تیم نورانیوم-بازی آنلاین فوتبال فانتزی

تیم نورانیوم-بازی آنلاین فوتبال فانتزی

این روزها بازی های آنلاین به محلی برای سرگرمی تعداد زیادی از افراد در سنین مختلف تبدیل شده اند. کشور ما نیز در سالهای اخیر پیشرفت هایی در این زمینه داشته است و حتما شما نیز نام برخی از این بازی های ایرانی را میشناسید. "فوتبال فانتزی" یکی از این بازی های موفق میباشد که در ادامه با تولیدکنندگان آن مصاحبه کرده ایم. احسان میرزارضی-فوتبال فانتزی

محصولاتی که در بازار موفق میشن دو دسته هستند. دسته اول اونهایی که به صورت اتفاقی موفقیت کسب می کنن و توسعه دهنده هاشون از قبل فکرش رو هم نمیکردن و دسته دوم محصولاتی هستن که با فکر و زمان زیاد و با برنامه ریزی دقیق به هدف موفق شدن تولید شدن. آینده در دست محصولات گروه دومه.
لطفا به صورت مختصر خودت رو معرفی کن. هسته اصلی تیم ما دو نفره احسان میرزارضی ۳۲ ساله، فارغ التحصیل رشته راه و ترابری از دانشگاه صنعتی شریف. فراز فروغی 26 ساله، فارغ التحصیل رشته هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی شریف. اولین محصولی که تولید کردید مربوط به چه سالی میشه و خودت چه نمره ای به اون میدی؟ اولین محصولی که در نورانیوم تولید کردیم بازی فوتبال فانتزی بود که خوشبختانه با استقبال خوبی هم از طرف کاربران روبرو شد. البته اعضای تیم ما پیشتر از این هم تجارب موفقی در زمینه تولید اپلیکیشن موبایل داشتند. نمره رو هم کاربران عزیز لطف کردند و دادند میتونید در کافه بازار مشاهده کنید. نام موفق ترین محصولی که تولید کردی چیه؟ اگه ممکنه اطلاعات حدودی در مورد زمانی که برای ساخت اون صرف کردی، تعداد کاربرانی که جذب کرده و میزان فروش اون در اختیارمون بزار. همونطور که گفتم موفقترین محصول ما فوتبال فانتزی بوده که در حال حاضر طبق آمار های کافه بازار بیش از صد هزار نسخه از اون نصب شده. زمان تقریبی که برای ساختش صرف شد پنج ماه بود که البته همچنان در حال توسعه هستیم. کار رو از چه سالی و با چند نفر شروع کردی و در حال حاضر چند نفر هستین؟ من فعالیتم رو بصورت حرفه ای از سال 91 آغاز کردم و در سال ۹۲ با فراز همکاریمون رو آغاز کردیم. از سال ۹۳ تحت عنوان نورانیوم با تمرکز بر روی بازی های موبایل فعالیتمون رو ادامه دادیم. بعد از انتشار فوتبال فانتزی دو نفر برای پشتیبانی کاربران به تیم ما ملحق شدند. قبل از این پروژه های دیگه ای هم به صورت پراکنده انجام دادیم و تجربه های خوبی بدست آوردیم. آیا خودت از محصولاتی که تولید کردی استفاده میکنی؟ بله کدام یک از محصولاتی که تولید کردی را بیشتر از همه دوست داری؟ همه محصولاتی که تولید کردیم رو دوست داریم اگر دوست نداشتیم که تولید نمی کردیم. آیا تا به حال پروژه ای داشتی که با شکست مواجه شده باشه؟ اگه داشتی دلیل این شکست چی بوده؟ البته اگر منظور شما از شکست عدم درآمدزاییه بله، تا به حال چندین پروژه داشتیم که به درآمد نرسیده. برای نمونه یک بازی به نام gap تولید کردیم که واقعا از لحاظ ایده یکی از جدیدترین پازل های روز بود ولی متاسفانه با استقبال چندانی روبرو نشد. مهمترین دلیل شکست عدم شناخت ما از بازار, مشتریان و عدم تشخیص نیاز مشتریان در اون برهه از زمانه. البته باید بگم که تولید اپلیکشن یه جورایی مثل هندونه در بسته است یعنی هیچ وقت با قطعیت نمیشه گفت که آدم موفق میشه یا نه, فقط تا حدودی میشه حدس زد. احسان میرزارضی-فوتبال فانتزیاز چه نرم افزار و یا اپلیکیشن هایی برای تولید محصول و مدیریت وظایف و پروژه استفاده میکنی؟ تیم ما یک تیم کوچک با هسته بسیار قویست برای همین منظور برای مدیریت وظایف بیشتر بصورت سنتی عمل میکنیم و هنوز نیازی به نرم افزار پیدا نکرده ایم. فعلا کلاینت ساید رو با android studio و phonegap، و سرور ساید هم java  php django python است. از چه سخت افزاهایی برای تولید اپلیکیشن و یا بازی استفاده میکنی؟ از لپتاپ معمولی :دی. آیا تحصیلات در کارت موثر بوده؟ اگر منظور شما از تحصیلات واحد های دانشگاهی است خیر تاثیری روی کار من نداشته ولی تحصیلات باعث شد در این مسیر زندگی قرار بگیرم. در ابتدا و قبل از کسب درآمد، چطور حمایت مالی میشدی؟ از جیب!. قبل از شروع این کار, پروژه های این چنینی انجام میدادیم بعد از اینکه سرمایه جمع کردیم بصورت حرفه ای شروع به تولید نرم افزار موبایل کردیم. گرافیک و رابط کاربری چقدر در موفقیت یک برنامه یا بازی میتونه موثر باشه؟ تنها نقطه ارتباط کاربر با ایده ما رابط کاربری است. مطمئناً اگر نقطه ضعفی در این قسمت وجود داشته باشه کاربران با ایده ما هم ارتباط برقرار نمی کنند. فراز فروغی استاد ما در گرافیک, طراحی رابط کاربری و برنامه نویسی آندروید می‌باشد و واقعاً ما موفقیت پروژه فوتبال فانتزی رو مدیون اون هستیم. نقش تبلیغات یا بطور کل مارکتینگ رو در فروش یک محصول چطور میبینی؟ آیا خودت برای فروش محصولاتت از روش های مارکتینگ استفاده کردی؟ تبلیغات تنها میتونه پیشرفت یک پروژه رو تسریع کنه ولی به تنهایی کافی نیست. یعنی تا خواست مردمی نباشه تبلیغات هیچ فایده‌ای نداره. مگر اینکه تبلیغات خواست مردمی ایجاد کنه که بسیار هزینه بره. ما برای فروش محصولات به کیفیت محصول متکی هستم و نه به تبلیغات. فضای اپلیکیشن در ایران خیلی جوونه و محصولات خوب نیاز به تبلیغات ندارن چون رقیب های زیادی وجود نداره. از طرف دیگه کانال های تبلیغاتی مناسبی بخصوص برای اپلیکیشن های موبایل وجود نداره و تجربه ما از تبلیغات رضایت بخش نبوده. اگه ممکنه درمورد محصول بعدی که قرار هست تولید کنی، کمی توضیح بده ؟ محصول بعدی هم یه بازی آنلاینه اما به دلیل رقابت توی این زمینه نمیتونیم بیشتر از این در موردش توضیح بدیم. مراحل اولیه طراحی رو شروع کردیم و اگر کار خوب پیش بره تا چند ماه دیگه وارد بازار میشه. توی این بازی با توجه به تجربیاتی که از پروژه های قبلی بخصوص فوتبال فانتزی بدست آوردیم سعی کردیم بخش هایی که برای کاربران جذاب تر بوده رو پر رنگ تر کنیم. احسان میرزارضی-فوتبال فانتزی
(افراد تازه کار) محصولاتی که تولید می کنن رو باید با حساسیت بسیار بالا طراحی کنن و از هیچ اشکالی، هر چند کوچک به راحتی نگذرند.
در جذب نیرو برای تیم چه نکاتی رو مد نظر میگیری؟ صبر و حوصله و عشق و علاقه به کار و روحیه تیمی(البته کار بلد هم باشه) چه پیشنهادهایی برای افراد تازه کاری که دوست دارن به عنوان یک توسعه دهنده یا برنامه نویس مطرح بشن، داری؟ محصولاتی که تولید می کنن رو باید با حساسیت بسیار بالا طراحی کنن و از هیچ اشکالی، هر چند کوچک به راحتی نگذرند. ظرافت و روانی در طراحی رابط کاربری رو مد نظر داشته باشند و اشکالات ظاهری نرم افزار رو تا جای ممکن بر طرف کنن، حتی اشکالاتی در حد یک پیکسل. ترکیب رنگ یک نرم افزار با کیفیت باید جذاب و استاندارد باشه و در حد اندازه های اپلیکیشن های روز دنیا باشه. آینده صنعت اپلیکیشن و بازی های موبایل در ایران رو چطور میبینی؟ آینده روشنه، من که با عینک دودی به آینده نگاه میکنم! فضای کار در زمینه موبایل تازه داره باز میشه و توی چند سال اخیر بازی های خیلی موفقی در ایران تولید شده. هنوز نیاز زیادی از سمت کاربران وجود داره که از سمت توسعه دهنده ها پاسخ داده نشده و جای خالیشون شدیدا حس میشه. محصولاتی که در بازار موفق میشن دو دسته هستند. دسته اول اونهایی که به صورت اتفاقی موفقیت کسب می کنن و توسعه دهنده هاشون از قبل فکرش رو هم نمی کردن و دسته دوم محصولاتی هستن که با فکر و زمان زیاد و با برنامه ریزی دقیق به هدف موفق شدن تولید شدن. آینده در دست محصولات گروه دومه. در آخر هر حرفی که داری بگو. امیدوارم همه کسانی به پیشرفت بشریت کمک میکنند موفق باشند.  

اینها را هم بخوانید