تیم سپهر-اپلیکیشن مکان یاب سپهر

تیم سپهر-اپلیکیشن مکان یاب سپهر

در بین تعداد زیاد توسعه دهندگان برنامه های موبایل، گروه هایی هستند که فعالیت بیشتری در این عرصه از خود نشان میدهند بطوریکه میتوان محصولات متنوعی را از آنها در مارکت های اندرویدی دید. "مکان یاب سپهر" و "بازی هندونه" از جمله محصولات موفقی بوده اند که ما در ادامه با تولیدکنندگان آن گفتگو کرده ایم. تیم سپهر-اپلیکیشن مکان یاب سپهر

سرعت رشد این صنعت در ایران من را شگفت زده کرده است زیرا که تنها در یک سال گذشته پیشرفتهای زیادی در برنامه نویس های ایرانی رخ داده که دور از ذهن بود ولی من با شناختی که نسبت به زیرساختها و دنیای  نرم افزار در ایران دارم فکر می کنم که خیلی این شیب تند ادامه پیدا نخواهد کرد و کم کم به یک ثبات خواهد رسید.
لطفا به صورت مختصر خودت رو معرفی کن. من فاطمه السادات منصورزاده هستم عضو گروه سپهر. مهندسی نرم افزارم را از دانشگاه شهید رجایی گرفتم و دانشجوی انصرافی ارشد مهندسی شبکه در دانشگاه امیرکبیر هستم و عضو دیگر تیم دو نفره ما ، آقای مرتضی جوانمرد هستند که ایشون هم مهندسی نرم افزار را از دانشگاه شهید رجایی گرفتند. اولین محصولی که تولید کردید مربوط به چه سالی میشه و خودت چه نمره ای به اون میدی؟ اولین محصول ما مکان یاب سپهر بود که در نوروز 93 منتشر شد و من به اون نمره 20 میدم. نام موفق ترین محصولی که تولید کردی چیه؟ اگه ممکنه اطلاعات حدودی در مورد زمانی که برای ساخت اون صرف کردی، تعداد کاربرانی که جذب کرده و میزان فروش اون در اختیارمون بزار. موفق ترین محصول ما از نظر فروش مکان یاب سپهر هست که همانگونه که گفتم در نوروز 93 منتشر شد و برای تولید نسخه اولیه، تیم دو نفره ما کمتر از یک ماه زمان گذاشت و در کافه بازار تا +500 هزار نصب فعال داشته است که البته در تاریخ هایی این رقم کم و زیاد شده است . کار رو از چه سالی و با چند نفر  شروع کردی و در حال حاضر چند نفر هستین؟ ما کار رو از اواخر سال 92 و با دو نفر شروع کردیم و در حال حاضر نیز به صورت ثابت همان دو نفر هستیم  ولی در پروژه های مختلف با افراد دیگر به صورت پروژه ای کار می کنیم. آیا خودت از محصولاتی که تولید کردی استفاده میکنی؟ از آنجایی که در مکان یابی و مسیریابی همیشه دچار مشکل میشم از مکان یاب سپهر خیلی زیاد استفاده می کنم و قبل از ساخت آن همیشه از گوگل مپ استفاده می کردم. کدام یک از محصولاتی که تولید کردی را بیشتر از همه دوست داری؟ بازی هندونه آیا تا به حال پروژه ای داشتی که با شکست مواجه شده باشه؟ اگه داشتی دلیل این شکست چی بوده؟ بله پروژه ای که بخاطر تحلیل اشتباهمون از بازار هدف نتونسته توقعاتمون رو برآورده کنه. از چه نرم افزار و یا اپلیکیشن هایی برای تولید محصول و مدیریت وظایف و پروژه استفاده میکنی؟ برای مدیرت وظایف از  TFS و Trello استفاده می کنیم و برای برنامه نویسی اندروید از محیط Eclipse و برای سرور از php استفاده میکنیم. از چه سخت افزارهایی برای تولید اپلیکیشن و یا بازی استفاده میکنی؟ از لپ تاپ و چند نوع گوشی موبایل که اکثرا سامسونگ هستند. تیم سپهر-اپلیکیشن مکان یاب سپهر
بسیار هیجان انگیزه که هر روز با این امید از خواب بلند بشی که بدونی میتونی امروز به یه ایده جدید فکر کنی و اگر خواستی به راحتی اون رو پیاده کنی و البته باید آمادگی قبول کردن همه ریسک هاش رو هم داشته باشی.
آیا تحصیلات در کارت موثر بوده؟ بله بسیار، اینکه چطور میشه ایده خوب رو از بد تشخیص داد و یا اینکه بهترین راه ها برای پیاده سازی محصول و ارزیابی محصول کدام ها هستند همه را از تحصیلاتمون و تجربه های کاری در شرکت های نرم افزاری یاد گرفتیم . من تفاوت زیادی قائل هستم بین کسی که در رشته متفرقه درس خوانده و برنامه نویسی را جداگانه یاد گرفته با کسی که در دانشگاه درس مهندسی نرم افزار خونده و داره نرم افزار تولید می کنه . معتقدم دسته اول در شرایط خاصی می تونن موفق باشند و معمولا اونها را جز آدم های حرفه ای حساب نمی کنم حتی اگر کد نویس خیلی ماهری باشند و البته این گروه تاثیرات خیلی بدی بر روی بازار نرم افزار گذاشته اند و باعث رواج فرهنگ غلطی در میان مشتریان نرم افزار در ایران شده اند. در ابتدا و قبل از کسب درآمد، چطور حمایت مالی میشدی؟ من قبل از ورود به دنیای اپلیکیشن، جاوا کار پرسابقه ای بودم و در شرکت های بزرگی مثل شرکت داده پردازان دوران کار کرده ام و از آن راه کسب درآمد می کردم و در زمان ورود به این کسب و کار و با اولین محصولمان توانستیم به درآمد خوبی دست پیدا کنیم. گرافیک و رابط کاربری چقدر در موفقیت یک برنامه یا بازی میتونه موثر باشه؟ این جوری باید بگم که یه محصول فوق العاده با یه UX ضعیف به احتمال خیلی زیاد شکست خواهد خورد و یک محصول ضعیف با UX خوب می تونه برای مدت کوتاهی جذب مشتری کنه و یه خودی نشون بده که البته عمر این محصول زیاد نخواهد بود ولی درآمدش از محصول اول بیشتر خواهد بود. نقش تبلیغات یا بطور کل مارکتینگ رو در فروش یک محصول چطور میبینی؟ آیا خودت برای فروش محصولاتت از روش های مارکتینگ استفاده کردی؟ مسلما مارکتینگ بخشی از فرآیند تولید نرم افزار است که نمیشه از فرآیند جداش کرد و بدون اون و در این دنیای رقابتی کار به سرانجام مطلوب نخواهد رسید. البته بستری که کافه بازار و مایکت و امثالهم فراهم کرده اند کار را برای ما آسان تر کردند ولی با این وجود همچنان نیاز به تلاش زیادی از طرف ما تولید کنندگان وجود دارد. یکی از کارهایی که ما انجام میدیم این هست که از تبلیغات درون برنامه ای استفاده می کنیم. در جذب نیرو برای تیم چه نکاتی رو مد نظر میگیری؟ اولین مورد، آشنایی با مفاهیم Agile و سابقه کار کردن در چنین محیط هایی برای من خیلی مهم هست . چون در حال حاضر در علم مهندسی نرم افزار تنها راه حل ای که برای محیط complex مثل محیط تولید اپلیکیشن های موبایل وجود دارد استفاده از متدولوژی Agile است که تا به حال ما نیز با عمل به اون توانستیم موفقیت هایی کسب کنیم و بعد از اون علاقه داشتن به کار گروهی و حس تعهد قلبی به تیم . چه پیشنهادهایی برای افراد تازه کاری که دوستدارن به عنوان یک توسعه دهنده یا برنامه نویس مطرح بشن،داری؟ طبق آموزه های Agile سعی نکنند قدم های اول رو بلند بردارند ، با انجام کارهای کوچک و بازخورد گرفتن سریع از بازار از صحت راهشون اطمینان حاصل کنند تا از شکست های بزرگ جلوگیری کنند و دچار نا امیدی نشوند. و قبل از شروع به کار حتما بازارهای داخلی و خارجی را حسابی بررسی کنند و نقاط قوت و ضعف اپلیکیشن های مشابه را بررسی نمایند و فراموش نکنند که قرار نیست تمام ایده ها به پروژه منجر بشه و در ضمن قرار نیست که همه پروژه ها موفقیت تجاری داشته باشند. آینده صنعت اپلیکیشن و بازی های موبایل در ایران رو چطور میبینی؟ سرعت رشد این صنعت در ایران من را شگفت زده کرده است زیرا که تنها در یک سال گذشته پیشرفتهای زیادی در برنامه نویس های ایرانی رخ داده که دور از ذهن بود ولی من با شناختی که نسبت به زیرساختها و دنیای  نرم افزار در ایران دارم فکر می کنم که خیلی این شیب تند ادامه پیدا نخواهد کرد و کم کم به یک ثبات خواهد رسید. البته اینها همه به آینده تکنولوژی در صنعت موبایل وابسته است. ممکن است با ورود دستگاه های جدید و پلتفرم های کاملا نوین همه چیز تغییر کند . در آخر هر حرفی که داری بگو. در آخر دوست دارم بگم از بوجود آمدن چنین تکنولوژی ای  و چنین بستری بسیار خوشحالم زیرا تو این فضا با سرعت بالایی میشه ایده پردازی کرد و ایده ها را پیاده سازی کرد و به فروش رسوند. بسیار هیجان انگیزه که هر روز با این امید از خواب بلند بشی که بدونی می تونی امروز به یه ایده جدید فکر کنی و اگر خواستی به راحتی اون رو پیاده کنی و البته باید آمادگی قبول کردن همه ریسک هاش رو هم داشته باشی.

اینها را هم بخوانید

نظرات کاربران

  1. avatar
    mohsen
    liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiike

    به این نظر پاسخ دهید
  2. avatar
    ashkan
    سلام میخاستم بپرسم من برنامه نویسی سی پلاس پلاس رو بلدم میخام بازی انلاین مثل خروس جنگی و... بسازم یه تیم هم دارم ولی نمیدونم چطور میشه بازی رو متصل به سرور کرد یعنی بازی انلاین بشه ممنونم کمکم کنید اگر میشه ایمیلون رو هم به من بگید تا با شما در ارتباط باشم.

    به این نظر پاسخ دهید
  3. avatar
    محمد اعمی
    من از دوستداران این گروه جوون و خلاقم و همیشه ایده هاشون رو دوست داشته م.

    به این نظر پاسخ دهید
  4. avatar
    زهرا محمدی
    به تلاش زنان موفق سرزمینم خاصه شما بانوی موفق در جهت رشد تکنولوژی و اثبات توانمندی تان می بالم.

    به این نظر پاسخ دهید