قیمت گذاری اپلیکیشن

ترفندهایی برای تعیین مناسب ترین قیمت برای اپلیکیشن های موبایل

ساخت اپلیکیشن ها شامل مراحل متعددی می شود و پس از اینکه اپلیکیشن را برای انتشار آماده کردید، وارد چالش جدیدی می شوید که قیمت گذاری اپلیکیشن می باشد. به یقین تمامی توسعه دهندگان مایل به دریافت منفعت مالی از اپلیکیشن ساخته شده می باشند و نرخ بازگشت سرمایه در ارزیابی وضعیت اپلیکیشن نقش دارد.

چه هزینه ای در ازای استفاده از اپلیکیشن از کاربران دریافت کنیم؟

متغییرهای متعددی در قیمت گذاری اپلیکیشن موبایل تاثیرگذارند که در زیر به چندین مورد پرداخته شده است:

تحلیل بازار هدف: کاربران نخستین افرادی هستند که باید به آنها مراجعه کنید و ببینید آیا آنها مایل به پرداخت هزینه برای اپلیکیشن شما هستند یا تنها در صورتی که آن را به صورت رایگان در اختیار قرار دهید، از اپلیکیشن استفاده خواهند کرد؟ می توانید از کانال های ارتباطی در دسترس برای دریافت بازخورد از مشتریان استفاده کنید.

تحلیل رقبا: گام بعدی بررسی وضعیت رقباست، آنها چه قیمت هایی برای اپلیکیشن های خود تعیین کرده اند؟ نظر کاربران درباره این قیمت ها چیست؟ برای بررسی این موضوع می توانید به اپ استور مراجعه کرده و قیمت ها و نظرات را بررسی نمایید.

قیمت گذاری اپلیکیشن

تعیین انتظارات کاربران: برآورده کردن انتظارات کاربران اهمیت بسزایی دارد و افراد مایلند کمترین قیمت ممکن را بپردازند. اگر اپلیکیشن رایگان نیست، باید قیمت معقول و مناسبی را برای آن تعیین کنید، شاید قیمت سایر اپلیکیشن ها دو یا چند برابر اپلیکیشن شما باشد، اما همواره به یاد داشته باشید که اگر قیمت بالایی را برای اپلیکیشن خود تعیین کنید، اما کاربران معتقد باشند که اپلیکیشن ارزش چنین قیمت بالایی را ندارد، این اقدام جریانی از نظرات بد و منفی را به دنبال خواهد داشت که تاثیر ناخوشایندی بر روی کل کسب و کار شما می گذارد.

مدل های قیمت گذاری برای اپلیکیشن های موبایل

در ادامه به گزینه هایی که برای کسب درآمد از اپلیکیشن در اختیار قرار دارد پرداخته می شود، با ما همراه باشید.

1. مدل رایگان

اپلیکیشن های رایگان آنهایی هستند که به صورت رایگان و بدون دریافت هیچگونه هزینه ای در اختیار افرادی که مایل به دانلود آنها هستند قرار می گیرند. مزیت این نوع مدل این است که افراد بیشماری آن را امتحان می کنند، زیرا این کار هیچگونه هزینه ای برای آنها به دنبال نخواهد داشت. اما نقطه ضعف این مدل این است که باید از سایر منابع برای کسب درآمد استفاده کنید که در برخی از شرایط هم کار چندان راحتی نیست.

قیمت گذاری اپلیکیشن

رایگان به پریمیوم

این مدل که فریمیموم نیز نام دارد، منطقی ترین مدل درآمدی برای قیمت گذاری اپلیکیشن ها محسوب می شود، چرا که کاربران به دانلود اپلیکیشن تشویق می شوند و به رایگان می توانند آنرا دانلود کنند و وقتی که قابلیت های اپلیکیشن آنها را تحت تاثیر قرار داد، می توانند برای دریافت قابلیت های پریمیوم اپلیکیشن را ارتقا دهند. توجه داشته باشید که نسخه اصلی باید به اندازه کافی متقاعدکننده باشد تا کاربران راغب به پرداخت هزینه بیشتر شوند.

قیمت گذاری اپلیکیشن

تبلیغات درون اپلیکیشن

نمایش تبلیغات درون اپلیکیشن راه حل مناسبی برای کسب درآمد پایدار می باشد و انتخاب مناسب ترین گزینه به شما بستگی دارد. کاربران به مشاهده تبلیغات در اپلیکیشن های رایگان عادت دارند، اما با این وجود بهتر است از نمایش تبلیغات آزاردهنده اجتناب کنید.

پرداخت های درون برنامه ای

بخش چشمگیری از درآمد اپلیکیشن به فروش محصولات در اپلیکیشن مربوط می شود و بر اساس یافته ها، انتظار می رود که امسال این مدل درآمدی از نظر درآمدزایی در صدر قرار گیرد.

قیمت گذاری اپلیکیشن

مدل اشترکی

اگر محصولی بسازید که کاربران حاضر باشند در ازای آن هر ماه هزینه ای را بپردازند یا در ازای یک هزینه سالیانه آن را استفاده کنند، سود مداومی عاید شما خواهد شد.

قیمت گذاری اپلیکیشن

2. مدل پولی

چنانچه مدل پولی را برای اپلیکیشن خود انتخاب کنید، به محض دانلود اپلیکیشن درآمدی عاید شما خواهد شد، اما به یاد داشته باشید که قیمت ها در نتیجه شرایطی در حال کاهشند، اولی به رقابت شدید در مارکت موبایل مربوط می شود و دومین مورد نیز به روی کار آمدن روش های جدید برای کسب درآمد از اپلیکیشن، بدون دریافت هزینه اولیه از کاربر ارتباط دارد.

قیمت گذاری اپلیکیشن

چه عواملی را باید مد نظر قرار داد؟

در زیر چندین عامل را می بینید که تصمیمات شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد:

قیمت محصول: هزینه توسعه و تبلیغ اپلیکیشنی مشابه آنکه ساخته اید چقدر است؟ شاید مطالعه اخیر انجام شده از سوی Digital Media Research به شما در این زمینه یاری رساند.

قیمت گذاری اپلیکیشن

تقاضای مستمر: آیا اپلیکیشن شما مشکلی را برطرف می کند؟ چنانچه کاربران احساس کنند که وجود اپلیکیشن شما در زندگی روزمره آنها تاثیر گذر است، این هزینه را پرداخت می کنند.

ارزش واقعی: اپلیکیشن شما واقعا چقدر ارزش دارد؟ از قضاوت کورکورانه اجتناب کنید.

رقابت: به راه حل اتخاذشده توسط سایر رقبا در این زمینه نگاهی بیندازید. آیا آنها موفق بوده اند؟

ترفندهای قابل اجرا

با وجود حجم انبوهی از اپلیکیشن های رایگان، متقاعد ساختن کاربر به پرداخت هزینه در قبال اپلیکیشن کار بسیار دشواری است. اما دستورالعمل های خاصی وجود دارند که به شما در تصمیم گیری یاری می رسانند.

1. با قیمت بالا شروع کرده و به مرور زمان قیمت را پایین آورید. شروع کار با قیمت بالا ایده خوبی است، اما زیاد حریص نباشید چرا که این شرایط بسیار خطرناک است و با افزایش بیش از حد قیمت رسیک می کنید.

2. پیشنهاد قیمت کمتری نسبت به رقبا انتخاب خوبی است. به عنوان حلی برای مشکل بالا، می توانید قیمت کمتری نسبت به اپلیکیشن های مشابه در این زمینه پیشنهاد دهید.

3. به صورت دوره ای اپلیکیشن را به شکل رایگان در اختیار قرار دهید. با وجود اپلیکیشن های رایگان متعدد چگونه توجه کاربران جدید را جلب می کنید؟ یکی از راه حل های رایج این است که برای زمان محدودی اپلیکیشن پولی را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهید. کاربران علاقه مند می شوند که اپلیکیشن پولی شما را بدون هیچ هزینه ای دانلود کنند. این کار فرصت بسیار خوبی برای افزایش بیس کاربری است و باید با کمک رسانه ها کاربران را باخبر سازید. وقتی کاربران ببینند که تعداد چشمگیری از کاربران اپلیکیشن را دانلود کرده اند، حاضر به پرداخت هزینه می شوند.

قیمت گذاری اپلیکیشن

مقایسه بین مدل رایگان و پولی

انتخاب مدل رایگان و پولی یک دوراهی را پیش روی شما قرار می دهد و راه حل قاطعی که در تمامی شرایط مناسب باشد وجود ندارد. هر اپلیکیشنی متفاوت بوده و لازم است به دنبال راه حلی برای شرایط خاص خود بگردید.

سبک اپلیکیشن تعیین کننده است. نوع و دسته بندی اپلیکیشن در انتخاب مدل درآمدی نقش بسزایی دارد، انتخاب مدل فریمیوم برای بازی ها مناسب ترین گزینه به نظر می رسد، زیرا طبیعی است که کاربران بازی را با ساده ترین لول شروع کرده و با پیشروی در بازی لول های بیشتری را پشت سر گذارند، در این شرایط تعامل آنها بیشتر شده و مایل به صرف هزینه برای مراحل پیچیده تر می شوند.

قیمت گذاری اپلیکیشن

مارکت هدف تعیین کننده است. اگر اپلیکیشنی دارید که اهمیت و جایگاه خود را به مخاطبین هدف به اثبات رسانده، می توانید یک از کاربران یک هزینه ثابت برای دانلود اپلیکیشن دریافت کنید.

تحلیل گرایشات کاربر. چنانچه کاربران شما آمادگی لازم برای پرداخت هزینه درخواستی برای اپلیکیشن را ندارند، باید بر روی سایر بخش ها کار کنید و آنها را متقاعد کنید که یک اپلیکیشن بسیار کاربردی را پیشنهاد داده اید که زندگی آنها را دگرگون خواهد کرد، اما پیش از این کار باید مطمئن شوید که واقعا چنین اپلیکیشنی ساخته اید.

جمع بندی

در این مطلب به شرح گزینه هایی برای کمک به تصمیم گیری در زمینه قیمت گذاری اپلیکیشن پرداخته شد، حال نوبت شماست که شرایط اپلیکیشن خود را تجزیه و تحلیل کرده و بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

 

https://appsamurai.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید