امکانات اپلیکیشن شبکه اجتماعی

توسعه اپلیکیشن: اپلیکیشن شبکه اجتماعی چه امکاناتی باید داشته باشد؟

اپلیکیشن های شبکه اجتماعی طرفداران بیشماری در مارکت پررونق اپلیکیشن های موبایل دارند و در صورتی که مایل به توسعه اپلیکیشن در این حوزه هستید، باید قابلیت هایی را در اپلیکیشن جای دهید که موفقیت آینده آن را رقم خواهند زد. برخی از توسعه دهندگان اپلیکیشن بر این باورند که اگر اقدام به ساخت یک اپلیکیشن پرکاربرد با قابلیت های بسیار زیاد کنند، اپلیکیشن آنها سر و صدای زیادی به پا کرده و به طور ویروسی منتشر می شود، اما این دیدگاه در تمامی شرایط صحت ندارد.

ممکن است تصور کنید که اگر قابلیت های بیشتری در محصول خود جای داده باشید، اپلیکیشن برای گروه وسیع تری از کاربران جذابیت خواهد داشت و به صورت ویروسی همه جا پخش می شود. دربر گرفتن امکانات متعدد مانند پیام رسانی فوری، فید اخبار، رای مثبت و منفی، لایک، اشتراک گذاری، کامنت و غیره، از همان ابتدا ممکن است موجب سردرگم شدن کاربران جدید شده و به رها کردن اپلیکیشن از سوی آنها بینجامد، چرا که در این شرایط عملیات اصلی و ابتدایی اپلیکیشن خود را به صورت سریع و واضح به نمایش نمی گذارند. کاربران به طور متوسط در یک ماه با 7 اپلیکیشن سر و کار دارند و چنانچه سریعا نتوانند دلیل متمایز و کاربردی بودن اپلیکیشن شما را درک کنند، همان موقع اپلیکیشن را پاک خواهند کرد.

از این روی پیشنهاد می شود که:

1. یک مدل یا قابلیت واحد را انتخاب کنید

2. عملیات موردنظر را به نحو احسن پیاده سازی کنید

3. یک بیس کاربری وفادار تشکیل دهید

4. سپس به مرور قابلیت های جدید را (در صورت لزوم) به اپلیکیشن خود اضافه کنید

این استراتژی رسیک سرمایه گذاری را از طریق کاهش هزینه های طراحی و توسعه، کم می کند و زمانی که بیس کاربری خود را شکل دادید، به صورت دوره ای می توانید قابلیت های جدیدی عرضه کنید که کاربران را جذب و موجب تعامل آنها می گردد.

برای اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی، یک مدل ارتباطی اولیه را انتخاب کرده و استراتژی خود را به وضوح تعریف کنید. مدل های متعددی وجود دارند که می توانید هریک را که مناسب است برگزینید.

امکانات اپلیکیشن شبکه اجتماعی

مدل اصلی اسنپ چت: پیام رسانی مستقیم

اسنپ چت کاربران را قادر به اشتراک گذاری محتوا (عکس ها، ویدیوها، پیام ها) با سایر کاربران به صورت شخص به شخص می کند. ایده پشت پرده این مدل این است که محتوا با یک گروه کوچک و بسته به اشتراک گذاشته می شود. گزینه اشتراک گذاری از طریق شبکه های اجتماعی وجود ندارند و این اپلیکیشن تنها در نسخه های اخیر خود میزبان فید اخبار شده و قبلا چنین قابلیتی را در خود جای نداده بود.

مدل اصلی اینستاگرام: نمایش محتوا با ترتیب زمانی

اینستاگرام کاربران را قادر به اشتراک گذاری محتوا از طریق یک فید اخبار با ترتیب زمانی می کند و کاربران پست های اخیر را در بالای فید اخبار خود مشاهده می کنند. تعداد لایک ها و کامنت های پست تاثیری بر روی جایگاه پست در فید ندارد. در این مدل ممکن است در ابتدای انتشار اپلیکیشن گروه کوچک تری از کاربران بر این باور باشند که محتویات جذاب درون اپلیکیشن محدود می باشد.

مدل Reddit: محتوا و موضوعات داغ

همانطور که می دانید می توان به محتوای اشتراک گذاشته شده در Reddit رای مثبت یا منفی داد، پست هایی که در قسمت بالای صفحه نمایش داده می شوند، در حقیقت محبوبت ترین پست ها هستند که موجب جلب توجه کاربران شده اند. اما نکته ای که در پیاده سازی این مدل حایز اهمیت است، حریم خصوصی و تناسب محتوا با سن کاربران می باشد، زیرا پست هایی که مورد پسند کاربران قرار می گیرند، همه جا منتشر می شوند و مناسب بودن محتوای اصلی، در این میان مطرح نیست.

مدل فیسبوک: ترکیبی

مدل فیسبوک در حقیقت ترکیبی از مدل های بالا می باشد، در حال حاضر پلتفرم فیسبوک دربرگیرنده امکاناتی همچون پیام رسانی فوری، اشتراک گذاری، فید اخبار و قابلیت های لایک و کامنت می باشد. آنچه پیاده سازی این مدل را دشوار می سازد، نیاز به یک دوره برای سعی و خطا و آپدیت مستمر آن می باشد، به این معنا که پیاده سازی آن نیازمند نیروهای مهندسی زیاد و اختصاص بودجه برای این کار می باشد.

جمع بندی

هنگام انتخاب مدل برای اپلیکیشن شبکه اجتماعی، باید به این موضوع بیندیشید که کدام راهکار برای مخاطبین هدف و محتوای موردنظر شما مناسب ترین گزینه می باشد. نحوه رشد اپلیکیشن به مرور زمان را مد نظر قرار داده و روش هایی را که با کمک آنها می توانید به صورت استراتژیک قابلیت های جدید منتشر کنید و تعامل با کاربران را با رشد بیس کاربری به صورت مستمر حفظ کنید، مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

 

https://appdevelopermagazine.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید