ترفندهایی جهت ارائه بهترین تجربه کاربری در بازی ها

ترفندهایی جهت ارائه بهترین تجربه کاربری در بازی ها

کاربران اپلیکیشن شما را از بین انبوه اپلیکیشن های موجود انتخاب کرده اند، لذا باید از فرصتی که در اختیارتان قرار گرفته به بهترین شکل ممکن بهره بگیرید. نخستین لحظات پس از دانلود بازی توسط کاربر بسیار حیاتی و تعیین کننده اند و باید با کمک یک معرفی قانع کننده آنها را متقاعد سازید. از طرفی رقبا نیز مانند شما و به طور رایگان به ارائه بازی مشابهی می پردازند و تنها چند حرکت و کلیک ساده برای دریافت بازی آنها کافی است.

به منظور تعامل با کاربران و متقاعد ساختن آنها لازم است توسعه دهندگان توجه و تمرکز خود را بر روی نخستین تجربه کاربری معطوف دارند، چرا که این موضوع در بازی های F2P از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فیلم آموزشی به کاربران یاری رسانده و آنها را از بابت ارزشمند بودن بازی شما متقاعد می سازد، نرخ پذیرش را افزایش می دهد و کاربران را به طرفداران بازی شما بدل می سازد.

blog_16267_1

ترفندهای زیر به شما در جهت سنجش و ارتقای تجربه کاربری و تاثیرگذاری بر روی کاربر در بازی های F2P یاری می رسانند، با ما همراه باشید.

شروع کار را تسهیل ببخشید

همزمان با باز کردن بازی کاربران باید قادر به انجام کار جالبی در اپلیکیشن باشند. کاربری را در نظر بگیرید که به دنبال یک بازی جالب و هیجان انگیز می گردد و بالاخره اپلیکیشنی جذاب را پیدا کرده و آن را دانلود می نماید، چنانچه به محض باز کردن اپلیکیشن کاربر با انبوهی از پرداخت ها، تبلیغات و محدودیت هایی روبه رو شود و یا او را مجبور به ساخت حساب کاربری کنید به قطع کاربر را از دست خواهید داد.

کاربران با هدف انجام بازی یک اپلیکیشن را دانلود می کنند نه تبدیل شدن به منبع درآمدی برای سازنده. مدل کسب و کار فریمیوم نشان داده که کاربران جهت پرداخت به ازای محتوای مورد علاقه خود، تراکنش های کوچک را ترجیح می دهند. به منظور دستیابی به هدف لازم است توسعه دهندگان اول از همه به برقراری ارتباط با کاربر بپردازند.

از بین بردن محدودیت های غیر ضروری

محدودیت ها تنها در مرحله نخست استفاده از بازی ظاهر نمی شوند، فرآیندهای خرید و یا زمانی که کاربر در حال یادگیری مکانیک بازی است نیز دارای محدویت های منحصر به فرد خود  هستند. به وضوح توسعه دهندگان بازی های موبایل باید اقدام به ساخت choke point های خاصی در بازی فریمیوم خود کنند تا از این راه بازی را چالش برانگیز و جذاب نموده و نیازی برای پرداخت بوجود آورند زیرا choke point ها محدودیت های الزامی هستند که موجب تعامل کاربر با بازی می شوند.

در مطالعه صورت گرفته از سوی Iyengar-Lepper در خصوص ارائه گزینه های متعدد، 24 طعم مختلف از مرباها در اختیار یک گروه از فروشندگان مواد غذایی قرار گرفت و به گروهی دیگر تنها 6 طعم داده شد، بسیاری از مشتریان اقدام به تست این 24 طعم نمودند اما میزان خریدها در شرایطی که تنها 6 طعم در اختیار آنها قرار گرفت بیشتر بوده است. شرایطی که موجب اختلال در قدرت تصمیم گیری می شوند تاثیر منفی بر روی پرداخت های درون برنامه ای دارند، بنابراین هرچه تعداد گزینه های خرید کمتر باشد کاربران احساس بهتری پیدا می کنند و راحت تر به تصمیم گیری می پردازند.

نمایش ارزش اپلیکیشن

بهترین راه جهت متقاعد ساختن کاربران نمایش ارزش هایی است که اپلیکیشن برای آنها به همراه دارد. کاربر باید در مدت زمان بسیار کوتاهی قادر به درک ارزش ارائه شده از جانب شما باشد، چیزی در حدود دو یا سه دقیقه، البته نه به معنای شرح کل بازی بلکه تنها ارائه مکانیک های جالبی که موجب استفاده کاربر از بازی می گردند.

یک گشت در بازی همراه با راهنما در مقابل اکتشاف کاربر

دو راه برای راهنمایی کاربران در جلسه نخست وجود دارند: یک گشت کوتاه در بازی که با راهنما ارائه می شود و یا قادر ساختن کاربر به اکتشاف امکانات. هر یک از این متدها مزایای منحصر به فرد خود را دارند و تحت شرایط خاصی مناسب تر می باشند و برای اپلیکیشن های پیچیده باید کاربر را با بخش های دشوارتر آشنا کرد در حالی که در ژانرهایی که دارای مکانیک قابل فهم اند کاربر به سرعت گیم پلی بازی را درک می کند.

هر مرحله از آموزش را دنبال کنید

بدون توجه به سبک آموزشی که برگزیده اید دنبال کردن و بررسی تمامی مراحل در آموزش از اهمیت خاصی برخوردار است. در یک بازی F2P آموزش نقش مهمی را ایفا می کند و موجب تعامل کاربران شده و آنها را با جهان مجازی جدیدی آشنا می سازد. با دنبال کردن تمامی مراحل آموزشی قادر به شناسایی نقاطی که کاربران علاقه خود را از دست می دهند می باشید.

بخش هایی از آموزش که کاربران به آنها توجه نمی کنند را تشخیص داده و دلیل رها کردن کاربران را شناسایی کنید. آیا این میزان به قدری زیادی است که باید از آن جلوگیری کرد؟ آیا حرکات بازی به سختی فرا گرفته می شوند؟ احتمال دارد لولی که به عنوان نمونه در نظر گرفته اید کمی سردرگم کننده باشد، بنابراین باید اهداف کاربر را به درستی و وضوح تعریف کرد. نحوه ارائه آموزش به کاربران به یک تجربه بهتر می انجامد و آنها را پایبند می سازد.

blog_16267_2

معیارهای بیشتر برای اولین تجربه کاربری

به غیر از ابزارهای فیلترینگ معیارهای دیگری نیز برای سنجش اولین تجربه کاربری مورد استفاده قرار می گیرند، یکی از این راه ها سنجش شروع، توقف، منابع و جاهایی است که کاربر در حلقه های اجبار گیر می افتد، این کار شما را از بابت تعادل مناسب اقتصاد مجازی بازی مطمئن می سازد.

گام بعدی مورد توجه قرار دادن کاربرانی است که برای اولین بار بازی شما را انجام می دهند. بسیاری از مبادلات در مرحله نخست به وقوع نمی پیوندند، اما باید به ردیابی تعداد کاربرانی که در نخستین مرحله مبادلاتی را صورت می دهند پرداخت و جایی را که گیم پلی آنها را ترغیب به خرید می کند مورد بررسی قرار داد. چنانچه کاربران تمایل به انجام یک پرداخت درون برنامه ای داشته باشند سنجش میزان تعامل آنها با بازی به راحتی امکان پذیر است.

مراجع راه بسیار خوبی برای یافتن کاربران جدید است و چنانچه کاربران اپلیکیشن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند بدین معنا است که بازی دارای نقاط جذابی بوده است.

نوعی احساس موفقیت را در کاربر ایجاد کنید

کاربران به تشویق ها واکنش نشان می دهد و اهدای جایزه روش خوبی برای نمایش این است که آنها مرحله ای را تکمیل کرده اند. به کاربران مقداری کارنسی پریمیوم دهید که آنها را قادر به خرید یک آپدیت قابل توجه می کند. با این کار نه تنها تشویق کاربر بابت اختصاص زمان صورت پذیرفته، بلکه به آنها نحوه انجام خرید در مراحل بعدی را نیز آموخته اید. کاربران برای سرگرم شدن بازی می کنند و برنده شدن هیجان انگیز است، در نتیجه در یک آموزش تاثیرگذار و خوب کاربران یک نوع موفقیت را کسب می کنند و این نوع تشویق های مثبت به تعامل بیشتر با آنان می انجامد.

ارائه امکان شخصی سازی

افراد به طور طبیعی مایل به تصاحب هر چیزی هستند و فراهم آوردن بستری برای شخصی سازی آنها را خوشنود و راضی نگه می دارد. این شخصی سازی ممکن است شامل تغییر ظاهر آواتار یا طراحی بیس به یک شکل خاصی باشد که مورد پسند کاربران واقع شود.

کاربران را با گزینه هایی که در اختیار دارند و نیز شخصی سازی هایی ممکن آشنا کنید، وقتی کاربران چیز جالبی را بیابند و یک وابستگی احساسی داشته باشند نرخ پذیرش و تعامل نیز افزایش پیدا می کند.

دراختیار قرار دادن اهداف کاربری

زمانی که کاربر بخش آموزش را به اتمام رساند در دنیای مجازی که توسعه دهنده بازی خلق کرده رها می شود، در این مرحله مقداری آزادی عمل در اختیار او قرار خواهد گرفت.

اما با این وجود کاربران هنوز هم به اهدافی نیازمندند، حتی اگر این اهداف سطح بالا یا بلندمدت باشند. به جاهایی که رشد کاربران بسیار سریع یا بسیار کند است توجه کنید. گاه لازم است توسعه دهندگان بازی ها تعادل بازی را به منظور چالش برانگیز و هیجان انگیز کردن آن تغییر دهند.

یک FTUE خوب تنها به معنای یافتن تمامی باگ ها نیست

هرگونه باگی در بازی باید پیش از سافت لانچ یافت شود، به یاد داشته باشید که اشکالات همواره بوجود می آیند اما برخورداری از یک FTUE قدرتمند به معنای یافتن باگ در کد نیست، بلکه به معنای اعطای قدرت درک و لذت بردن از بازی است. آموزش نخستین بخش از گیم پلی است که کاربر مشاهده می کند، لذا ترفندهای زیر را به منظور ارتقای آموزش استفاده کنید:

1. مرحله شروع را سهولت بخشید.

2. تا جای ممکن از محدودیت ها بکاهید.

3. نشان دهید که بازی شما تا چه اندازه جالب است.

4. به بهترین راه برای آموزش بازی کنندگان بیندیشید.

5. تمامی مراحل آموزش را ردیابی کنید.

6. به معیارهای FTUE توجه کنید.

7. احساس موفقیت را در کاربر بوجود آورید.

8. امکان شخصی سازی را در اختیار کاربران قرار دهید.

9. هدفی را در اختیار کاربران قرار دهید و تعامل بلندمدتی با آنها خلق کنید.

10. آموزش را ارتقا داده و تنها به رفع خطاها بسنده نکنید.

توسعه دهندگان بازی مستقل تنها چندین ثانیه برای متقاعد کردن یک کاربر جهت دانلود بازی F2P در اختیار دارند، از این رو با بهره گیری از ترفندهای مذکور قادر به ارتقای آموزش بازی و تجربه کاربری آن خواهند بود، چنانچه کاربران از نخستین جلسه لذت ببرند بدون شک به بازی شما پایبند شده و باز هم آن را مورد استفاده قرار می دهند.

چنانچه شما نیز از توسعه دهندگان بازی های موبایل هستید در بخش دیدگاه ها ما را از تجربیات خود در جهت ارائه بهترین تجربه کاربری مطلغ سازید.

http://blog.gameanalytics.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید