بوت سریع تر، اسکرینینگ تماس و بهبودها دیگر نیز اشاره شده است.

اندروید N تصحیحات متعدد دیگری در زمینه رابط کاربری را نیز در بر گرفته که از ظاهر نوتیفیکیشن ها تا صفحه تنظیمات با جزئیات بیشتر گسترده است، اطلاعات مفیدی نیز به منوی اصلی افزوده شده اند.

موارد مذکور تنها بخشی از امکانات مورد انتظار از این نسخه اندروید می باشند، اما به یقین امکانات جدیدتری نیز در نسخه رسمی این سیستم عامل که در سه ماهه سوم سال جاری رونمایی می شود، جای خواهند گرفت، تنها باید منتظر انتشار رسمی نسخه N اندروید بود.

 

http://www.howtogeek.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید