امنیت اکانت گوگل

ترفندهایی جهت ایمن کردن اکانت گوگل – بخش اول

حضور در دنیای دیجیتال مستلزم داشتن اکانت در پلتفرم های مختلف می باشد و به یقین گوگل در این میان یکی از پرطرفدارترین گزینه هاست که بسیاری از اطلاعات شما را در خود جای داده و به لطف سرویس های گسترده، کاربران آن را مورد استفاده قرار می دهند. شما می توانید از جیمیل برای مدیریت ایمیل های خود استفاده کنید، کروم را برای مرور وب بکار ببرید و از اندروید نیز به عنوان سیستم عامل گوشی خود بهره بگیرید، بدین ترتیب برای بیشتر امور روزانه در حال استفاده از گوگل هستید.

گوگل مسئول نگهداری و ذخیره سازی بسیاری از اطلاعات شما می باشد، اما آنچه در این میان اهمیت دارد، میزان امنیت اکانت شماست. چنانچه فردی ناشناس به اکانت گوگل شما دسترسی پیدا کند، چه پیش خواهد آمد؟ احتمالا جیمیل شما نیز پر از اطلاعات و ایمیل های ارسال شده از سوی بانک است و فایل های شخصی خود را در درایو ذخیره کرده اید، از Google Photos نیز به منظور ذخیره سازی عکس های خود بهره برده اید، تاریخچه های چت های شما در هنگ اوت ذخیره شده و این لیست همچنان ادامه دارد. آیا حفاظت از این همه اطلاعات ذهن شما را هم آشفته کرده است؟ در این مقاله قصد داریم به مهم ترین ترفندهایی بپردازیم که جهت ایمن کردن حساب کاربری گوگل به شما یاری خواهند رساند، با ما همراه باشید.

امنیت اکانت گوگل

با یک چکاپ امنیتی، قدم اول را بردارید

گوگل عملیات چک کردن اکانت را بسیار ساده کرده و می توانید تنها با استفاده از ابزار Security Checkup در صفحه "Sign in & security" از اکانت خود، این کار را به انجام برسانید.

با کلیک بر روی گزینه "Security Checkup"، یک فرم چند بخشی به شما نمایش داده خواهد شد که از شما می خواهید برخی از اطلاعات را مرور و تایید کنید، این کار زیاد طول نمی کشد، اما باید به دقت تمامی اطلاعات را بررسی کنید.

یک شماره و ایمیل برای ریکاوری ست کنید

اولین گزینه بسیار ساده است: شماره موبایل ریکاوری و آدرس ایمیل خود را تایید کنید. چنانچه به اکانت خود دسترسی نداشته باشید، این دو گزینه به کمک شما خواهند آمد، علاوه بر این، در صورتی که از مکان متفاوتی وارد حساب اصلی خود شود، یک ایمیل برای اکانت ریکاوری ارسال می شود و شما را از این موضوع باخبر می کند.

امنیت اکانت گوگل

مشاهده ایونت های امنیتی اخیر

وقتی صحت اطلاعات را تایید کردید، بر روی "Done" کلیک کنید، با این کار منوی Recent Security Events به شما نمایش داده خواهد شد و چنانچه اخیرا تغییراتی در ارتباط با امنیت اعمال نکرده باشید، چیزی در این قسمت وجود نخواهد داشت. اما اگر چیزی در این بخش دیدید، در حالی که تغییری از جانب شما اعمال نشده، لازم است حواس خود را جمع کنید و با دقت همه اطلاعات نمایش داده شده را مطالعه کنید، چرا که ممکن است فرد دیگری چنین تغییراتی را اعمال کرده باشد. چنانچه اطلاعاتی در این بخش فهرست شده باشد، با کلیک بر روی پیکان کنار زمان و تاریخ، اطلاعات کامل نمایش داده خواهد شد. همانطور که در زیر می بینید، ایونت خاص در اینجا لغو مجوز دسترسی به ایمیل در آیپد است. اگر خودتان این تغییر را اعمال کرده اید، با زدن دکمه "Looks good" این موضوع را به تایید برسانید.

امنیت اکانت گوگل

مشاهده سایر دستگاه هایی که به اکانت شما وارد شده اند

مدت زمانی که برای چک کردن این بخش نیاز است، به تعداد دستگاه هایی بستگی دارد که از طریق آنها به اکانت گوگل خود وارد شده اید. باید این قسمت را به دقت بررسی کنید، اگر دیگر یکی از دستگاه های خود را مورد استفاده قرار نمی دهید، دلیلی برای لاگین ماندن در آن دستگاه وجود ندارد. شایان ذکر است که چنانچه اخیرا از طریق آن دستگاه فعالیتی در اکانت گوگل انجام داده اید، زمان، تاریخ و مکان نیز در کنار نام، به نمایش در خواهند آمد. به منظور دریافت اطلاعات جزئی تر، بر روی پیکان نمایش داده شده در آخر خط کلیک کنید.

امنیت اکانت گوگل

دستگاه های جدید که به حساب کاربری شما وارد شده اند نیز، در این بخش نمایش داده خواهند شد و پیام هشداری را هم در کنار آن خواهید دید، با این مضمون که چنانچه این دستگاه را نمی شناسید، احتملا فرد ناشناسی وارد حساب کاربری شما شده است.

امنیت اکانت گوگل

اپلیکیشن هایی را که به اکانت شما دسترسی دارند، پاک کنید

این بخش که Account Permissions نام دارد، یکی از بخش های مهم محسوب می شود، در حقیقت در این قسمت تمامی اپلیکیشن ها و سرویس هایی را مشاهده می کنید که مجوز دسترسی به اکانت شما را دارند و از طریق آنها به حساب کاربری خود وارد شده اید، همانطور که می دانید بسیاری از اپلیکیشن ها، به جای ساخت حساب کاربری جدید، شما را قادر به ورود از طریق سایر حساب ها می کنند که گوگل نیز به یقین یکی از آنهاست. این بخش نه تنها به نمایش اپلیکیشن و گوشی می پردازد، بلکه بخش هایی را که آن اپلیکیشن به آنها دسترسی دارد، به طور دقیق مشخص می کند. چنانچه اعطای مجوز به هریک از موارد فهرست شده در این بخش را به خاطر نمی آورید، به راحتی می توانید با زدن دکمه "remove" دسترسی به اکانت از طریق آن را لغو کنید. اگر هم به اشتباه یکی از اپلیکیشن ها را حذف کردید، می توانید دوباره با وارد شدن از طریق اکانت گوگل، مجوز دسترسی را باز گردانید.

امنیت اکانت گوگل

سپس لازم است به بخش تنظیمات اعتبارسنجی دو مرحله ای مراجعه کنید، در زیر نحوه کار نمایش داده شده است.

در این مرحله لازم است از صحت تمامی اطلاعات نمایش داده شده اطمینان حاصل کنید، شماره موبایل وارد شده و حجم کد بکاپ را چک کنید، چنانچه تا به حال از کد بکاپ استفاده نکرده اید، اما کمتر از 10 عدد برای شما باقی مانده، احتمال یک جای کار ایراد دارد.

امنیت اکانت گوگل

اگر در این مراحل چیز مشکوکی را مشاهده کردید، دکمه "Something looks wrong" را بزنید، با کلیک بر روی این دکمه، سیستم از شما می خواهد که پسورد خود را عوض کنید.

امنیت اکانت گوگلفریند چکاپ بسیار مفید و کاربردی است، اما باید بدانید که چگونه می توان به طور دستی، این اطلاعات را تغییر داد، از این رو در مقاله بعدی به همین موضوع پرداخته خواهد شد، با ما همراه باشید.

 

http://www.howtogeek.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید